Samospráva
Výtlk opravený žehličkou sa zdá poškodený, dodávateľ trvá na kvalite
Prezentácia opravy ciest pomocou infračerveného žiariča mala poslancom pomôcť pri rozhodovaní, či radnica do tejto technológie investuje. V očiach verejnosti jej ubral body stav záplaty pár dní po oprave. Upozornila naň televízia Karpaty. Zástupca firmy, ktorá prezentáciu robila, na kvalite tejto technológie trvá.
[singlepic id=42629 w=520 h=340 float=center]
Rozhodnutie o tom, či Služby mesta Piešťany (SMP) budú namiesto uzatvárania zmlúv s dodávateľmi opravovať cesty pomocou vlastného infražiariča je na mestskom zastupiteľstve. Aby mali poslanci dostatok informácií, zorganizoval riaditeľ SMP Ernest Jančina prezentáciu tejto technológie. Firma z Břeclavy pomocou nej opravila časť povrchu rozbitej vozovky na Vážskej ulici. Po niekoľkých dňoch sa môže zdať záplata výtlkov nekvalitná.
„Dohodli sme sa, že ukážeme technológiu na troch-štyroch dierach. To sme urobili a dostriekali sme ich do štvorca. Jeden z okrajov postreku siaha až k sieťovému rozpadu a emulzia utesňuje jeho trhliny, tie však nie sú opravené, ale iba zastriekané,“ vysvetlil Erik Kukla, zástupca spoločnosti Rekma-Trading s. r. o. Břeclav. Dodal, že povrch vozovky sa pri opravách výtlkov nahrieva aj s presahom. „Rovnako ho potom po dosype a zavalcovaní s presahom aj konzervujeme emulziou.“
[singlepic id=42995 w=520 h=340 float=center]
Jeden z okrajov postreku siaha až k sieťovému rozpadu – poškodeniu, pri ktorom vznikajú v asfalte staré trhliny. Tie však neboli opravované, ale iba z časti zastriekané konzervačnou emulziou. Práve preto sa podľa E. Kuklu v tomto mieste môže zdať oprava nekvalitná.
„Príde mi nerozumné zaoberať sa týmto okrajom a nevšímať si ako vyzerá miesto, kde bola predtým diera. Garantujem, že oprava dier nezlyhá ani po rokoch. Ak by sme chceli, aby to vyzeralo ideálne, museli by sme nahriať a zrecyklovať oveľa väčšiu plochu pretože na tomto mieste sú všade sieťové rozpady,“ vysvetľujel Erik Kukla.
„Podstata metódy spočíva v rozohriatí, rozrušení pôvodného materiálu vozovky. Najdôležitejším faktorom je, že pri nahrievaní tohto materiálu infražiaričom čiastočne stráca pôvodné asfaltové spojivo svoje prirodzené väzko-pružné vlastnosti,“ napísal Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného Žiliny. O radu ho požiadala Monika Kováčová zo SMP a celú odpoveď poskytla našej redakcii.
[singlepic id=42996 w=520 h=340 float=center]
„Pokiaľ sa technológia aplikuje nesprávne (len sa zohreje povrch, rozruší sa kryt vozovky, doplní sa zvyšná asfaltová alebo recyklovaná zmes – môže sa použiť aj tzv. bagela a následne sa zhutní), tak strata väzko-pružných vlastností asfaltu sa spravidla prejaví v nasledujúcom zimnom období roztrhnutím opravy a zatečením vody do konštrukcie vozovky. Samozrejme sa takáto oprava hneď znehodnotí a na druhý rok je ju možné opätovne riešiť,“ pokračuje Pavol Kajánek.
Najväčšie výhody tejto technológie sú podľa neho využívanie pôvodného materiálu vozovky a fakt, že nevznikajú špáry na spojoch starej a novej vrstvy, čím sa predlžuje životnosť opravy. Recyklácia pôvodného materiálu zaručuje menšie náklady. Okrem toho cestu netreba frézovať, čas opravy trvá kratšie.
Argumentom proti využívaniu infražiariča v našich podmienkach je tvrdenie, že v Piešťanoch je najmenej 80 % ciest z liateho asfaltu a infražiarič kvalitne opraví iba výtlky na dobrom podlaží. „Na liatom asfalte je používanie infražiariča zložitejšie, ale kvalita je oveľa lepšia ako pri iných technológiách,“ myslí si Erik Kukla.
Text: Martin Palkovič
O vyjadrenie k technológii opravy výtlkov pomocou infračerveného žiariča sme požiadali aj Moniku Kováčovú zo Služieb mesta Piešťany, ktorá má na starosti piešťanské cesty. Jej odpoveď uverejňujeme v plnom znení:
Cestná vozovka je okrem veku, dopravného zaťaženia poškodzovaná aj klimatickým vplyvom. Deštrukcia živičných krytov je otázkou času, preto pravidelná údržba resp. oprava je najlepšou kombináciou na zachovanie prevádzkovej spôsobilosti vozovky a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky .
Vyplývajúc zo stávajúceho stavu našich miestnych komunikácií a druhu povrchu ciest na 80% z liateho asfaltu nám oprava výtlkov zabezpečuje lepšiu životnosť opráv, táto forma vysprávky spočíva v zarezaní postihnutého miesta, vyčistenia, spojovacieho postreku a vyplnenia asfaltovou zmesou.
Žiadna emulzia nedokáže nahradiť vlastnosti nového asfaltového spojiva, jedná sa o dočasné vysprávky výtlkov.
Odborníci v cestnej doprave doporučujú frézovanie poškodených asfaltových povrchov vtedy ak je stabilné podložie komunikácie, táto technológia opráv zabezpečí dlhotrvajúcu zjazdnosť a dobrú prevádzkovú spôsobilosť komunikácií.
Na operatívne opravy výtlkov sa používajú jednoduché technológie, využívajú sa v jesenných, zimných mesiacoch , ktoré zaručujú kvalitné prilnutie k podkladu a spojenie novej obrusnej vrstvy s ložnou a priľahlou nepoškodenou obrusnou vrstvou. Zvýšenú pozornosť treba venovať príprave poškodeného miesta.
Teplota vyrobenej zmesi liateho asfaltu je v rozmedzí 200⁰C až 240⁰, ktorá sa rozprestiera na upravený podklad .
Technológia infračerveného ohrevu a recyklácie za horúca zahreje porušený povrch na teplotu zhruba 180⁰C, nahriaty povrch sa mechanicky rozpojí pomocou náradia vo vnútri nahriatej časti a pridá sa nový materiál zhruba s 1 cm výškovým presahom.
Pri opravách výtlkov klasickým spôsobom sa na 1 m2, 5 cm hrúbky použije 130 kg zmesi.
Pri oprave žehličkou na ul. Vážska bola opravovaná plocha 1, 46m2 a dokladalo sa 40 kg novej zmesi .
Z dôvodu optimálnej údržby je dôležité pri opravách na našich komunikáciách a chodníkoch pristupovať individuálne s prihliadnutím na druh krytu vozovky a chodníkov.
[nggallery id=2299]