Aktuality
M. Kobzová: Kúpele Piešťany sú vlajkovou loďou Danubius Hotels Group
Iniciátorkou nedávnej návštevy známeho egyptológa Zahiho Hawassa v Piešťanoch bola obchodno-marketingová riaditeľka Slovenských liečebných kúpeľov Piešťany a.s., Michaela Kobzová, ktorá po tlačovej konferencii poskytla pre PNky aj krátky rozhovor. Hovorili sme napríklad o tom, kam smerujú kúpele, ako vyzerá návštevnosť, či sa vracia aj domáca klientela a dotkli sme sa tiež postoja Danubius Group Hotels k najznámejším kúpeľom Slovenska. Podľa členky vedenia SLKP sú Piešťany pre majiteľov jednoznačne vlajkovou loďou a ich smerovanie sa vrátilo najmä k poskytovaniu zdravotnej starostlivosti s využitím jedinečnej termálnej vody.
Kedysi tvorili Slováci a Česi najsilnejšiu skupinu návštevníkov kúpeľov, aj vďaka podpore štátu, aký je stav s „domácou“ klientelou v súčasnosti, má návštevnosť stúpajúcu krivku?
Piešťany majú zväčša svoju stabilnú klientelu z Nemecka, Čiech, Ruska, Ameriky, Blízkeho či Stredného východu, ale tiež Poľska či ďalších krajín EÚ. Pri slovenských návštevníkoch ju tvoria z 25 percent poistenci na liečebných pobytoch a približne 15 percent sú samoplatitelia. Hoci v konkurencii rôznych zahraničných „last minute“ ponúk to máme ťažké, rovnako tiež na Slovensku vyrástlo mnoho wellness hotelov a centier, áno, návštevníkov zo Slovenska pribúda. Ľudia si zrejme začali uvedomovať, aké dôležité je dbať na prevenciu a zdravie. Nie je cieľom, aby chodili na operácie a potom prišli na 21 alebo 28 dní ako poistenci. A noví klienti chodia práve vďaka tomu, že služby a hlavne náš zdravotný štandard, ktorý poskytujeme, je stále na veľmi vysokej úrovni.
Pred časom nastal v kúpeľoch trend otočiť služby smerom k wellnessu, aká je súčasnosť? Ktorým smerom sa budú kúpele uberať a aké služby preferujú Vaši klienti – zdravotnú oblasť alebo kombinované?
Ktorým smerom sa budeme uberať? Určite zdravotným. Piešťany vždy boli zamerané na zdravotné hľadisko, na komplexné liečenie pacienta, či už po úrazoch alebo operáciách a tento trend chceme, aby pretrvával do budúcnosti. Až 85 percent našich pobytov tvoria liečebné balíky, zvyšok sú preventívne pobyty a krátkodobé pobyty. Chceme ale viac komunikovať smerom k prevencii, aby si ľudia uvedomili, aké dôležité je zdravie a chodili do kúpeľov nielen vtedy, keď už je neskoro.
Čo sa týka balíkov, mení sa nimi aj vek návštevníkov? Využívajú ich ľudia v produktívnom veku alebo stále ide skôr o seniorov?
Najmä na ambulantné procedúry alebo víkendové balíky nás vyhľadáva stále viacej mladých ľudí, športovcov, ľudí, ktorí robia fitness, behajú, bicyklujú, sú aktívni a v tej našej liečivej vode nájdu úľavu a relax. Je to teda taký mix, ale hlavná klientela začína 50+, pričom ponúkame i vyslovene seniorské pobyty.
Myslíte si, že by poisťovne, respektíve štát mal zvýšiť podporu prevencie zdravia pre kúpele?
Sľubujú to, ale v zásade, poisťovne pred časom navýšili príspevok na pobyt v kúpeľoch a pevne dúfam, že tento trend bude pokračovať, lebo čoraz viacej ľudí je chorých a potrebuje liečbu. Pacienti majú nárok na podporu na liečenie každý druhý rok, tak sme si napríklad mysleli, že návštevnosť bude kolísať, ale pacientov pribúda a štát by s tým mal niečo urobiť. Napríklad v rámci podpory rekondičných rehabilitačných pobytov pre zamestnancov a podobne.
Kde vidíte rezervy v propagácii kúpeľov, pomohla by napríklad popularizácia ich histórie, podobne ako to robí Zahi Hawass pre návštevnosť Egypta a jeho archeologický výskum?
Kúpele Piešťany robia maximum pre svoju propagáciu, ja vnímam skôr problém v celkovej propagácii Slovenska. Nie je tajomstvom, že keď ideme na veľtrhy či výstavy, návštevníci napríklad poznajú Piešťany, ale pýtajú sa, kde je Slovensko. Chýba nám komplexná prezentácia Slovenska, nejaký maskot, známka, znak, ktorý vám hneď udrie do očí a ľudia si povedia: Aha, toto je tá krajina, ktorú by sme mali navštíviť. Spôsob, akým vystupuje doktor Hawass, vnímam ako veľmi dobrú popularitu, že chodí a propaguje svoju krajinu. Možno nejaká podobná osobnosť by pomohla, niekto, kto spopularizuje aj tú našu históriu, tie kúpele, veď Slovensko je kúpeľnou veľmocou, človek, ktorý dá svetu „message“: príďte, sme najbohatšia krajina na minerálne pramene alebo krajina, ktorá má 60 percent zalesneného povrchu a podobne.
Slovenské liečebné kúpele Piešťany patria do Danubius Hotels Group, medzinárodnej skupiny, v ktorej je viacero kúpeľov, ktoré z nich by pre nás mohli byť vzorom?
Piešťany sú jednoznačne vlajkovou loďou spoločnosti Danubius Hotels Group a dovolím si tvrdiť, že z toho zdravotného hľadiska, liečenia a jedinečnej termálnej vody nemáme konkurenciu.
Nedávno prebehla rekonštrukcia balneoterapie či časti hotela Esplanade, čo majú kúpele na pláne do budúcna?
V rekonštrukcii Balnea Esplanade plánujeme pokračovať, koncom roka by sme mali začať s rekonštrukciou hotela Pro Patria a služby Thermia Palace chceme rozšíriť o vnútorný bazén.
Každý rok sa v meste koná Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny, ktoré začína už o pár dní. Obyvatelia tento názov vnímajú trochu kontroverzne a majú pocit, že kúpele sa na ňom dostatočne nepodieľajú, takisto na celkovej spolupráci s mestom, aká je podľa Vás v súčasnosti?
Spolupráca s mestom začína byť na dobrej úrovni, našli sme v mnohom spoločnú reč, pravidelne sa stretávame, chodíme na veľtrhy a výstavy spoločne s Rezortom Piešťany, plánujeme urobiť nejaké spoločné aktivity pre obyvateľov, myslím, že tá komunikácia je v súčasnosti naozaj dobrá. Podujatie Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny je však vyslovene záležitosťou mesta, počas neho poskytujeme len občerstvenie pre hostí. V rámci kultúrnych podujatí si organizujeme vlastné aktivity, pretože máme dosť špecifickú klientelu a nemôžeme im ponúknuť napríklad koncert kapely Horkýže-Slíže či niečo podobné. Samozrejme, informujeme ich, či už o podujatiach Domu umenia alebo iných a naši hostia majú na výber. Ale myslím, že by sme sa vedeli stretnúť aj v ďalších, nielen kultúrnych podujatiach, napríklad na Dni zdravia alebo robiť osvetu iných kultúr, tradícií, viem si predstaviť napríklad Egyptský alebo Izraelský deň, aby aj obyvatelia mesta mali možnosť spoznať kultúru hostí, ktorí chodia do kúpeľov Piešťany, aby nevznikali medzi nimi nejaké zbytočné bariéry.
K ďalším otázkam, ktoré sa týkali najmä pre obyvateľov dôležitých tém, ako napríklad stav hotela Slovan a ďalších kúpeľných budov na mestskej strane, či možnej rekonštrukcii EVY, sa Michaela Kobzová nevyjadrila. „Prepáčte, ale ide o kompetenciu iných členov vedenia spoločnosti. V najbližšej dobe plánujeme zaviesť inštitút hovorcu, ktorému budete môcť poslať otázky.“
Ďakujeme za rozhovor.
Michaela Kobzová pracuje ako riaditeľka pre obchod a marketing v spoločnosti Danubius Hotels Group, SLKP a.s. od apríla 2015. Do piešťanských kúpeľov sa vrátila po siedmich rokoch od svojho odchodu z pozície Obchodného manažéra pre Stredný východ. Medzitým pôsobila v kúpeľoch Rajecké Teplice, či v hoteli Accor Pannonia Slovakia – Hotel Mercure Bratislava ako sales representative, či sales manager v Austria Trend Hotel Bratislava.
Zhovárala sa: Adriana Drahovská, foto: archív PNky, archív SLKP