Connect with us

Reklama

RENAULT: Búrlivé storočie plné zmien

Published

on

Reklama

Presne na Štedrý deň roku 1898 vyšlo podivné vozidlo nazvané Voiturette pred niekoľkými žasnúcimi divákmi na prudký svah ulice Lepic na Montmartri v severnej časti Paríža. Bolo to prvé vozidlo Louisa Renaulta, zakladateľa jednej z najväčších automobiliek na svete.

[singlepic id=41575 w=520 h=340 float=center]

Reklama

 

Vďaka historickým udalostiam však svoj podnik vlastnil len do roku 1944. Pri jeho rozbehu mal dve výhody: finančnú podporu svojich bratov – obchodníkov a svojho technického génia. Dal si patentovať priamy záber, prevodový mechanizmus, ktorý jeho prvému vozidlu umožnil vyjsť na 13 % svah ulice Lepic. Neskôr ho začali používať všetci výrobcovia automobilov.

Reklama

Prvých zákazníkov si podnik získaval vďaka pretekom. Bratia Louis a Marcel Renaultovci vyhrávali jedny preteky za druhými. Firma prosperovala, rozrastala sa a vďaka veľkej objednávke taxíkov v roku 1914, prešla od remeselnej výroby k priemyslovej.

Prvá svetová vojna premenila továreň na zbrojovku. Vyrábala všetko od delostreleckých granátov po nosidlá cez slávne tanky FT17, ako aj tisíce leteckých motorov, a neskôr aj celých lietadiel.

Po vojne, v roku 1919, bol Renault najväčšou súkromnou priemyselnou firmou vo Francúzsku. Rozvíjal však aj iné odvetvia, zaoberal sa aj nákladnými a úžitkovými vozidlami, železničnými motorovými vozidlami a traktormi, ale tiež letectvom, ktoré v raste podniku zohrávalo svoju úlohu až do roku 1939.

V období okupácie Louis Renault udržal svoje priemyselné závody v činnosti a plnil objednávky Nemcov. Jeho najvýznamnejší závod v Billancourt sa tak stal v roku 1942 jedným z prvých cieľov britského bombardovania.

Renault však obnovil zariadenia a znovu spustil výrobu. Pri oslobodení bol uväznený a 24. októbra 1944 zomrel. Generál De Gaulle nariadil jeho majetok zabaviť a znárodniť. V roku 1945 sa tak z firmy stal Régie Nationale des Usines Renault. História Renaulta vstúpila do novej epochy.

Nové vedenie národného podniku zvrátilo pôvodný zámer zveriť Renaultu len výrobu nákladných vozidiel a spustili veľkosériovú výrobu jedinečného modelu – slávneho 4 CV, konštrukčne pripraveného za vojny, malého vozidla pre všetkých.

Bol to úspech, ktorý postavil podnik na nohy. Obnovené zdravie podniku ešte posilnil automobil Dauphine. V roku 1955 sa stal novým riaditeľom Pierre Dreyfus, ktorý vo funkcii zostal 20 rokov. Jeho snahou bolo dokázať, že podnik, ktorý patrí celému národu, je „rovnako bojovný a môže mať rovnaký úspech ako súkromný podnik.“

V roku 1975 stúpla ročná výroba viac než šesťnásobne, z čoho bola väčšina vozidiel určená na export. Renault sa stal najväčším predajcom automobilov na Spoločnom trhu a najväčším priemyselným vývozcom vo Francúzsku.

Po negatívnych skúsenostiach na americkom trhu sa Pierre Dreyfus zameral na Európu. Rozvinul tu spoluprácu s Peugeotom a Volvom v oblasti motorov. Rozšírila sa aj modelová ponuka, tentoraz s dôrazom na malé vozidlá.

Do dejín automobilizmu vstúpili dva bestsellery, vozidlá Renault 4, Renault 5, motory Gordini či luxusný sedan Renault 16, ktorý ako prvý ponúkol výklopné dvere batožinového priestoru v strmej zadnej časti.

Začiatkom 80. rokov výroba prekračovala dva milióny kusov. Naďalej sa posilňovala politika spolupráce s inými automobilkami, vrátane divízie ťažkých nákladných vozidiel, ktorá získala podiel vo švédskej automobilke Volvo.

Ďalšie inovačné schopnosti Renault upriamil na preteky. Po víťazstve v pretekoch na 24 hodín v Le Mans sa pustil do Formuly 1, kde jeho preplňovaný motor priniesol revolúciu a v neposlednom rade aj sériu úspechov.

V roku 1984 uviedol Renault na trh prvé jednopriestorové vozidlo – Espace, ktorého koncepciu odkopírovala väčšina konkurentov. Zavedenie systému „totálnej kvality“ prinieslo na trh nové vozidlá – Renault 19 či prvé Clio. Aj vďaka týmto modelom a ich kvalitatívnym kritériám sa značka Renault stala najobľúbenejšou zahraničnou značkou v Nemecku.

Začiatkom 90. rokov ohlásil Renault a Volvo splynutie koncernov, no pre zložitú politickú situáciu a nesúhlas švédskych akcionárov sa napokon plán nerealizoval.

Dynamiku a bojovnosť podniku ilustruje aj šesť titulov majstra sveta vo Formule 1 za sebou (1992-1997), ktorými sa skončila dvadsaťročná účasť spoločnosti Renault v tejto súťaži, kde vyhral každé tretie preteky.

Renault však s účasťou vo Formule 1 úplne neskončil a v súčasnosti sa špecializuje na vývoj motorov, ktorými zásobuje túto sezónu štyri tímy.

Pokiaľ ide o výrobky, zrodila sa úplne nová koncepcia modelového radu: Mégane, spoločný základ pre šesť rozdielnych modelov. V roku 1996 sa stal Renault vďaka modelu Scénic prvou automobilkou, ktorá ponúka ucelený rad jednopriestorových vozidiel. Renault je viacznačkový výrobca automobilov, ktorý v súčasnosti pôsobí v 118 krajinách sveta a zamestnáva 130 000 zamestnancov.

Globálnu veľkosť dosiahol vďaka spojeniu s výrobcom automobilov Nissan, kúpou rumunského výrobcu automobilov Dacia, či založeniu Renault Samsung Motors v Južnej Kórei.

V piešťanskom regióne majú všetky vozidlá Renault od 1. mája 2012 novú adresu. Či potrebujete pomôcť, poradiť, spraviť servisnú prehliadku, alebo váš Renault opraviť, na Bratislavskej ulici v Piešťanoch, vedľa polikliniky, vás ochotne privíta skúsení, avšak pre Renault nový personál spoločnosti ELA CAR, s.r.o.

Nový predajca ELA CAR, s.r.o., vám taktiež ponúka široký modelový rad nových vozidiel značky Renault i Dacia, výhodné podmienky pre živnostníkov či súkromné spoločnosti.

V prípade, že chcete váš starý Renault vymeniť, ponúkajú taktiež službu výkupu ojazdených vozidiel na protihodnotu. Ak je váš Renault starší ako päť rokov, špeciálny cenový program Servis 5+ vám zabezpečí výraznú finančnú úsporu, aj keď sa o vaše vozidlo postarajú profesionáli v autorizovanom servise.

Mnohí piešťanskí motoristi isto ocenia opäť možnosť servisovať svoje automobily Renault v Piešťanoch, bez zdĺhavého a zbytočne nákladného cestovania do krajských miest.

Text a foto: PR

Reklama