Blogy
Blog Lucie Drábikovej: Načo vám je letisko?
Opýtal sa ma na Facebooku kamarát z Liptova, keď som zdieľala najprv papierovú a potom aj elektronickú formu petície za jeho zachovanie. Najprv som si hovorila, čo je to za otázka, ale potom som si uvedomila, že je úplne legitímna. Navyše, aj naši kamaráti z Piešťan, ktorých som sa včera večer pýtala, či petíciu podpísali, neprejavili ktovieaký záujem, čo ma teda dosť prekvapilo, lebo sú to ľudia, ktorým veci verejné ľahostajné nie sú. Tak načo je nám to letisko?
Odkedy sa rozbehla „kauza piešťanské letisko“, ma trápi, že na Slovensku sa veľa vecí rieši tak nejako ad hoc. Som presvedčená, že rušiť železnice, vytrhávať koľajnice a tiež likvidovať vybudované a zabehané regionálne letiská je síce možno jednoduché, na prvý pohľad to ušetrí kopec peňazí, ale je to aj nekoncepčné.
Štát sa nemôže riadiť heslom, čo si na seba v doprave nezarobí, musíme zrušiť. Potom by musel rušiť mnohé cesty a železničné spojenia, kde iba investuje do opráv vozovky alebo koľají. Je zrejmé, že lokálne či regionálne letisko si na seba ťažko zarobí. Pokiaľ štát nájde dostatok financií na desiatky ciest, ktoré si na seba nikdy nezarobia, mal by nájsť dostatok financií aj na udržiavanie regionálnych a lokálnych letísk. Myslím si, že tu by mal pristúpiť štát, v ktorého záujme tieto dopravné infraštruktúry sú. Či už z hľadiska cestovného ruchu, nákladnej dopravy, možného využitia armádou alebo aj alternatívne na rôzne podujatia – letecké dni, policajné a záchranárske aktivity a podobne.
Stále počúvame od ekonómov, že súčasné Slovensko je najbohatšie za celú svoju históriu. Na druhej strane naši chudobní predkovia dokázali za prvej republiky i v povojnových rokoch, vybudovať cesty, železnice, mosty, letiská a my nenájdeme peniaze ani len na udržiavanie existujúcej infraštruktúry! A tak chceme zrušiť aj také klenoty, ako železnicu do Banskej Štiavnice, električku do Trenčianskych Teplíc.
Vie si niekto predstaviť, že zrušíme všetky cesty a železnice,ktoré si na seba nezarobia? Určite nie. Prečo by štát nemal podporiť aj letiská, ktoré prispievajú k regionálnemu rozvoju?
V súčasnosti sa z Piešťan „nikam nelieta“, ale kto vie povedať, čo bude o niekoľko rokov? V minulosti sa zdalo, že železnice budú nahradené cestnou resp. leteckou dopravou. V Anglicku zrušili trať medzi Oxfordom a Cambridgom. Teraz železnice prežívajú renesanciu a milí Angličania idú zrušenú trať stavať nanovo.
V 70. rokoch sa z Piešťan lietalo 6 x denne do Prahy, pričom záujem prevyšoval kapacitu lietadiel. Postupne s rastom cien ropy ani rastúce ceny leteniek nedokázali pokryť náklady a linka bola zrušená. Čo sa však stane s cenou ropy nárastom elektromobility? Nemôže to opäť zvýšiť záujem o lietanie?
Kúpele Piešťany s vlastným letiskom sú v rámci regiónu úplne inou váhovou kategóriou. Kúpeľní hostia so zníženou mierou mobility určite ocenia priamy spoj na miesto kúpeľov bez prestupovania a ďalších hodín cesty autobusom z Bratislavy alebo z Viedne.
Som optimistka a stále verím, že veci budú tak, ako majú byť, verím a dúfam, že to pôjde bez likvidácie letiska, že sa nájde cesta k dohode. Možno aj vďaka tomu, že niektorí zainteresovaní jednoducho nesklopili uši a vyvinuli aktivitu. Niekedy je potrebná aj medializácia a zapojenie síl viacerých, aby sa pohli veci k dobrému. Som presvedčená, že v tomto prípade musí pomôcť aj štát.
-Lucia Drábiková/Foto: archív-