Kultúra
Z Piešťanských parkov sú galérie pod holým nebom
Plenérové výstavy v parkoch a na Kúpeľnom ostrove sa začali 30. júna a trvať budú do 30. septembra 2021. Podujatie nadväzuje na históriu prestížnych sochárskych výstav, ktoré sa stali v celoslovenskom meradle najpopulárnejšie práve v Piešťanoch.
Podujatie Socha piešťanských parkov sa koná od roku 1967 s niekoľkoročnými prestávkami až po súčasnosť. Tvorcovia výnimočnej myšlienky výstavy pod holým nebom sa inšpirovali známymi exteriérovými expozíciami ako Kröller-Müller Museum v holandskom národnom parku Hooge Weluwe, ďalej v Middelheime v Belgicku či prímestskom parku Antverp.
Najvýraznejšie ročníky výstavy sa u nás konali v rokoch 1967-1969. V období normalizácie v roku 1970 sa uskutočnil invenčný a veľkolepý ročník nových podôb sochárstva s názvom Polymúzický priestor- socha- objekt- svetlo- hudba. Počas socializmu sa podujatie venovalo prevažne politickým výročiam a klasickému sochárstvu, porevolučné roky chceli obnoviť slávu Polymúzického priestoru podujatím Priestor ‘93. Posledným kvalitatívne výrazným ročníkom bola Socha piešťanských parkov 2005 pod kuratelou SNG. Súčasná výstava nepriamo nadväzuje na najlegendárnejšie podujatie svojho druhu v Piešťanoch z minulosti – Polymúzický priestor z roku 1970, ktorý bol v kurátorskej koncepcii Ľubora Káru.
Od tých čias sa vo svete sochárskeho umenia veľa zmenilo. To, o čom sa pred päťdesiatimi rokmi usiloval Polymúzický priestor, je dávno v slovenskom umení realitou. Hlavným sa stal fenomén priestoru a žáner multimediálnej inštalácie, čo výrazne ovplyvnilo aj chápanie tradičnejšieho, klasického sochárstva. Prevládajúcou sa stala tvorba „in situ“, kde sa miešajú rôzne druhy, žánre a kategórie. V tomto duchu sa budú môcť návštevníci súčasnej výstavy pokochať dielami slovenských (Stano Filko, Lubo Mikle, Štefan Papčo, Marek Stuller, Dionýz Troskó, Miroslav Trubač, Peter Roller, Katarina Kissoczy, Viktor Hulík, Ján Hoffstädter, Tomáš Werner, Peter Kalmus, Alexander Trizuliak), tiež troch českých autorov (Federico Díaz, Krištof Kintera, Petr Písařík) a zastúpenie má aj Fínsko (Maarti- Aiha).
„Tohtoročná prehliadka prináša aj jedinečnú možnosť spoznať zaniknuté diela minulosti cez bezplatnú mobilnú aplikáciu Socha AR. Prostredníctvom nej môže návštevník objavovať digitálne reprodukcie diel, a tým zároveň aj históriu slávneho podujatia,“ dopĺňa Martin Sedlák.
Aj keď má podujatie prevažne charakter plenérovej výstavy, rovnako významní sú autori prezentovaní vo všetkých galerijných priestoroch MsKS. V Piešťanskej mestskej galérii, vo Výstavnej sieni Stará lekáreň a aj v úplne novom priestore galérie Mólo na Kolonádovom moste.
TS