Kultúra
Kállay: Po New Yorku, Moskve a Tokiu prišla Bratislava
Monografie niekoľkých svetových metropol má na konte legenda slovenskej fotografie Karol Kállay. Teraz si našiel čas aj na Bratislavu. Pod názvom Bratislava moja vystavuje v Kursalone a v Piešťanskom informačnom centre fotografie z rokov 1944 až 1964.
[singlepic id=25299 w=320 h=240 float=left]Výstava aj rovnomenná publikácia je ojedinelým dokumentom povojnového života v našom hlavnom meste. Dnes už neexistujúce časti (Podhradie), biedni ľudia, opustené bojové vozidlá – to všetko bolo roky zabudnuté v archíve Karola Kálaya.
Ako počas otvorenia výstavy priznal, objavili to jeho synovia. „Za bývalého režimu sa tieto veci uverejniť nedali, lebo to bolo smutné a nebolo to nič budovateľského. Okrem toho som na vydanie podobnej knihy nemal doteraz čas. Išiel som z jednej práce do druhej, fotografoval módu, robil reportáže, takže som bol občas rád, že som doma a nefotím.“
Pri pohľade na starú Bratislavu spomína Karol Kállay na svoju mladosť. Fotografuje už od svojich 12 rokov. Keď prišiel do hlavného mesta študovať, snažil sa ho čo najlepšie zdokumentovať, ale netušil, že z toho niekedy bude kniha. „Novú Bratislavu by som však nevedel urobiť, lebo tam bývam a nič nevidím. Vtedy to bolo inak. Vábilo ma Staré mesto, ktoré malo ohromnú atmosféru.“
Titulná fotografia publikácie – mníšky pozerajúce sa na Dóm sv. Martina, vznikla podľa autora iba vďaka tomu, že bol v správnom čase na správnom mieste. „Nikdy som nikoho neinštaloval, to by bolo proti etike.“ Záber má pritom výtvarný a aj dokumentárny charakter. Pohľad z hradného vrchu je dnes celkom iný – veža Dómu sv. Martina už nie je ani zďaleka jedinou dominantou Bratislavy.
Výstava fotografií Karola Kállaya potrvá do 29. februára. Prebiehať súčasne na dvoch miestach – v Kursalone a v Piešťanskom informačnom centre.
[nggallery id=1400]
Text a foto: Martin Palkovič