Kultúra
Cinematik vo francúzskej čiernej
Medzinárodný filmový festival ponúkne tento rok svojim návštevníkom aj sekciu Francúzsky film noir – poetika zločinu. V rámci nej bude uvedených osem ťažiskových kriminálnych filmov, ktoré vznikali od polovice 50. rokov minulého. Už 7. ročník festivalu Cinematik sa uskutoční 7. – 13. septembra v Piešťanoch.
[singlepic id=32723 w=320 h=240 float=left]Keďže vo Francúzsku má kriminálna literatúra i film silnú tradíciu, nemožno sa čudovať, že práve tu vzniklo množstvo pozoruhodných diel s prívlastkom noir. Nakoniec, samotný pojem film noir pochádza z francúzštiny a znamená „čierny film“. Slovo noir sa však dá preložiť ako „temný“, či „pochmúrny“, čo dokonale vystihuje atmosféru týchto filmov.
Zámerom usporiadateľov je zachytiť bohatosť tejto oblasti kinematografie a umožniť tak návštevníkom festivalu spoznať rôzne prístupy k žánru, ale i tematické motívy, kľúčových hercov a režisérov. Diváci dostanú možnosť vidieť piliere francúzskej odnože tzv. caper filmu, teda filmu o lúpeži, spracovanie filmu noir v šate novej vlny, ako aj filmy režisérov ďalšej generáci.
Do výberu bol zaradený film Nesiahajte na prachy (Touchez pas au grisbi; 1954) Jacquesa Beckera, jedného z mála režisérov, ktorého uznávali aj tvorcovia novej vlny. Nesiahajte na prachy dodal druhý dych hereckej kariére Jeana Gabina a bol taktiež jedným z prvých filmov Jeanne Moreau.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rJ37yKiP3Qw[/youtube]
Moreau sa stala hviezdou po Výťahu na popravisko (Ascenseur pour l’échafaud; 1957) Louisa Malla. Ide o skvelo rozohranú drámu, kde všetky plány mení osud: stačí, ak po úspešnej vražde ostane vrah nešťastne zaseknutý vo výťahu… Film je slávny aj vďaka hudbe Milesa Davisa a spôsobu, ako dokázal zachytiť nočný Paríž.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=saG7EELIfMM[/youtube]
Kriminálny film vo Francúzsku sa asi najvýraznejšie spája s menom Jean-Pierre Melville. Hlavným hrdinom jeho Udavača (Le doulos; 1962) je na slobodu práve prepustený zlodej Maurice. Ihneď plánuje ďalšiu lúpež, pri ktorej však zahynie jeho komplic a on sám sa dostáva späť do väzenia. Pochopiteľne, plánuje pomstu – avšak, nie je celkom jasné, kto ho zradil…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5NnxYnOWLWc[/youtube]
Alphaville (1965) Jeana-Luca Godarda zastupuje francúzsku novú vlnu a je príkladom toho, ako sa dá invenčne pracovať so žánrovými schémami. Godard opakovane vychádzal z kriminálneho žánru, v tomto prípade ho spojil so sci-fi.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SHikpdf8ktM[/youtube]
Jedným z režisérov, ktorí v 70. rokoch nadviazali na tradíciu francúzskeho filmu noir bol Alain Corneau. Medzi jeho prvé filmy patrí Čierna séria (Série noire; 1979) o neurotickom podomovom predavačovi Franckovi a mladej prostitútke.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P7QbCk4IU38[/youtube]
Text a foto: ts