Kultúra
Cinematik prinesie do Piešťan filmy Wima Wendersa i mladé talenty nemeckého filmu
11. ročník medzinárodného filmového festivalu Cinematik Piešťany opätovne prináša široké spektrum rôznorodých sekcií, z ktorých sa značnej popularite tešia aj tie retrospektívne. Tohtoročný festival sa zameriava na významného predstaviteľa Nového nemeckého filmu Wima Wendersa. Návštevníci festivalu si určite pamätajú otvárací film minulého ročníka, ktorým bola Wendersova dokumentárna snímka Soľ zeme, citlivo upozorňujúca na problémy súčasného moderného sveta prostredníctvom fotografií Sebastiãa Salgada. Aktuálny ročník festivalu uvedie v rámci sekcie Rešpekt celkovo jedenásť Wendersových filmov. Festival sa uskutoční tradične v Piešťanoch v dňoch od 13. do 18. septembra.
Vo výbere z režisérovej tvorby uvidíme dokument z roku 1989 Zápisky o mestách a oblečení (Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten), ktorý zaznamenáva rozhovor režiséra s japonským módnym návrhárom Jodžim Jamamotom. Spolu uvažujú o kreatívnom procese ako aj o identite, o vzťahu medzi mestami a tiež o filme v digitálnom veku.
Wendersov široký záber reprezentuje aj snímka Americký priateľ (Der Amerikanische Freund), adaptovaná podľa románu Patricie Highsmith Ripleyho hra. Výsledkom je dnes už kultová snímka žánrovo radená skôr do hypnotického filmu noir. Protagonista príbehu Jonathan, presvedčený, že umiera, dostáva nečakanú a nebezpečnú ponuku. Wenders získal za film niekoľko ocenení v Nemecku, ako aj v USA.
V retrospektíve samozrejme nemôže chýbať jeden z režisérových najznámejších a najoceňovanejších filmov Nebo nad Berlínom (Der Himmel über Berlin). Meditatívno-poeticko-alegorická snímka o anjeloch, ktorí vo sú vo vojnou poznačenom Berlíne pripravení tak načúvať myšlienkam a trápeniam smrteľníkov, ako im aj pomáhať. Za všetky získané ceny spomeňme aspoň Cenu pre najlepšieho režiséra z roku 1987 z festivalu v Cannes.
K diváckym zážitkom bude isto patriť aj ďalšia kultová snímka Paríž, Texas (Paris, Texas). Emocionálne silná komorná dráma muža, ktorý hľadá samého seba. Road movie, kde sa po štyroch rokoch odlúčenia otec zbližuje so svojím malým synom a spoločne začnú pátrať po jeho matke, ktorú si zahrala Nastasia Kinski. A nakoniec Alica v meste (Alice in den Städten) – film z roku 1974, ktorý sám režisér považuje vo svojej kariére za prelomový.
Sekcia Wendersovej retrospektívy avšak neostáva len v minulosti. Uvedený bude aj jeden z jeho novších počinov, film z roku 2015 Všetko bude v poriadku (Every Thing Will Be Fine 3D), ktorým sa Wenders vracia opäť k hranému filmu. Film je natočený v 3D a režisér plánuje vo využívaní tejto touto technikyyu pokračovať. Snímka rozpráva príbeh viny a odpustenia mladého spisovateľa, ktorý počas bezcieľnej jazdy autom zasneženou krajinou zrazí malé dieťa.
Nemecký film bude, okrem pocty nemeckému velikánovi, prezentovaný aj v sekcii Nemecko pod lupou: Rozlúčka so včerajškom (Focus on Germany: Farewell to Yesterday) prostredníctvom mladých tvorcov Výber kurátorsky zostavil Oliver Baumgarten, programový riaditeľ nemeckého filmového festivalu Max Ophüls Preis.
V sekcii, ktorá prináša osem snímok, bude premietnutý film Agnes, režiséra Johannesa Schmida. Na Max Ophüls Preis 2016 si film odniesol cenu za najlepšiu začínajúcu herečku. Snímka rozpráva príbeh spisovateľa Waltera a študentky fyziky Agnes, ktorých milostné vzplanutie môže mať aj tragickú dohru.
Podobne pútavou je aj snímka My, netvori (Wir Monster) režiséra Sebastiana Ko, ktorá bola uvedená na festivale v Toronte v roku 2015. Paul a Christine majú problematickú dospievajúcu dcéru Sarah, ktorá je tak rozrušená rozchodom svojich rodičov, že je schopná urobiť všetko. Pri snahe zatajiť dcérin zločin rodina opätovne nachádza k sebe cestu.
Nový film režiséra Jonasa Rothlaendera Fado zavedie divákov do Lisabonu, kam cestuje aj mladý lekár Fabian, ktorý sa snaží opätovne získať svoju bývalú priateľku Doro. Rothlaender si na festivale Max Ophüls Preis 2016 prevzal ocenenie za najlepšieho režiséra zaslúžene.
Medzi najsľubnejšie tituly v sekcii mladého nemeckého filmu na tohtoročnom Cinematiku patri jednoznačne nový hraný film Dietricha Brüggemanna. Tento nemecký tvorca na seba upozornil už kontemplatívnou snímkou Krížová cesta, ktorá sa venovala problematike kresťanského fanatizmu. Režisérov nový film Heil rozpráva bláznivý, komediálne ladený príbeh uznávaného afro-nemeckého spisovateľa Sebastiana Kleina, ktorý je na svojom prezentačnom turné v západnej časti východného Nemecka. Po útoku neonacistov a údere do hlavy stráca pamäť. Stáva sa bábkou v rukách neonacistickej skupiny, ktorá ho využíva na svoje propagačné účely. Živý príbeh s motívom integrácie súčasného Nemecka.
Sekcie Rešpekt: Wim Wenders a Nemecko pod lupou: Rozlúčka so včerajškom sú organizované v spolupráci s Goethe – Institut Bratislava..
Akreditácie na festival Cinematik si môžete zakúpiť už dnes na stránke www.cinematik.sk.
-TS 11. MFF Cinematik-