Connect with us

Koktail

Hlúpa urážka, ktorej chýbajú argumenty, nejde ospravedlniť slovíčkom ALE

Published

on

Reklama

Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation (OSF) spustila pred mesiacom novú kampaň zameranú proti hejtu v online „ALE hejt neskryje“. Centrálnou témou kampane je prepojenie online hejtu s extrémizmom v našej spoločnosti. Ľudia často zľahčujú význam svojich slov a nevidia ich dopady. Tento rok sme sa rozhodli pre jasný a silný odkaz kampane, ktorý upozorňuje na negatívny vplyv hejtu a jeho prepojenie s extrémizmom v našej spoločnosti. Kampaň tvoria tri videá, ktoré budú uvedené postupne.

Reklama

„Slovíčkom ALE sa mnohokrát pokúšame zakryť alebo ospravedlniť hejt. Ale to nejde. Hejt zostáva hejtom – hlúpou urážkou, ktorej chýbajú argumenty a navyše väčšinou aj hlbšia znalosť a empatia,“povedala koordinátorka kampane Ľubica Stanek z Nadácie otvorenej spoločnosti. Prepojeniu hejtu v onlinovom priestore s extrémistom sa venujú viaceré verejne známe osobnosti a novinári: medzi nimi ombudsmanka Jana Dubovcová, spisovateľ a publicista Michal Havran mladší, bloger Samuel Marec, spisovateľ a publicista Michal Hvorecký.

Riaditeľ nadácie OSF Ján Orlovský upozorňuje na negatívny vplyv hejtu: „Hate mail či nenávistný komentár v statuse a pod ním je šok. Otvorená rana. Facka bez dotyku, čo stiahne žalúdok a vysuší ústa. Hejt je odporný – pre všetkých, ktorí ho okúsia.“

Reklama

Michal Havran odhaľuje silu slova, ktoré dokáže dehumanizovať, čo je taktika využívania na budúce obete pred vojnou. Kontext tejto dehumanizácie, znechucovania niektorej skupiny ľudí, je však súčasný. Predstav si, že to hovoríš svojim rodičom, alebo že ťa počuje tvoje deti. Nabáda Havran.

Jana Dubovcová upozorňuje na limity práva na slobodu prejavu, ktorým sa hejteri často
obhajujú. Ombudsmanka vo svojom blogu okrem iného uvádza: „… využívanie práva na slobodu prejavu nemôže zasahovať do iných práv – práva na dôstojnosť, na česť a dobré meno. A neplatí to len pre oficiálne vyjadrenia v tradičných médiách, ale rovnako sa tieto pravidlá vzťahujú na celý online priestor, vrátane sociálnych médií.“

Všetky blogy v plnom znení nájdete na stránke kampane: www.alehejtneskryje.sk. Kampaň nadväzuje na predošlé aktivity OSF v tejto oblasti, špecificky na kampane „ Povedz mi to do očí“ a „Masturhate“, obe zamerané proti hejtu v online. Na kreatívnom riešení nadácia spolupracovala s agentúrou Mayer/McCann Erickson (MME). Videá pre kampaň pripravoval tím režiséra Jara Ridzoňa a kameramana Tomáša Juríčka.

Kampaň Povedz mi to do očí, na ktorej OSF rovnako spolupracovala s agentúrou MME, získala viacero ocenení, ako napríklad strieborný Klinec v kategórii Kreativita v PR a bronzový Klinec v kategórii Film, bronzovú EFFIE Slovakia 2015 v kategórii Dobročinný marketing a cenu Art Directors Club Czech Republic bronzového Louskáčka.

-Tlačová správa – Nadácia otvorenej spoločnosti-

Reklama