Connect with us

Koktail

Ako je to skutočne so zdravou výživou (1. časť)

Published

on

Reklama

Popis reality stravovania a kvality potravín je naozaj pesimistický. Dôkazov, že súčasné potraviny sú všetko možné, len nie zdravé, existuje veľké množstvo. Keď sa nad tým zamyslíte, zistíte, že v dnešnej dobe už neexistuje kvalitná potravina, pokiaľ si ju zdravo bez dusičnanov a pesticídov nevypestujete alebo nevychováte dobytok na zelených, nekontaminovaných pastvinách.

[singlepic id=28153 w=320 h=240 float=right]Sme pod tlakom reklám, ktoré nám vnucujú sortiment všelijakých potravín bez ohľadu na ich možný nepriaznivý vplyv na zdravie. Neustále sú nám vnucované doporučenia motivované jedine snahou podporiť konzumáciu lacných a ľahko dostupných potravín. Z nepochopiteľných dôvodov sú neustále omielané tvrdenia, ktoré sú už dávno prekonané, napr. – mlieko je zdravé a potrebné pre deti.

Reklama

Aké mlieko je zdravé pre deti­? To, ktoré sa predáva v obchodoch, odtučnené, zabalené v tetrapakoch, s dobou trvanlivosti minimálne 1 mesiac, ktoré prešlo UHT zahriatím (pasterizáciou, ktorá ničí prirodzené enzýmy pomáhajúce tráveniu a vstrebávaniu vápnika, znižuje obsah vitamínov B12 a B6)? Podľa najnovších vyjadrení odborných kapacít súvisí konzumácia pasterizovaného mlieka, podávaná v najútlejšom detstve s vysokým rizikom schizofrénie, prípadne autizmu, píše vo svojej knihe Petr Fořt. Určite by bolo toto tvrdenie dementované spoločnosťou, ktorá platí výskum a reklamu danej “prospešnej“ potravine. A to je iba jedna potravina.

Zaujíma nás skutočne, čo je pre nás, každého individuálne zdravé? Nemáme čas sa zamýšľať nad takými vecami, veď mediálna osveta to robí za nás. Ako hlavný nástroj používa rovnaké metódy ako medicína. Zastrašovanie a vyhrážanie vážnymi chorobami nevhodnej výživy. Nikto však neurobí to, aby sa zabránilo klamlivým reklamám ponúkať tie najškodlivejšie pochutiny a potraviny. Veď na cigaretách je veľkými písmenami napísané varovanie, že cigarety zabíjajú, ale už nikoho nezaujíma, že to isté by malo byť napísané na niektorých súčasných potravinách, napríklad na lacných údeninách, na hranolkách, umelo sladených malinovkách a mnohých zafarbených sladkostiach.

Reklama

Problém je v tom, že väčšina ľudí nechce byť zodpovedná vo vzťahu k vlastnému zdraviu a výžive. A už vôbec nemá snahu aktívne niečo pre to urobiť, ako keby úcta k vlastnému telu nebola vôbec prioritná. Veď keď sa niečo deje vyrieši to za nás medicína alebo reklama, ktorá vás presvedčí, že váš problém vyriešite tým či oným voľne predajným liekom alebo doplnkom stravy, pod heslom „kto neberie lieky, nemôže byť zdravý“.

Skutočne sme tak pohltení prácou, kariérou a ovplyvnení reklamou, že nechávame o svojom zdraví  rozhodovať druhých?

Autorka: Zuzana Jáčová Foto: Martin Palkovič

Reklama