Connect with us

Blogy

Potenciál cyklistiky… … áno, v Piešťanoch

Published

on

Reklama

Potenciál cyklistiky….

Tak znela pozvánka na udalosť na Facebooku od Jozefa Malíka z občianskeho združenia Pro Civitate.

Reklama

A ja som sa zamyslel… Áno, opäť po dlhšej dobe.V Piešťanoch má hádam každý aspoň jeden bicykel, keď nie rovno dva. A veď prečo aj nie – Piešťany svojou veľkosťou a terénom sú úplne ideálnym miestom na cyklistickú prepravu po meste – Zo starých Piešťan môžete byť na Trajane za 20 minút, keď aj nie za menej. Môžeme byť taktiež radi, že priamo v meste nemáme žiadne väčšie kopce(ako napríklad vo Washingtone DC., čo ma dosť prekvapilo), čo taktiež prispieva k tomu, aby aj starší ľudia v našom meste použili bicykel na prepravu (áno, k tejto skupine sa v mojom blogu ešte vrátim).

[singlepic id=51295 w= h= float=center]

Reklama

Takto sú rozdelené cyklo/korčuliarsko/chodecké chodníky v Kanade. Značenie sa spolieha na “zdravý rozum“ užívateľov.

Máme úžasný cyklochodník okolo vodnej nádrže Sĺňava, ktorý nám môže nejedno mesto závidieť, že máme takýto skvost.

Takže koniec koncov máme úplne ideálne podmienky na cyklistiku po meste.

Ale…

Je tu hneď niekoľko problémov, či už legislatívnych, samosprávnych ale najmä medziľudských.

Sám som aj cyklista a aj vodič a môžem povedať, že je niekedy umenie prejsť napríklad po Teplickej ulici bez toho aby som si nezahundral na jedného či dvoch cyklistov.

V Piešťanoch (a možno celkovo na Slovensku) máme veľký problém v rešpektovaní jeden druhého.

Uvediem príklady:

Keď chcem meniť smer jazdy ako cyklista, nemôžem predsa iba “vystrčiť“ ruku, že odbočujem – bez toho aby som sa pozrel za seba a vedľa seba, či je bezpečne odbočiť. Toto, niektorí vážení cyklisti, sa nerobí a ukazuje to veľkú dávku nerozvážnosti a možno v niektorých prípadoch až drzosti, pretože v prvom rade ohrozujete svoju bezpečnosť a zdravie a v druhom rade ohrozujete vodiča, ktorý, keď sa stane niečo vážnejšie, môže mať výčitky svedomia do konca svojho života.

Tipy pre vodičov

Preto prosím, vážení cyklisti, buďte prosím ohľaduplní voči vodičom a aj ostatným. Ide najmä o Vaše zdravie a myslím si, že tá sekunda, keď sa obzriete, či je bezpečné odbočiť vám zo dňa neuberie.

A milí vodiči – áno, vodiči sa vyhovárajú na cyklistov a naopak.

Ale…

Skúste byť aj vy obozretní voči cyklistom a keď vidíte cyklistu, napríklad staršieho pána nebodaj ešte s barlou v košíku (áno, toto som videl mnoho krát a je otázka aké bezpečné je pre takéhoto človeka jazdiť na bicykli, avšak to je už na uvážení každého jedného človeka osobitne), tak prosím buďte ohľaduplní a pribrzdite, počkajte, ako sa vyvinie situácia a potom sa vyberte ďalej svojím smerom.

Je to naozaj všetko o rešpektovaní sa navzájom a týmito jednoduchými, naozaj jednoduchými vecami môžeme prispieť k väčšiemu komfortu a bezpečnosti cyklistiky u nás.

Ešte by som rád spomenul budovanie cyklopruhov a cyklochodníkov.

Nakoľko cesty v Piešťanoch sú v !katastrofálnom! stave, je asi nelogické sa zameriavať na stavbu nových cyklochodníkov pre cyklistov, avšak aj bez peňazí vidím priestor na zlepšenie.

Tieto značky pripomínajú ľuďom, ako by sa mali k sebe správať.

Tieto značky pripomínajú ľuďom, ako by sa mali k sebe správať.

Hlavná cesta, ktorá vedia od Kauflandu až po letisko je dostatočne široká, aby na nej mohol byť vyhradený pruh pre cyklistov v oboch smeroch – pol metra z oboch strán by stačil – tie by sa mohli urobiť počas nového nástreku na jar.

Taktiež cesta od čerpacej stanice Fuel až po Kruhovku – taktiež by sa mohli urobiť cyklokruhy a tým pádom by sme mali pokryté aspoň hlavné  ťahy – sever-juh a západ-východ.

Samozrejme úplne ideálne by bolo, keby sme mali pokryté celé mesto cyklochodníkmi a pruhmi, ale musíme byť aspoň trošku reálny a začať “malými dávkami“ a bude úspech, keď sa spraví aspoň táto časť.

V Kanade sú celkovo vodiči veľmi ohľaduplní, či už voči k chodcom na prechode – chodec je 5 metrov od prechodu a aj keby mohol vodič ešte bezpečne prejsť, tak on radšej bezpečne zastaví a počká, pokiaľ prechod neprejdete.

To isté platí aj smerom k cyklistom – vodiči majú v miestnym novinách tipy, ako bezpečne prechádzať okolo cyklistu – tipy týždenníku sú platené mestom.

Taktiež som bolo mnohokrát svedkom sporov na hrádzi v Piešťanoch, kedy sa cyklisti, korčuliari a chodci medzi sebou obviňovali, kto koho ohrozil a podobne.

V Piešťanoch by som ešte pridal, že korčuliari a chodci majú prednosť pred cyklistami.

Celkovo si myslím, že dopravné značenie na cyklokruhu je jedno veľké nešťastie, pretože rozdelenie chodníku pre korčuliarov, chodcov a cyklistov je jeden veľký nelogický nezmysel a pritom by sa to mohlo úplne jednoducho a logicky vyriešiť.

Umiestnenie značky na začiatok chodníka, ktorý by určoval, kto má prednosť na chodníku. V Kanade to je vždy chodec, ktorý má vždy prednosť pred cyklistom a korčuliarom. A keďže na hrádzi sú najmä korčuliari a cyklisti, tak by som to vyriešil tak, že by korčuliari mali prednosť pre cyklistami a to z jednoduchého dôvodu – cyklista má dve brzdy a tým pádom rýchlejšie zabrzdí ako korčuliar.

Takže:

Chodec – Korčuliar  a ako posledný by mal prednosť cyklista. Áno cyklista. Je to podľa mňa najlogickejšie.

Ak máte aj vy svoje postrehy, rád si ich prečítam, avšak máte možnosť  stretnúť sa aj s poslancom mestského zastupiteľstva Jozefom Malíkom v utorok, 25. februára o 17:30 v kultúrnom centre Žiwell, kde môžete aj osobne prekonzultovať svoje návrhy a postrehy ohľadom cyklistiky v Piešťanoch.

Takže buďte k sebe ohľaduplní a pristupujte k sebe s rešpektom a úctou!

Veľa šťastných najazdených kilometrov prajem!

Erik

[singlepic id=47505 w=320 h=240 float=right] O MNE  – “Momentálne som zakotvil na nejakú dobu v Kanade. Snažím sa čo najviac cestovať a vidím, že veci, ktoré fungujú inde, by kľudne mohli fungovať aj u nás v Piešťanoch. Na zlepšenie vecí nepotrebujeme milióny z eurofondov. Stačí, ak každý zlepší svoje okolie aspoň trošku a tým prispeje k lepšiemu a kvalitnejšiemu životu v Piešťanoch. Preto som sa rozhodol písať a podeliť sa s vami o moje inšpirácie a nápady.“

Reklama