Blogy
Cirkevné školy spojené – nespojené
Nevkusná nálada v piešťanskom cirkevnom školstve pokračuje – mestské školy sa tešia. Je nádej, že možno budú mať viac žiakov.
Už zopár mesiacov je situácia v cirkevnom (rozumej arcibiskupskom) školstve mimoriadne zložitá. Zriaďovateľ, to jest Arcibiskupstvo, nezasiahlo vtedy, keď sa k tomu núkala relatívne solídna pozícia, ktorá by Gymnáziu ponúkla pomocnú a prospešnú ruku (nie vo forme finančnej pomoci, ale celkom iste strategickej, rozvojovej. Namiesto toho sa „ A. úrad“ pustil do, nazvem to takej reformy celého cirkevného školstva v Piešťanoch a takým spôsobom, že stiahol so sebou aj (cirkevnú) Základnú školu, ktorej pedagogická úroveň dlhé roky zodpovedala štandardu na veľmi kvalitnú úroveň pedagogického procesu, ktorý stačilo iba bežne „cizelovať“ a úroveň by bola stále úspešná. Namiesto toho svojim najnovším „cirkevným hitom“ pravdepodobne tiež prispela k „ divno-rozvojovej tendencii“ oboch škôl, ktoré sa de facto už aj spojili, aj nespojili, pod riaditeľskou kuratelou pána farára.
Najnovšie snahy o nejaké dobre utajené výberové konanie na riaditeľský post iba zvýrazňujú dosť chabú znalosť v problematike školstva a veľkú podobnosť s rôznymi politickými dobre utajenými výbermi (aj „nástenkovými“) v celom tomto štáte. Vidieť, že iba modlitby, (ako sa to bežne odporúča ) veriacich nepomáhajú. Aj tu, ako skoro všade môže pomôcť iba odborná robota a zdá sa, že v tomto prípade to bude tiež „jedine“ platiť. Ozaj! Gymnázium má prvý ročník zrušený! Namiesto usilovného hľadania cesty ako skvalitniť túto školu sa, ako nakoniec skoro v celej našej spoločnosti, radšej spoliehame iba na zázrak. Ukazuje sa, že aj tento – vôbec prvý skutočný zásah do behu oboch škôl (do Základnej určite) neprinesie pravdepodobne taký krok, ktorý bude zodpovedať konkurenčnému prostrediu medzi ostatnými školami v druhom desaťročí tohto storočia.
V súčasnosti, či chceme, alebo nie, je pre úspech školy podstatný iba splnený základný cieľ aj týchto škôl. V prípade základnej školy je jediným kritériom pedagogický úspech (úspech v zaraďovaní sa žiakov do stredných škôl) a výchovný úspech absolventov školy v jednote (vytváranie zodpovednej a morálnej povahovej vlastnosti detí). V gymnáziu pripravenosť študentov do života, alebo na život a na úspech v oboch prípadoch je mimoriadne dôležitá kvalitná odborná, morálna a duchovná atmosféra v kolektívoch detí, pedagógov aj rodičov. A násilné zasahovanie zriaďovateľa napriek ešte stále akej – takej rovnováhe už prináša výsledky. Odhadujem, že určite negatívne.
Autor: Ján Derďák