Connect with us

Blogy

Blog Tomáša Hudcoviča: Ako sa využívajú nevyužívané železnice

Published

on

Reklama

V posledných dňoch sa opäť v Piešťanoch naberá na intenzite téma železnice respektíve cyklotrasy medzi Piešťanmi a Vrbovým. Starostovia Trebatíc a Krakovian s primátorkou Vrbového chcú od mesta Piešťany jasné stanovisko ako ďalej. Možnosti sú podľa nich len dve – cyklotrasa namiesto koľají, alebo cyklotrasa povedľa trate po pozemkoch súkromných vlastníkov. Keďže je ich však v lepšom prípade cez dve stovky druhá možnosť je vlastne nereálna. Nejako sa stále zabúda, že pri diskusiách o tejto problematike sa objavila aj možnosť vybudovať cyklotrasu tesne vedľa koľají v telese železnice za predpokladu, že tá bude preklasifikovaná na špeciálnu dráhu. Aj na túto možnosť sa názor rôznia, práve preto som dával v júli na MsZ návrh, aby táto bola prostredníctvom štúdie posúdená odborníkmi. Žiaľ, zatiaľ sa tak nestalo.

cesta-do-vrboveho-06

Foto: Martin Palkovič

Zámerne vyvolávam diskusiu na túto tému. Viac zatiaľ počuť ľudí, ktorí chcú cyklochodník namiesto koľají a čokoľvek, čo sa týka, železnice považujú za nereálne. Osobne sa na vec pozerám cez prizmu toho, aký potenciál má železnica. Je pravda, že momentálne je nevyužitý, ale existuje… Piešťany a ich okolie majú jedinú možnosť posunúť sa dopredu prostredníctvom cestovného ruchu. Cestovný ruch potrebuje atrakcie. V diskusii na mojom FB profile padol názor, že netreba vymýšľať a treba využiť prirodzené veci, ktoré tu sú a teda posilňovať cyklotrasy a cyklistiku. Ale aj železnica tu je…

Reklama

Beriem názor, že lepší vrabec v hrsti ako holub na streche. Mrzelo by ma však, ak by sme sa nesnažili urobiť pre Piešťany maximum a to vidím momentálne v pokuse aby bola aj železnica aj cyklotrasa. Ak sa situácia vyvŕbi tak, že sa ukáže, že je to nerealizovateľné z akéhokoľvek dôvodu, je to už iná pesnička. Teraz si považujem za povinnosť poukázať na pár príkladoch aké sú možnosti (vytrhol som ich naozaj len zopár).

Cyklostezka Varhany

Cyklostezka Varhany – bola zrealizovaná na zrušenej trati z Kamenického Šenova do Českej Lípy Střelnice. Osobná doprava na trati bola zrušená v roku 1979, nákladná pre katastrofálny stav trate v roku 1992. České dráhy odstránili väčšinu koľají v roku 1994. Myšlienka spojenia obcí cyklokoridorom vznikla v roku 2001. Realizovala sa v troch etapách v celkovej dĺžke 17 km. Viac http://cyklostezkavarhany.cz/.

Reklama

Rail Mountain Bike

Rail Mountain Bike v japonskom meste Hida. Táto atrakcia vznikla spojením horských bicyklov a železnice. Viac info http://rail-mtb.com/en/.

Ratíškovická železnica – šlapacie drezíny

Stará Baťova železničná trať slúžila v minulosti k preprave uhlia z bane Tomáš a I. Máje 1 do výklopníku v Sudoměřicích, odkiaľ uhlie putovalo po Baťovom kanále do Otrokovíc. Trasa určená pre drezíny je dlhá 3km a prepája dva obľúbené „vinné stezky“ Podluží a Moravskou vinnou. Na železničnej stanici sa nachádza Múzeum vo vagóne. Viac na http://www.ratiskovka.cz/.

Samcheok, Korea

Atrakcia v Kórei sa nachádza na brehu oceánu. Veľkou atrakciou na trati je nasvietený tunel. Ak by mal niekto chuť čítať viac môže to skúsiť v kórejčine http://www.oceanrailbike.com/main.do.

No a ešte jeden motorizovaný nápad z Ruska :-)

Tomáš Hudcovič

Reklama