Connect with us

Aktuality

Značenie parkovacích miest sa blíži do finále. Zrušené miesta ľudí hnevajú

O pár dní vstúpi do platnosti nový systém parkovania v centre Piešťan a rovnako už od októbra platí takzvaná chodníková novela. Mesto Piešťany na ňu nereagovalo potrebným značením. Okrem širšieho centra, kde sa zavádza nová koncepcia statickej dopravy, zatiaľ nové značenie nerealizuje. Aj tam kde realizuje, však niektoré parkovacie miesta ruší. Aktuálne vyvolalo medzi obyvateľmi rozruch zrušenie parkovacích miest pri križovatke A. Hlinku – Žilinská – Bratislavská.

Published

on

Reklama

„Na A. Hlinku 61/107 pri hlavnej ceste mesto zrušilo 10 parkovacích miest, posielam foto. Tie miesta sú tam roky, nikomu zaparkované autá neprekážali. Čo sa týka parkovania, ide o veľmi vyťažené miesto. Sú tu tri bytovky po 9 poschodí – teda 120 bytov, cez cestu je Prior. Už teraz bol často problém tu zaparkovať. Veľké parkovisko, ktoré je vedľa Prioru, je už dlhšiu dobu spoplatnené a ľudia, ktorí tam nakupujú, parkujú okolo bytoviek na miestach vyhradených pre obyvateľov (čo je nemožné dokázať, pretože mesto nevydáva parkovacie karty pre obyvateľov týchto bytoviek). Nedá sa teda skontrolovať, kto tu môže parkovať a kto nie,“ napísal nám čitateľ Lukáš.

Zrušenie parkovacích miest na A. Hlinku Foto: Michal Kučera / FB

„Podľa nového plánu, parkovanie okolo bytoviek už nebude súčasťou parkovacej zóny. Takže každý kto ide nakúpiť do Prioru a nie je ochotný platiť za parkovanie resp. nebude mať parkovaciu kartu, môže zaparkovať na miestach vyhradených pre obyvateľov. K tomu zrušene parkovacie miesta, ktoré som uviedol na začiatku. Obyvatelia bytoviek teda môžu krúžiť dookola a čakať, kedy sa niečo uvoľní, alebo parkovať… kde vlastne?“ dodáva Lukáš.

Reklama

 

Reklama

Jeho slová potvrdzuje projektová dokumentácia pre značenie parkovacích miest, ktorú pred niekoľkými týždňami zverejnilo Mesto Piešťany. Je na nej nakreslené zrušenie parkovacích miest vedľa odbočovacieho pruhu a taktiež vyznačenie nových parkovacích miest medzi  bytovkami, ako aj na druhej strane dvojprúdovej cesty. V realite však nejde o nové parkovacie miesta, keďže tieto plochy sa na parkovanie roky používali, ale len o ich vyznačenie čiarami. Skutočných parkovacích miest tak ubudne. Miesta medzi bytovkami už nepatria do spoplatnenej zóny.

„Novovytvorené“ parkovacie miesta už roky obyvatelia lokality používajú. Foto: Google Street view

Samospráva zatiaľ nevysvetlila prečo dochádza k zrušeniu parkovacích miest. Podobne však postupovala aj na druhej strane križovatky, kde pri rekonštrukcii cyklochodníka a chodníka došlo k zrušeniu parkovacích miest v zrkadlovom obraze k aktuálnej lokalite. Prednostka Denisa Bartošová sľúbila, že náhradou bude zrušenie zákazu zastavenia pri OD Kocka, kde však napriek nemu autá stále parkujú, takže nedôjde k vytvoreniu nových miest. Navyše ani po niekoľkých mesiacoch zákazová značka nezmizla. Samospráva plánuje zrealizovať nové parkovacie miesta a celkovú revitalizáciu priestoru okolo OD Kocka na mieste trhoviska. Hovorí sa o tom už niekoľko rokov, ale zatiaľ neboli alokované prostriedky ani na projektovú dokumentáciu, nieto ešte na realizáciu tohto zámeru. Nie sú ani v rozpočte Mesta Piešťany pre rok  2024 schválený minulý týždeň.

Ministerstvo dopravy SR,  Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií, vydalo v januári 2023 Technické podmienky Zásady používania vodorovných dopravných značiek. Podľa nich pri o obnove vodorovných dopravných značiek vyznačených ku dňu účinnosti aktuálnych technických podmienok sa musí vždy preveriť, či obnovované dopravné značenie nie je v rozpore s platnou legislatívou. V prípade zistenia rozporu sa takéto značenie nesmie obnoviť a je potrebné nové určenie použitia vodorovného dopravného značenia.  Zároveň však zásady hovoria: „Ustanovenie prvej vety predchádzajúceho odseku sa nevzťahuje prípady, kedy objektívne priestorové obmedzenia neumožňujú uvedenie existujúceho dopravného značenia do súladu s požiadavkami týchto TP a [T3] alebo by takéto úpravy boli neprimerane nákladné, prípadne by viedli k zníženiu počtu parkovacích miest tam, kde ich je kritický nedostatok.“

Vedenie Mesta Piešťany oslovujeme s otázkami na túto tému a odpovede zverejníme po ich obdržaní.

Aktualizované 22.12.2023 12:30 h
Podľa vyjadrenia hovorcu Mesta Piešťany Martina Ričányho bolo dôvodom zrušenia parkovacích miest pri odbočovacom pruhu ohrozenie plynulosti a bezpečnosti premávky na pozemných komunikáciách. „Konkrétne Zákon č. 8/2009 Z. z. §25 ods.1 písm. e), §22 ods. 2, ods. 4 písm. a),“ uviedol M. Ričány.

Prvé spomenuté ustanovenie hovorí, že vodič nesmie zastaviť a stáť na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu. Druhé, že vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním.

Na otázku, či bude za zrušené parkovacie miesta vybudovaná nejaká náhrada, prišla odpoveď, že nie. Rovnako nás zaujímalo koľko parkovacích miest je vyznačených (pôvodných + nových) v časti mesta, kde sa zavádza nová parkovacia politika a koľko je reálne potrebných. „Neboli evidované parkovacie miesta ani nebudú,“ odpovedal hovorca.

Problémy aj na Vážskej či Furdekovej

Pri zavádzaní novej koncepcie statickej dopravy a novom značení nastávajú problémy aj na Vážskej ulici a Furdekovej. Obyvatelia týchto lokalít vystúpili so svojimi pripomienkami na decembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva.

Upozornili na neúnosnú situáciu, keď na Vážskej dodržiavaním zákona a neparkovaním na chodníku, ubudne množstvo parkovacích miest, Rovnako novým dopravným značením parkovacie miesta ubúdajú. Samospráva však situáciu zatiaľ nerieši a nepodnikla výraznejšie kroky k nájdeniu nových možností.

Parkovanie na Vážskej ulici

Medzi poslaneckými otázkami smerom k vedeniu Mesta Piešťany odznel 26. októbra na základe podnetu občanov dopyt, či je možné riešiť otázky parkovania v lokalite Vážskej vybudovaním parkovacích miest v zelenej ploche medzi domami a valom. Podľa otázky malo ísť o takzvané „zelené“ parkovanie, ktoré by korešpondovalo s danou lokalitou.

O mesiac neskôr na položenú otázku reagovala v odpovedi na interpeláciu prednostka Denisa Bartošová: „Problematika rozšírenia parkovacích miest v jednotlivých častiach mesta je komplexnejšou úlohou, ktorú je potrebné komunikovať v spolupráci viacerých odborných úsekov MsÚ. Analýza a následne návrh potenciálnych možností na realizáciu nových parkovacích miest
pre sídliská Adam Trajan a Juh sa v minulom období zabezpečovala externým spracovateľským kolektívom, zastúpeným predovšetkým zodpovednými projektantami dopravy a zelene. V poukazovanej lokalite ulice Vážska je intenzifikácia parkovacích miest vzhľadom na predpokladaný výrazný záber zelene diskutabilná. OSRM neodporúča budovanie parkovania orientovať do priestoru zelene medzi bytovými domami a valom, využívaným ako rekreačno-oddychová zóna. Analýzu eventuálnych priestorových možností medzi bytovými domami je potrebné vyhodnotiť následne z hľadiska reálnosti adekvátneho dopravného prístupu, záberov zelene a v neposlednej miere dopadu na pohodu bývania obyvateľov, s ktorými by mali byť tieto prípadné možnosti participačne diskutované.“

Plocha kde by si vedeli obyvatelia Vážskej ulice predstaviť vybudovanie „zeleného“ parkoviska

Na Furdekovej ulici, podľa vyjadrenia jej obyvateľa, nie je v novej parkovacej koncepcii vyznačené žiadne parkovacie miesto. Minimum domov má možnosť parkovania vo dvore. Obyvatelia na nej mohli doteraz parkovať na základe špeciálneho preukazu, po novom to už nebude možné. Žiadajú preto, aby sa táto možnosť vrátila.

Furdekova ulica Foto: Google Street view

Obdobné problémy riešia aj ľudia na Moyzesovej ulici, kde bude vyznačený len približne 10 metrový parkovací pás pre dve maximálne tri autá. Samospráva tvrdí, že situáciu bude komplexnejšie riešiť pri rekonštrukcii ulice, ktorá je tiež už roky naplánovaná spolu s Furdekovou, ale stále nebola zrealizovaná. Prostriedky na tento účel nie sú alokované ani v rozpočte na rok 2024. Nachádza sa v ňom iba položka Aktualizácia PD– reko komunikácie Furdekova  v sume  6 000 eur.

Tomáš Hudcovič    Foto: Michal Kučera, Tomáš Hudcovič

Reklama