Aktuality
Zmeny v dopravnom značení pripravujú aktuálne na šestnástich uliciach. Niektoré budú zásadné
Piešťanská samospráva chystá zmeny v dopravnom zračení na šestnástich uliciach. Niektoré budú zásadné. Ide predovšetkým o riešenie dopravy v súvislosti s takzvanou chodníkovou novelou, ktorá je v platnosti od októbra 2023, teda už niečo vyše roka. Samosprávy predtým mali jeden aj pol roka na prípravu a realizáciu potrebných zmien v organizácii dopravy, v Piešťanoch však začali riešiť projektovú dokumentáciu nového značenia až v novembri 2023. Stretnutia s obyvateľmi jednotlivých dotknutých ulíc k návrhom zmien v dopravnom značení prebiehajú od leta tohto roku. Posledné by mali byť začiatkom decembra. Podľa vyjadrenia primátora Petra Jančoviča na novembrovom rokovaní piešťanského mestského zastupiteľstva, chcel by, aby aspoň časť značenia bola zrealizovaná do konca tohto roka.
Nové dopravné značenie má byť na uliciach – Bottova, Radlinského, Holubyho, Štefánikova, A. Šindelára, Sv. Cyrila a Metoda, Bodona, Sv. Štefana, Agátová, Orviský kút, Jánošíkova, I. Stodolu, E. Belluša, Svätoplukova, Sasinkova a v časti ulice Pod Párovcami.
V lokalite Starých Piešťan sa chystajú zásadné zmeny so zjednosmernením ulíc. Ulica Sv. Cyrila a Metoda má byť po novom zjednosmernená opačne ako dnes. Prejsť sa teda bude dať od Valovej na ulicu Pod Párovcami. Podľa navrhnutého projektu sa majú zjednosmerniť tri nové ulice Sv. Štefana, Ivana Stodolu a východná časť Svätoplukovej ulice. Na všetkých uliciach majú byť vyznačené parkovacie miesta, pričom státie bude možné len na nich. Pre ulicu Bodona bolo v prvotnom návrhu takto vyznačených 13 parkovacích miest, pričom na ulici stojí často aj viac ako 20 áut a niektorí z obyvateľov nemajú možnosť ich zaparkovať vo dvore. Riešením by malo byť vyznačenie parkovacím miest na susediacich uliciach ako i v blízkosti Čachtickej.
Verejného prerokovania návrhu parkovania na ulici Bodona sa zúčastnili iba tri rodiny. Podobne nízky záujem bol podľa našich informácií aj pri iných uliciach. I keď však obyvatelia neprišli vo veľkom počte, mali konštruktívne pripomienky ako značenie vylepšiť. Samospráva zápisnice z verejného prerokovania nerobí, podľa vyjadrenia pracovníkov úradu, ale kompetentní komunikujú vždy s konkrétnymi občanmi a riešia podnety.
Obyvatelia Svätoplukovej ulice, s ktorými sme sa rozprávali, sú napríklad so zjednosmernením stotožnení. Uvedomujú si potrebu spriechodnenia komunikácií a vyznačenia parkovacích miest. Jedinú obavu mali z výjazdu na ulicu Bodona, kde je momentálne pre parkujúce autá zlý výhľad. Po novom by však mali autá stáť iba na severnej strane ulice a výhľad pri výjazde z ulice Sv. Štefana by mal byť bezproblémový.
Podľa vyjadrenia hovorkyne Veroniky Bardíkovej, ktorej sme sa pred časom pýtali na aktuálnu situáciu s prípravou zmien, každý projekt dopravného značenia musí schváliť Okresný dopravný inšpektorát. „Vzhľadom na to, že prebiehajú diskusie s občanmi, na základe ktorých sa môžu projekty meniť a dopracovávať, je ťažké predpokladať termín realizácie nového dopravného značenia na danej konkrétnej ulici. Preto sa teraz aj ťažko odhaduje finančná nákladnosť,“ uvidela V. Bardíková. Na ostatnom mestskom zastupiteľstve odznela informácia, že niektoré projekty dopravného značenia ulíc sú už schválené. Primátor Peter Jančovič povedal, že by bol rád, aby sa časť značenia zrealizovala do konca roka. Podľa vyjadrení kompetentných na prerokovaní jednotlivých návrhov s občanmi, by mali byť celkové náklady na značenie na spomenutých uliciach vyjsť na 70 až 80-tisíc eur.
Keďže situácia spojená s „chodníkovou novelou“ zakazujúcou vozidlám stáť na chodníkoch bez toho, aby to bolo dopravným značením povolené, sa týka celého mesta, zaujímalo nás kedy sa plánuje realizácia nového značenia v ďalší lokalitách. „Ideme krok po kroku. Aktuálne nám zaberá veľa času a energie príprava značenia na spomenutých uliciach. Je zrejmé, že chodníková novela vytvára tlak na riešenie značenia parkovacích miest v nových lokalitách Piešťan, avšak považujeme za dôležité pred rozhodnutím o úprave dopravného značenia komunikovať s občanmi, ktorí bývajú na daných uliciach. Preto je tento proces časovo náročný,“ uviedla V. Bardíková.
Tomáš Hudcovič Foto: -th-