Aktuality
Rokovanie o Krajinskom moste nič nevyriešilo
Oprava sa pravdepodobne posunie na leto, ale k náhradnému premosteniu sa jednoznačne nikto z kompetentných nevyjadril. Zástupcovia investora, záchranných zložiek, samospráv aj podnikateľov sa musia stretnúť ešte raz.
Jediným záverom dnešného rokovania o oprave Krajinského mosta je súhlas všetkých zainteresovaných, aby sa stavebné práce vykonávali počas letných prázdnin. O posunutí na ešte neskorší termín budú pravdepodobne na najbližšom zastupiteľstve hovoriť aj krajskí poslanci. Miloš Tamajka (Smer-SD) che totiž otvoriť rozpočet a nájsť viac peňazí. Čiastka, ktorú na tento účel vyhradila župa je podľa neho „pľuvancom“, keďže podobný obnos plánuje dať radnica iba na opravu lávky.
Podľa zástupcov Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) nejde o kozmetickú úpravu, ale o „prvý krok k dvojmiliónovej rekonštrukcii,“ ktorú si zlý stav mosta vyžaduje. Technológia nasledujúcich opráv by už podľa nich celkovú uzávierku mosta nevyžadovala. Zopakovali, že dodávateľa stavby zmluvne zaviažu, aby práce prebiehali nonstop, čím by sa mohlo skrátiť ich trvanie na päť týždňov.
Najdlhšie diskutovanou témou bolo náhradné premostenie. Zástupcovia dotknutých samospráv v tejto veci rokovali včera na ministerstve obrany. „Hlavnou podmienkou, aby nám mohla armáda pomôcť je vyhlásenie mimoriadnej situácie,“ povedal starosta obce Banka Jaroslav Janeček a dodal: „Domnievame sa, že táto mimoriadna situácia na Krajinskom moste nastala, pretože jeho stav je hodnotený ako veľmi zlý. Aj keď statik nepovedal, že priamo ohrozuje životy a zdravie, bolo by dobré sa s ním poradiť, či nie je možné vyhlásiť mimoriadnu situáciu.“
Ďalej dodal, že pri pontónovom moste je problém s bezpečnosťou. Informácie o tom, či by ho mohla s obmedzovaniami využívať aj verejnosť sa rôznia. Hovorkyňa ministerstva obrany pre PNky minulý týždeň uviedla, že obojstranná premávka by bola možná iba pre osobné autá s maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Iné zdroje uvádzajú, že takéto premostenie môže využívať iba armáda a špeciálne školení vojaci. V minulosti nebol nikdy pre motoristickú verejnosť pontónový most sprístupnený.
V roku 1991 slúžilo obyvateľom Piešťan a okolitých obcí montované premostenie Bailey Bridge. Vlastníkom takejto konštrukcie je podľa dostupných informácií Únia vojnových veteránov SR. Ide však o alternatívu, ktorá je efektívna pri dlhodobom využívaní. Pred troma rokmi o nej uvažovali v Hlohovci, ale aj kvôli finančnej náročnosti ju zavrhli.
Kompetentní preto aj naďalej počítajú s alternatívou obchádzok cez Lúku a Hlohovec. To sa nepozdáva hasičom, ktorým sa predĺži dojazdový čas najmenej o 30 minút a na Kúpeľnom ostrove nemôžu mať mať odstavenú všetku potrebnú techniku, nakoľko jej nemajú dosť pre oba brehy Váhu.
K otázke odpustenia diaľničných poplatkov na obchádzkovej trase cez Lúku sa zástupcovia Správy a údržby ciest TTSK nevedeli vyjadriť. Národnú diaľničnú spoločnosť o to požiadala piešťanská radnica, ale zatiaľ nedostala jej stanovisko.
Pre viac informácií čítajte aj: Zlý stav Krajinského mosta vyžaduje opravu za 2 mil. eur, Krajinský most uzavrú, aby ho rozšírili o 50 cm, Župa dá na opravu Krajinského mosta desatinu potrebných nákladov, Cestu na havran neopravia, pontónový most nie je istý, Ženijný most bol v roku 1991 príliš hlučný, Moravanci, Bančania a Ratnovčania – vymeňte autá za bicykle, Starostovia: Ťarchu uzávierky hádžu na plecia občanom, Blog Doda Pullmanna: Gómbíky s vegetou, Armáda pontónový most má, ale kraj oň nepožiadal, Nádej na pontónový most ešte nezomrela, Župa na variante bez pontónového mosta trvá, zakročiť by mali krajskí poslanci, Podnikatelia: Uzavretie Krajinského mosta bude pre nás likvidačné
Text a foto: Martin Palkovič