Connect with us

Aktuality

Radnica informuje o rozsiahlych zmenách v parkovacej politike

V  minulom týždni vyšlo tretie tohtoročné vydanie periodika Radnica informuje. Prioritnou témou sú zmeny v parkovacej politike v centrálnej mestskej časti, ktoré začnú platiť podľa schváleného VZN od 1. januára 2024.

Published

on

Reklama

Noviny Radnica informuje by mali dostať všetci občania do svojich schránok a nájdete ich aj vo vestibule mestského úradu,  vo vstupnej hale polikliniky,  v Mestskej knižnici mesta Piešťany, v Kine Fontána, v Mestskom kultúrnom stredisku mesta Piešťany a v Piešťanskom informačnom centre.

Texty o zmenách v parkovaní prinášame v plnom znení, tak ako ich spracovali na MsÚ aj s prelinkami na ďalšie dôležité informácie.

Reklama

ZMENY V PARKOVANÍ SA DOTKNÚ NÁS VŠETKÝCH

Mesto Piešťany sa chystá na veľkú zmenu v parkovaní a táto téma je momentálne v našom meste jednou z najhorúcejších. Keď bol v roku 1895 na územie dnešného Slovenska (vtedy ešte Rakúsko-Uhorska) dovezený prvý automobil, nikomu sa ani len ne snívalo, že jedného dňa sa bude na území dnešných Piešťan riešiť nedostatok miesta na parkovanie.

Parkovanie považujeme odjakživa za samozrejmosť. A parkovanie pred vlastným domom? To je pre veľa ľudí v podstate nepísané právo. Len si skúste zaparkovať niekomu pred rodinným domom. Ešte ani poriadne nevystúpite z auta, už sa odhŕňa záclonka na okne prvého poschodia s takou vervou, až vás mykne. Následne sa z okna vykloní majiteľ domu a pošle vás kadeľahšie. Tým, že sme odjakživa mohli parkovať prakticky kdekoľvek a bez platenia, akékoľvek prichádzajúce zmeny v tejto oblasti vyvolávajú silné emócie. Častým argumentom vodičov je, že nová parkovacia politika je nefér.

Reklama

Niekomu sa nepáči, že od januára nebude spoplatnené celé mesto a inému, že si musí zaplatiť za možnosť stáť pred vlastným domom. Je však nereálne očakávať, že v meste, kde žijeme všetci a áut stále pribúda, bude mať každý nárok na parkovacie miesto zdarma. Od nového roka si obyvatelia mesta s trvalým pobytom v Piešťanoch budú môcť kúpiť parkovacie karty za nižšiu cenu než návštevníci a cezpoľní. Parkovacie miesta zadarmo pre všetkých mesto síce poskytnúť nedokáže, ale aspoň svojich obyvateľov zvýhodňuje voči ostatným šoférom. Keď sa na problém s parkovaním pozrieme z trochu väčšej výšky zistíme, že podobné opatrenia boli zavedené aj v iných slovenských mestách. A tak ako sme my sledovali zavádzanie parkovacích zmien v Trenčíne, Trnave či Žiline, aj nás pozorne sledujú ďalšie mestá, ktoré zatiaľ len naberajú odvahu na takéto zásadné kroky.

Iste, podmienky parkovania sa mesto od mesta líšia, ale určite budete súhlasiť aj s tým, že naše mesto je jednoducho špecifické. Sme kúpeľné mesto. Zakladáme si na svojej unikátnej atmosfére. Piešťany vyhľadávajú nielen kúpeľní hostia, ale aj víkendoví návštevníci, ktorí v snahe ušetriť tiež prispievajú k preplneným uliciam v bezprostrednej blízkosti centra mesta. Regulácia automobilov v meste je veľkou témou v celej Európe. Verejný priestor by mal predsa slúžiť nám všetkým. V španielskom Madride napríklad systematicky vytláčajú autá z centra mesta už od roku 2019. V nórskom Osle sa rozhodli, že autám vstup do centra nezakážu, no s cieľom zlepšenia životných podmienok svojich obyvateľov tam zrušili všetky parkovacie miesta. V tomto hlavnom meste sú dnes zóny, najmä v okolí parkov a škôl, kde osobné auto jednoducho nenájdete. V holandskom Amsterdame zase úplne reorganizovali dopravu tak, aby niektoré časti centra mohli slúžiť výlučne len
chodcom a cyklistom.

Nikto z nás nedokáže predpovedať budúcnosť. Už teraz je jasné, že až prax ukáže, či sú nové pravidlá nastavené správne a či prinesú piešťanským uliciam žiadanú úľavu. Mesto Piešťany však rozhodne vykročilo na cestu, ktorej sa v dnešnej dobe nedá vyhnúť. Verme, že schválené opatrenia budú mať želaný efekt.
(vb)

NOVÁ PARKOVACIA ZÓNA MÁ DOPRAVU V CENTRE UPOKOJIŤ

Mesto Piešťany sa pripravuje na veľké zmeny v parkovaní. Problematika statickej dopravy v našom meste je totiž stále aktuálna. Parkovanie na niektorých uliciach poriadne precvičí trpezlivosť nejedného šoféra, nehovoriac o tom, že po Piešťanoch sa pohybuje čoraz viac áut.

Počet vozidiel v meste stúpa a situácia s parkovaním sa komplikuje. Mestu Piešťany záleží na tom, aby si zachovalo svoju príjemnú atmosféru rekreačného letoviska, a preto je dôležité aj naďalej venovať zvýšenú pozornosť verejnému priestoru a jeho využitiu. „Parkovanie a odstavovanie vozidiel nie sú jedinou funkciou verejného priestoru, preto musia byť pri riešení parkovacích potrieb rovnocenne rešpektované nároky všetkých užívateľov priestoru, najmä chodcov, cyklistov, ale i hromadnej dopravy, zásobovania a podobne,“ hovorí Miroslava Zrebná zo spoločnosti ARGUS – DS, ktorá Koncepciu statickej dopravy vyhotovila.

V snahe zlepšiť súčasný systém organizácie parkovania v našom meste a v súlade so strategickým dokumentom: „Koncepcia statickej dopravy v meste Piešťany“ predložilo vedenie mesta 29. júna 2023 Mestskému zastupiteľstvu Mesta Piešťany Všeobecne záväzné nariadenie mesta Piešťany o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím na území mesta Piešťany. Mestskí poslanci predložené záväzné nariadenie na 6. riadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva s pripomienkami a úpravami schválili.

Zóna plateného parkovania sa rozšírila ešte v máji 2020 a postupom času sa ukázalo, že ďalšia regulácia statickej dopravy je naozaj potrebná. V novej koncepcii statickej dopravy v meste Piešťany sa počíta s rozšírením parkovacej zóny a jej rozdelením na parkovacie pásma. Dôvodom je fakt, že jednotlivé oblasti mesta sa navzájom líšia svojou funkciou. Požiadavky na parkovacie miesta sú iné v centre, iné na odľahlých uliciach a zase iné v obytných zástavbách.

Parkovacie pásma Piešťany

Nová mestská parkovacia politika počíta s realizáciou nasledujúcich pásiem s regulovaným státím:

Pásmo A – centrum mesta, toto pásmo je definované ulicami Beethovenova, Sad A. Kmeťa po hotel Slovan, Nábr. I. Krasku, Nálepkova, Nitrianska, Rázusova, Winterova. V tomto pásme budú môcť po novom parkovať len rezidenti a návštevníci, ktorí si zaplatia jednorazové parkovanie. V pásme A sa nachádza aj Winterova ulica, na ktorej podľa prieskumov statickej dopravy v súčasnosti parkujú najmä zamestnanci dochádzajúci do mesta za prácou, prípadne podnikatelia. Ide o ulicu v tesnej blízkosti centra a po týchto miestach na parkovanie je zvýšený dopyt. Novou koncepciou by sa mali parkovacie miesta uvoľniť pre rezidentov a návštevy (zákazníkov). Pre zamestnancov budú určené záchytné parkoviská Nálepkova, a parkovisko pri futbalovom štadióne, ktoré sú v dochádzkovej vzdialenosti.

Pásmo B – širšie centrum mesta, predstavuje územie ohraničené ulicami Vajanského, Hollého, Meštianska, Radlinského, Nám. 1. mája, Kuzmányho, Nábr. I. Krasku, Beethovenova,
Winterova, Rázusova, Nitrianska. V tomto pásme je prioritou strednodobé parkovanie (do 10 hodín), ide najmä o zamestnancov centra a širšieho centra mesta, v menšej miere ide o krátkodobé státie, samozrejmosťou ostáva rezidentské parkovanie a zásobovanie. Podiel rezidentského parkovania v pásme B na počet parkovacích miest je vyšší ako v zóne A. Po zavedení novej koncepcie sa
v tomto pásme bude sledovať vývoj dopravnej situácie.

Pásmo C – obytné okrsky, územie pásma C je vymedzené nasledujúcimi ulicami – A. Hlinku, Sasinkova, Teplická, Radlinského, Kukorelliho, D. Tatarku, Dlhá, Rybná, Vážska, Slnečná, Tichá, Hollého, Meštianska. Tu je prioritou dlhodobé parkovanie rezidentov. V obytnom území je rozhodujúcou funkciou bývanie, ktoré potrebuje priestory najmä na „nočné“ parkovanie a garážovanie áut jeho obyvateľov.

Pásmo D – obytné okrsky, je definované medzi ulicami – Krajinská (časť), Vážska, Slnečná, Krížna, A. Dubčeka, Tichá, Ružová (časť) . Aj tu je prioritou dlhodobé parkovanie rezidentov.

Pásmo E – administratívna zóna, nachádza sa medzi ulicami Bratislavská, Krajinská, Nábrežie Kolomana Fodora. V tomto pásme podnikateľské subjekty a administratíva zabezpečujú parkovanie na vlastných pozemkoch, avšak aj tu je potreba verejných parkovacích miest s akceptovaním dlhodobého státia. Regulácia parkovania v tomto pásme bude zavedená po realizácii normových parkovacích miest a príslušného dopravného značenia.

Pásmo N – parkovisko s rampovým systémom, v tomto pásme sa bude nachádzať parkovisko na ulici Nálepkova. Prioritou je zatraktívnenie tohto parkoviska pre vodičov na jeho využívanie. Navrhovaná cenová politika zvýhodňuje parkovanie na tomto parkovisku pred parkovaním na uliciach centra mesta.

Pásmo S – záchytné parkovisko, do tohto pásma je zaradené parkovisko pri futbalovom štadióne a pri Dome umenia. Prioritou je dlhodobé parkovanie nerezidentov. Návrh spoplatnenia rešpektuje potrebu dlhodobejšieho odstavenia vozidiel zamestnancov počas pracovnej doby.

Za parkovanie v spoplatnených zónach zaplatia najviac nerezidenti mesta

Na zasadnutí Mestského zastupiteľstva mesta Piešťany, ktoré prebehlo 29. júna 2023, sa v súvislosti s návrhom Všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím na území mesta Piešťany rokovalo aj o cenách parkovacích kariet. Zakúpenie parkovacej karty je dobrovoľné. Sú vodiči, ktorí ju potrebovať nebudú vôbec, ďalšej skupine vodičov bude postačovať základná parkovacia karta iba do pásma trvalé ho bydliska. A sú aj vodiči, pre ktorých bude výhodnejšia celomestská karta oproti pravidelnému plateniu hodinového parkovania.

Rozhodnutie o kúpe karty zvážte podľa toho, ako využívate vozidlo a kde zvyčajne parkujete. Rezidenti mesta (teda obyvatelia s trvalým pobytom v Piešťanoch) si budú môcť kúpiť parkovacie karty
za nižšie ceny než cezpoľní a návštevníci. Je dôležité sa rozhodnúť, či chcete parkovať aj v ostatných pásmach mesta, alebo len vo svojom a podľa toho sa rozhodnúť, ktorá karta je pre vás najvýhodnejšia. Ceny parkovacích kariet stúpajú s počtom áut, ktoré majiteľ vlastní.

Mesto Piešťany reguluje parkovanie v jednotlivých častiach postupne, nie je možné celý systém zaviesť naraz a všade. Prípravy stále prebiehajú. Ide o náročné práce, ktoré zahŕňajú spracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie i geodetické práce, dopravné riešenia v súlade s normami a predpismi, zjednosmernenie ciest, osadenie značiek, vyznačenie parkovacích miest a pod.

Do úvahy je potrebné brať aj možnosti rozpočtu mesta. Radi by sme vyzvali občanov, aby sa v prípade záujmu obrátili na webové stránky mesta, kde sú zverejnené všetky dokumenty súvisiace s touto témou, ako aj najčastejšie otázky o parkovaní po novom. Všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím na území mesta Piešťany vstúpi do platnosti 1. januára 2024.

Parkovacia karta „Rezident pásma A, B, C, D, E” bude stáť na prvé auto 40 eur/rok, na druhé auto 160 eur/rok a na tretie auto 360 eur/rok.

Parkovacie karty „Rezident“ (platí v B, C, D, E, S, N) a „Rezident + A“ (platí v v A, B, C, D, E, S, N) budú stáť na prvé auto 80 eur/rok, na druhé auto 300 eur/rok a na tretie auto 600 eur/rok.

Parkovacia karta „Abonent“, s ktorou budú môcť parkovať v spoplatnených pásmach mesta B, C, D, S, N nerezidenti mesta Piešťany, bude stáť 400 eur/rok.

Parkovacia karta „Abonent S, N“ bude stáť 200 eur/rok.

Parkovacia karta „Návšteva“ bude stáť 20 eur/5 dní (idúcich po sebe).

 

(vb)

Zdroj: Mesto Piešťany Foto: Archív PNky.sk

Reklama