Aktuality
Pripomenuli si významný piešťanský úlet
V piatok 7. júna 2024 sme si pripomenuli 85. výročie úletu ôsmich letcov slovenského vojenského letectva z Piešťan do Poľska. Pri pamätnej tabuli v areáli Vojenského historického múzea sa tak stalo za prítomnosti štátneho tajomníka ministerstva obrany Martina Vojtašoviča, veľvyslanca Poľskej republiky na Slovensku Macieja Ruczaja a ďalších vzácnych hostí.
7. júna 1939 odletelo z piešťanského letiska do Poľska osem príslušníkov leteckého pluku slovenského letectva s úmyslom zapojiť sa do rodiaceho sa čs. zahraničného odboja. V rámci úletu, ktorý pol prvým významným prejavom nesúhlasu s vtedajším nedemokratickým režimom v rámci slovenského letectva, odleteli do Poľska čat. ď. sl. František Knotek, čat. ď. sl. Ľudovít Ivanič, des. ď. sl. Imrich Gablech, des. prez. sl. Ján Lazar, des. Josef Řehák, des. prez. sl. Jozef Kaňa, des. prez. sl. Jozef Hrala a slob. prez. sl. Karol Valach, na troch lietadlách Letov Š-328 a v jednom Ab-101.
„Po prílete do Poľska sa pridali k bývalým druhom z čs. letectva, aby bojovali na vojnovom nebi v neľútostnej vojne proti najhroznejšiemu nepriateľovi – nacistickému Nemecku a jeho spojencom. Bohužiaľ, dvojici z nich sa nepodarilo vrátiť do oslobodenej vlasti a na jej oltár položili najväčšiu obeť – vlastný život. Sgt. K. Valach zahynul 23. júna 1941 v skorých ranných hodinách ako člen posádky bombardéra Vickers Wellington Mk.IC T2990 (KX-T) 311. čs. bombardovacej perute britského Kráľovského letectva. Stroj zostrelený nemeckým nočným stíhačom dopadol na pozemok rodiny C. van Eetena, cca 100 m od vodného kanálu spájajúceho Oudkarspel a Kolhorn, v katastri obce Nieuwe Niedorp. Všetci príslušníci posádky zahynuli. Svoj večný sen spí na vojenskom cintoríne Bergen-op-Zoom na juhu Holandska. F/Sgt J. Hrala zahynul 13. októbra 1942 pri leteckej havárii bombardéra Vickers Wellington Mk.IC Z8854 (KX-V) 27. OTU britského Kráľovského letectva v lokalite Watery Lane neďaleko obce Scropton. Svoj večný sen spí na cintoríne St. Paul Churchyard v Scroptone,“ priblížili neskoršie udalosti predstavitelia Vojenského historického múzea.
Pozoruhodné boli príbehy všetkých pilotov. Počas spomienky však poľský veľvyslanec vyzdvihol najmä Imricha Gablecha. Narodil sa 4. novembra 1915 v neďalekom Hrachovišti, študoval na gymnáziu v Novom Meste nad Váhom a následne letectvo v Chebe a Prostějove. Po ukončení výcviku nastúpil k 3. leteckému pluku v Piešťanoch v roku 1937. Za realizáciu úletu bol na Slovensku odsúdený na 20 rokov väzenia a neskôr na doživotie. Ťažké časy ho však ešte len čakali. Po obsadení Poľska sa Imrich Gablech snažil s ďalšími štyrmi vojakmi odletieť do Rumunka. Avšak 18. septembra 1939 bol zajatý príslušníkmi Červenej armády a zatknutý. Za údajnú špionáž bol odsúdený na päť rokov nútených prác. Najskôr sa dostal do mangánovej bane pri meste Marhanec a neskôr do tábora Pečora v autonómnej socialistickej republike Komi. Tu spolu s ostatnými väzňami stavali železnicu Pečora – Vorkuta. Po napadnutí SSSR bol v septembri 1941 prepustený a mohol odcestovať loďou do Veľkej Británie. Nastúpil tu k RAF, kde sa formovali Československé perute. Pre podlomené zdravie nemohol bojovať ako pilot, pôsobil však ako dispečer.
Po vojne sa vrátil do Československa ako poručík letectva v zálohe. V roku 1949 bol prepustený z armády, bol vyšetrovaný, avšak našťastie nie uväznený. Nemohol sa však vrátiť do armády a musel vykonávať robotnícke povolania. V roku 1970 odišiel do dôchodku a od tej doby žil v Havlíčkovom Brode. Zomrel vo veku 101 rokov v roku 2016. Jeho pohreb sa uskutočnil aj s vojenskými poctami.
-th- Zdroj: vhu.sk, wikipedia.com Foto: Tomáš Hudcovič