Connect with us

Aktuality

Počet porúch na vodovodných rozvodoch medziročne stúpol takmer o 30 percent

Už na prelome novembra a decembra minulého roka si obyvatelia Piešťan všimli množstvo havárií na vodovodných rozvodoch v Piešťanoch. V polovici januára došlo k problémom na výtlačnom vodovodnom potrubí pre Piešťany, našťastie sa ich však podarilo pracovníkom Trnavskej vodárenskej spoločnosti vyriešiť bez obmedzenia odberateľov. Tento týždeň spôsobilo problém s dodávkou vody v centre prasknuté potrubie na Teplickej ulici. Podľa vyjadrenia technicko-prevádzkovej riaditeľky TAVOSu počet porúch sa zo 68 v roku 2023 zvýšil v minulom roku na 88.

Published

on

Pracovníci TAVOS odstraňujú poruchu na vodovodnom potrubí na Teplickej ulici v Piešťanoch.
Reklama

 

Na webovej stránke Mesta Piešťany je k dnešnému dňu zverejnených trinásť havarijných rozkopávok spoločnosti TAVOS s termínom ukončenia od novembra 2024 do februára 2025. V realite je ich však viac, nie je tu zachytená napríklad spomínaná Teplická ulica, či porucha na ulici Bodona v križovatke s ulicou Pod Párovcami.

Reklama

Tavos zoznam rozkopávok mesto Piešťany

Stav rozvodov vody je v Piešťanoch podľa všetkého v dosť neutešenom stave. Vyžadovali by si výrazné investície. Tie sa dejú najmä pri rekonštrukciách komunikácií, ako tomu bolo v prípade Štúrovej ulice.  Tempo rekonštrukcie mestských ciest je však vzhľadom na finančnú kondíciu samosprávy pomerne nízke.

Reklama

V tejto súvislosti, ale i ďalších, sme požiadali o odpovede na naše otázky predstaviteľov Trnavskej vodárenskej spoločnosti.  Odpovedala na ne technicko-prevádzková riaditeľka spoločnosti Eleonóra Forgóva. 

 

Prečo dochádza v aktuálnom období k tak výraznému množstvu havárií na rozvodoch vody?

Množstvo porúch na vodovodnom potrubí závisí od veku a technického stavu potrubia, ale vznik poruchy ovplyvňujú aj ďalšie faktory, napr. zmeny statických podmienok uloženia potrubia – zmeny v podloží, vplyvom ktorých dochádza k pnutiam v materiáli potrubia. V neposlednom rade na vznik porúch vplýva aj zvýšené dynamické zaťaženie – doprava, stavebná činnosť v blízkosti potrubia.

Je aktuálna početnosť rovnaká ako v rovnakom období pred rokom?

Počet porúch sa v roku 2024 medziročne zvýšil, v roku 2023 sa odstraňovalo 68 porúch, v roku 2024 počet porúch dosiahol číslo 88.

V akom stave sú vodovodné a kanalizačné sieťové rozvody v Meste Piešťany?

Stav vodovodného a kanalizačného potrubia v meste Piešťany zodpovedá veku potrubí. Niektoré vodovodné a kanalizačné siete v historickom centre boli realizované v rokoch šesťdesiatych, takže ich vek je úctyhodný – 60 rokov a viac. Stav sietí závisí od veku, ale aj od iných vyššie uvedených faktorov. Komplexne sa ich stav neodlišuje od stavu vodárenskej infraštruktúry v iných lokalitách Slovenska.

Aké investície do vodovodnej a kanalizačnej siete v Piešťanoch sa realizovali za ostatných 10 rokov?

V rokoch 2013-2024 sa do verejného vodovodu preinvestovalo cca. 800 tis. € a do verejnej kanalizácie 1,6 mil. €.

Pracovníci TAVOS odstraňujú 
poruchu na vodovodnom potrubí na Teplickej ulici v Piešťanoch.

Aké investície si vodovodná a kanalizačná sieť v Piešťanoch vyžaduje v najbližšom období? Existuje konkrétny investičný plán pre Piešťany?

Konkrétny investičný plán pre mesto Piešťany neexistuje, Trnavská vodárenská spoločnosť, a.s. pripravuje celkový plán verejného vodovodu a kanalizácie, ktorého časťou je aj obnova vodárenskej infraštruktúry v meste Piešťany. Výber lokalít, kde bude realizovaná obnova sietí sa snažíme riešiť aj v spolupráci s mestom Piešťany, ktoré plánuje obnovu komunikácií. Pri obnove komunikácií sa snažíme realizovať obnovu sietí, pokiaľ sú v nevyhovujúcom stave. Pre mesto Piešťany sú na rok 2025 naplánované investície do obnovy verejného vodovodu, ktoré by mali byť financované z plánu obnovy. Získanie potrebných financií je v riešení.

Aké veľké úniky vody máte pre poruchy za rok, koľko to predstavuje peňazí a kto to zaplatí?

Úniky vody alebo straty vody na distribučnom systéme sú podmienené hlavne technickým stavom verejného vodovodu a objektov na ňom. Časť týchto strát je definovaná ako nevyhnutné skutočné straty, existuje najnižšia technická hranica, pod ktorú nie je možné redukovať straty vody. Nevyhnutné straty závisia od dĺžky vodovodných potrubí, počtu prípojok, dĺžky prípojok, priemerného prevádzkového tlaku. Zdanlivé straty predstavujú neoprávnené odbery vody z verejného vodovodu.
Exaktné množstvo únikov vody v rozvodnom potrubí v meste Piešťany nie je možné určiť z dôvodu, že množstvo vody dodávané do mesta Piešťany nie je merané.

Je pravdou, že v správe spoločnosti TAVOS sú len „hlavné“ potrubia pre jednotlivé ulice a prípojky od nich do domov a objektov sú vo vlastníctve majiteľov nehnuteľností? Ak dôjde k úniku vody na prípojke riešite to vy? Platí za tieto práce vlastník nehnuteľnosti? Platí vlastník nehnuteľnosti aj za vytečenú vodu?

Súčasťou verejného vodovodu v súlade so zákonom 442/2002 o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách nie sú vodovodné ani kanalizačné prípojky. Z toho vyplýva povinnosť vlastníka vodovodnej a kanalizačnej prípojky zabezpečiť si opravu vo vlastnej réžii.

Vodovodná prípojka je definovaná ako „úsek potrubia spájajúci rozvádzaciu vetvu verejnej vodovodnej siete s vnútorným vodovodom nehnuteľnosti alebo objektu okrem meradla, ak je osadené. Vodovodná prípojka sa spravidla pripája na verejný vodovod navrtávacím pásom s uzáverom.“

V praxi to znamená, že cca 0,5 m od potrubia vereného vodovodu je v zemi osadený uzáver zakrytý poklopom. Vodovodná prípojka začína od uzáveru a pokračuje až po napojenie sa na vnútorný vodovod nehnuteľnosti alebo objektu. V prípade zistenia poruchy na vodovodnej prípojke je vlastník povinný zabezpečiť opravu a údržbu na vlastné náklady. Prevádzkovateľ verejného vodovodu je oprávnený prerušiť alebo obmedziť dodávku vody z verejného vodovodu, ak odberateľ nezabezpečí odstránenie zistenej poruchy na svojej vodovodnej prípojke v lehote stanovenej prevádzkovateľom, ktorá nesmie byť kratšia ako tri dni.

Množstvo vody uniknuté na vodovodnej prípojke pred vodomernou šachtou nie je merané, z tohto dôvodu nie je možné fakturovať stratu vody vlastníkovi vodovodnej prípojky. Množstvo vody evidované na fakturačnom meradle je fakturované vlastníkovi vodovodnej prípojky, aj keď zvýšená spotreba vody bola spôsobená poruchou na prípojke alebo rozvodoch pitnej vody za vodomernou šachtou. V prípade dokázateľného úniku vody spôsobeného poruchou na vodovodnej prípojke alebo vnútornom rozvode vody je možné požiadať TAVOS, a.s. o odpustenie poplatkov za odvádzanie a čistenie odpadovej vody, pokiaľ je nehnuteľnosť odkanalizovaná a unikajúca voda nevtekala do verejnej kanalizácie.

Snahou našej vodárenskej spoločnosti v spolupráci s mestom Piešťany je pri obnove komunikácií v uliciach mesta informovať obyvateľov a firmy – vlastníkov vodovodných prípojok, aby si počas rozkopávok dali opraviť aj vodovodné prípojky, pokiaľ ich technický stav nie je vyhovujúci. V prípade poruchy na vodovodnej prípojke v budúcnosti sa náklady na opravu prípojky výrazne zvýšia – treba počítať aj s obnovou telesa komunikácie.

-red- Foto: -th-

Reklama