Connect with us

Aktuality

Počas jesene by mali zvýšiť opatrnosť vodiči, cyklisti i chodci

Published

on

Reklama

Jasného denného svetla je na jeseň stále menej, ochladzuje sa a je veterno. Ľudia v jesenných dňoch viac upadajú do depresií a jesenného „ničnerobenia“. Tieto vplyvy sa odzrkadľujú aj na vnímaní a pozornosti účastníkov cestnej premávky a vo zvýšenej miere sú aj príčinami tragických dopravných nehôd. Dlhšia tma a znížená viditeľnosť zmenšujú vzdialenosti rozhľadu a dohľadu vodiča, ktorý spozoruje prekážku na vzdialenosť účinného dosvitu svetlometov svojho vozidla. Pri použití tlmených svetiel je to vzdialenosť 25 až 60 metrov pri rýchlosti jazdy vozidla približne 40 až 80 kilometrov za hodinu, samozrejme v závislosti od farby prekážky a svetlosti pozadia za ňou. Polícia apeluje na vodičov, aby v dôsledku zníženej viditeľnosti použili stretávacie svetlá, denné svietenie je nedostatočné.

Schéma účinného a celkového dosvitu svetlometov vozidla

Reklama

A: účinný dosvit svetlometov/ celkový dosvit svetlometov

Je potrebné si uvedomiť, že lúče reflektorov vozidla sú orientované na povrch vozovky. Prvotný osvit prekážky na vozovke je teda na úrovni vozovky. A až následne dochádza k osvetleniu vyšších častí tejto prekážky, čo môže mať za následok oneskorenú reakciu vodiča.

Schéma, ako sa farba odevu zobrazuje na pozadí

Reklama

Farba odevu a pozadia

Polícia preto vyzýva všetkých účastníkov cestnej premávky, aby dbali na zvýšenú opatrnosť, predvídavosť a ohľaduplnosť. Správajte sa disciplinovane tak, aby ste neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Prispôsobte vaše správanie stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a tiež vašim schopnostiam.

Dážď, mrholenie, hmly a zníženie teploty výrazne limitujú adhézne podmienky na vozovke. Dochádza vtedy k zníženiu valivého a klzného odporu pneumatík na vozovke, a tým aj k predĺženiu brzdnej dráhy vozidla, ako aj strate stability vozidla na vozovke. Napríklad celková brzdná dráha vozidla pohybujúceho sa rýchlosťou 50 km/h je na suchom asfalte 24 až 25 metrov, na mokrom asfalte 30 až 31 metrov, na zablatenej vozovke 46 až 47 metrov a na snehu 63 až 64 metrov. Zvyšovaním rýchlosti samozrejme dochádza ku geometrickému nárastu dĺžky týchto vzdialeností.

10 dôležitých rád pre chodcov a vodičov

1. Najčastejšie chyby chodcov – náhly vstup na vozovku z chodníka (krajnice, okraja vozovky) bez rozhliadnutia, zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti vozidla, prechádzanie mimo priechod (často aj krížom cez štyri pruhy), podcenenie reflexných prvkov na oblečení.

Správna reakcia – predvídať, prechádzať cez cestu na miestach na to určených, vyhýbať sa rizikovým úsekom, nepreliezať zábradlia, neriskovať. Povinnosť chodcov idúcich po krajnici alebo po okraji vozovky mať za zníženej viditeľnosti na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev nielen mimo obce, ale aj v obci.

2. Odporúčanie polície – reflexné prvky použiť na strane tela, ktorá je privrátená k vozovke (nie ku krajnici). Reflexné predmety umiestniť najlepšie blízko ku kolenám a do úrovne pásu, na ramene, cyklisti tiež na prilbu a bicykle. Reflexné nálepky nalepiť na podrážky topánok, bicykle, korčule, prilby, kolobežky, školské tašky, barle či kočíky. Deťom oblečenie, školské tašky a doplnky vybavené reflexnými a fluorescenčnými bezpečnostnými prvkami.

3. Najčastejšie chyby cyklistov – bez svetiel, bez reflexných prvkov, jazda na bicykli mimo obce bez prilby (do 15 rokov povinnosť aj v obci), po nesprávnej strane vozovky a výnimočná nie je ani jazda v skupinkách vedľa seba a jazda pod vplyvom alkoholu.

Správna reakcia – sledovať dianie okolo seba a vždy sa presvedčiť o bezpečnom prejazde, dať viditeľne a včas znamenie rukou o zmene smeru jazdy, použitie prilieb a chráničov, reflexných prvkov.

4. Odporúčanie polície – ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené – prilbou, chráničmi na končatiny, reflexnými prvkami na odeve. V prípade zhoršeného počasia (poľadovica, sneh) využiť iné možnosti dopravy.

5. Akvaplaning – medzi pneumatikou a vozovkou je viac vody ako dezén zvládne, auto začne „plávať“ a stáva sa neovládateľným.

Správna reakcia – noha z plynu, zošliapnuť spojku. Vyrovnať volant až pneumatika dosadne na vozovku. Držať volant oboma rukami a neriskovať predbiehaním.

6. Hmla – sťažené podmienky na šoférovanie zníženou viditeľnosťou, mokrou vozovkou.

Správna reakcia – znížiť rýchlosť, zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami. Zapnúť hmlové svetlá, počas jazdy v kolónach stačí prvý a posledný v rade, aby neboli oslepení ďalší vodiči.

7. Zver – riziko najmä v noci a ráno, nečakane a nepredvídateľne.

Správna reakcia – nevyhýbať sa prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako samotná zrážka, najmä pri jazde na diaľnici.

8. Poľnohospodárske stroje – znečistená vozovka od blata a lístia, zvýšené riziko šmyku.

Správna reakcia – predvídať, znížiť rýchlosť, venovať mimoriadnu pozornosť pri predchádzaní ťažkých strojov.

9. Zberači plodov – stromy pri cestách lákajú zberačov, na ceste pohodené bicykle, káričky, pobehujúce deti a dospelí v tmavom oblečení.

Správna reakcia vodičov – zvýšiť opatrnosť, sledovať situáciu, znížiť rýchlosť.

Správna reakcia zberačov – reflexné vesty, pásky, čiapky, čokoľvek vďaka čomu sa stanú pre vodiča viditeľnými a zabezpečiť, aby ich „dopravné prostriedky“ neohrozovali ostatných.

10. Odporúčanie polície – v sťažených poveternostných podmienkach najmä predvídať, prispôsobiť rýchlosť počasiu aj svojim schopnostiam, sledovať situáciu hlavne v okolí zastávok, škôl a nákupných centier, kde je zvýšený pohyb chodcov a cyklistov. Dať im prednosť tam, kde ju majú.

-red/Zdroj a foto: Prezídium Policajného zboru-

Reklama