Connect with us

Aktuality

Nebezpečný náklad vozia cez Piešťany, možno už nebudú musieť

Published

on

Reklama

Všetky autá, ktoré prevážajú po diaľnici nebezpečné náklady, prechádzajú v súčasnosti cez Piešťany. Príčinou je ochrana zdroja pitnej vody pri Veľkom Orvišti. Cez ochranné pásmo prechádza diaľnica, preto sú cisterny odkláňané a zaťažujú najmä Bratislavskú a Žilinskú cestu. V blízkej dobe Obvodný úrad životného prostredia rozhodne, či bude ochranné pásmo zdroja pitnej vody pri Veľkom Orvišti zúžené, čo by zásadným spôsobom odľahčilo dopravu v Piešťanoch.

[singlepic id=15721 w=320 h=240 float=left]„Predstavte si, že pohonnými hmotami sú všetky čerpacie stanice zásobované výlučne cisternami… Na smer Žilina ide všetko cez Piešťany. Ničí to cesty, zhoršuje to životné prostredie. Žiadna havária cisterny sa nikdy nestala, ale keď tu máme diaľnicu, zbytočne sa zaťažuje doprava v meste,“ povedala Beáta Palkechová z úseku dopravy mestského úradu.

Reklama

Žiadne štatistiky koľko kamiónov s nebezpečným nákladom prejde cez Piešťany podľa nej neexistujú: „Jednoducho sú to všetky autá, ktoré prevážajú nebezpečný náklad. Pretože dnes už to nejde po železnici, ale všetko v cisternách.“

„Do určitého obdobia, asi päť rokov dozadu, bola stanovená povinnosť pre všetkých prepravcov nahlasovať prepravu nebezpečných látok. Pojem nebezpečné látky zahŕňa všetky možné kategórie, od bežného paliva až po napríklad pneumatiky, tak je to vo vyhláške kategorizované.[singlepic id=15720 w=320 h=240 float=right] My sme všetky tieto prepravy sledovali,“ odpovedal na otázku o počte kamiónov s nebezpečným nákladom vedúci odboru civilnej ochrany a krízového riadenia Obvodného úradu v Piešťanoch Igor Košík.

Reklama

Podľa jeho slov už prepravcovia nemajú povinnosť takéto údaje nahlasovať. „Je to svojím spôsobom kuriozita, že do kúpeľného mesta, kde sú podzemné zdroje termálnej vody, schádzajú všetky kamióny s nebezpečným nákladom,“ dodal na margo problému. Podľa jeho poznatkov je diaľnica projektovaná tak, aby sa zabránilo malým únikom nebezpečných látok. „Celé diaľničné teleso bolo ukladané na geotextíliu,“ vysvetlil Igor Košík.

Problém môže vyriešiť Obvodný úrad životného prostredia Piešťany. Potvrdila to aj Stanislava Szczygielová Babiaková z oddelenia štátnej vodnej správy: „Konanie bolo zvolané, dohodli sme sa na určitých veciach, ale zatiaľ sa nerozhodlo. Rozhodnúť by sme mali do konca augusta, ale ak prebehne ešte jedna konzultácia, na ktorú čakáme, rozhodnutie bude už koncom júla.“

Text a foto: Martin Palkovič

REKLAMA

Reklama