Aktuality
Nelogickým parkovaním sa vodiči oberajú o parkovacie miesta
Mesto Piešťany na ulici Pod Párovcami tento týždeň zrealizovalo nové dopravné značenie. Po zakázaní parkovania na východnej strane komunikácie na prelome rokov 2024 / 2025, teraz dodávateľská firma namaľovala parkovacie pásy v smere zo Starých Piešťan do centra. Niektorí vodiči ich však nevyužívajú správne a tým znižujú množstvo áut, ktoré v páse dokážu zaparkovať.

Od nášho čitateľa sme dostali viacero fotografií, ako sa aktuálne parkuje na ulici Pod Párovcami v novovyznačených parkovacích pásoch. Problémom je, že vodiči áut, ktoré stoja na okrajoch parkovacích pásov nejdú so svojimi vozidlami až po kraj vyznačeného priestoru. Zostáva tak hluché miesto, na ktoré sa auto nevojde a uprostred pásu zase môže chýbať.
V rámci diskusií o parkovaní sa viedli aj debaty, či je z pohľadu množstva zaparkovaných áut efektívnejšie riešiť parkovanie presne vymedzenými stojiskami, alebo parkovacími pásmi. Podľa noriem je základná dĺžka pozdĺžneho stojiska pre osobné automobily, do ktorého sa cúva, 5,75 m. Ak ide o krajné stojisko, je to až 6,75 m. Pre pozdĺžne stojiská, do ktorých sa vchádza jazdou vpred, je základná dĺžka stojiska 7,75 m a pre krajné stojisko, je to až 9,5 m. Priemerná dĺžka osobných vozidiel je podľa štúdie, ktorú spracovali na Žilinskej univerzite pre Slovenskú správu ciest, 4,467 m.
Z tohto pohľadu pri presne vymedzených parkovacích stojiskách môže dochádzať k značnej neefektivite využitia miesta. Parkovacie pásy poskytujú väčšiu variabilitu z hľadiska rozličných rozmerov vozidiel. Ak však vodiči parkujú podobne ako na priložených fotografiách, dochádza k rovnakej neefektivite aj pri parkovacích pásoch. V prípade, že auto zaparkuje uprostred pásu, vysoko pravdepodobne zostanú hluché miesta po oboch stranách.
Pre čo najlepšie využitie miesta v parkovacom páse, by bolo vhodné, aby vodič, ktorý prichádza do parkovacieho pásu prvý, parkoval pri jeho okraji. Ďalší vodiči tak môžu nadväzovať naň a snažiť sa priestor využiť na maximum. Samozrejme, že pre rôzne rozmery vozidiel, nie vždy vyjde využitie miesta dokonale, i v tomto prípade. Rovnako problematické z pohľadu efektívneho využitia miesta je, ak vodiči v páse parkujú bez nadväznosti na seba a nechávajú medzi sebou veľké rozostupy, do ktorých sa však iné vozidlo nevojde.
-th- Foto: -jl- Zdroj: RÚ – Odstavné a parkovacie plochy cestných vozidiel (STN 73 6056), Žilinská univerzita v Žiline , Stavebná fakulta, CEDS