Aktuality
Nehodovosť v povestnej bananskej zákrute medziročne klesá
Ostrá zákruta v obci Banka pri vjazde do Moravian nad Váhom spôsobuje strasti vodičom prechádzajúcich áut i obyvateľom priľahlých domov odjakživa, nehodovosť však začala stúpať s rozmachom automobilového priemyslu pred viac ako tridsiatimi rokmi. Hoci sa nehody či škodové udalosti stále počítajú v desiatkach, ich počet sa medziročne znižuje o polovicu. Ešte pozitívnejší je fakt, že počet vážnych či smrteľných nehôd klesol na minimum – kým od existencie zahynuli podľa dlhoročných obyvateľov štyria účastníci nehôd, v priebehu posledných rokov to nebol ani jeden.
Vlani v júli pribudla na neďalekom dome kamera, ktorá nepretržite vysiela pohľad na zákrutu. 20. decembra zas bol úsek v zákrute po opakovaných urgenciách obyvateľky provizórne vyfrézovaný. V priebehu posledných rokov sa taktiež zvýšilo mediálne povedomie o zákrute, vznikla dokonca facebooková stránka. 30. apríla bola odvysielaná reportáž o zákrute aj v relácii Autosalón na RTVS. Tomuto úseku cesty II/507, ktorá patrí Trnavskému samosprávnemu kraju, prischol názov Bananská Curva Grande.
Dopravné nehody sa vyskytujú vo vlnách, hlavne v daždivom období a zimných mesiacoch. Tento rok sa ich zatiaľ stálo 18, posledná pred dvomi týždňami. „Samotná zákruta je pomerne ostrá, neprehľadná a nemá dostatočný priečny sklon. Z vnútornej strany je zástavba a z vonkajšej sú polia. Z oboch strán idú do nej dlhšie rovné úseky, čo má za následok, že niektorí vodiči podcenia jej náročnosť, ktorá sa zvyšuje najmä na začiatku dažďa, keď je na vozovke mazľavý prach z ovzdušia, pôvodom z okolitých polí,“ uviedol pre pnky.sk dopravný analytik Jozef Drahovský a dodal: „Bolo by vhodné v samotnej zákrute obmedziť rýchlosť – zvonka na 40 km/hod a z vnútornej strany až na 30 km/hod aj s vysvetlením dôvodu, napríklad použitím dopravnej značky A8, Nebezpečenstvo šmyku.“
„Najhoršie je, keď vidíte to ľudské nešťastie a hlavne keď sú v tom zainteresované deti. Je normálne, že pomôžem,“ hovorí Katarína Menyhardt, obyvateľka neďalekého domu, ktorá spolu so susednou rodinou pomáha zraneným účastníkom a zvoláva záchranné zložky. Veľkým nebezpečenstvom, ktoré na havarujúcich vodičov druhý rok číha, predstavuje elektrická rozvodňa k domom, ktoré vyrastajú v tesnej blízkosti zákruty. Po poslednej kolízii je skriňa stále v dezolátnom stave.
Ešte 1. marca 2016 sa na obecnom úrade stretli zástupcovia Okresného dopravného inšpektorátu Trnava, Okresného úradu Piešťany, odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií, zástupcovia trnavskej a piešťanskej Správy a údržby ciest. Odvtedy sa však okrem provizórneho vyfrézovania vlani v decembri situácia nezmenila, obec podľa starostky Tatiany Julinyovej preto v týchto dňoch urguje dotknuté inštitúcie.
Podľa platných noriem môže byť časť cesty zaradená medzi úseky častých dopravných nehôd až vtedy, keď sa na nej stane päť nehôd v priebehu polroka. Nie všetky kolízie sú klasifikované ako dopravná nehoda, väčšinou ide o škodové udalosti. Jazdite opatrne, nielen pri prejazde Bananskou Curvou Grande.
-vv-