Aktuality
Na trati do Vrbového nedávno menili koľaje a na cyklochodník by vraj stačila alternatíva
Podľa informácií v článku, ktorý pred pár dňami uverejnil portál www.railtrains.sk, železničná trať Piešťany – Vrbové ešte nie je „na odpis“ a výstavba cyklochodníka v telese jej dráhy tiež nie je nutne jedinou možnosťou, ako sa dostať bicyklom do oboch miest. Autor Ján Čúzy poukázal na to, že železnice napriek silnejúcemu tlaku trať zrušiť, ju udržiavajú v prevádzkyschopnom stave, o čom svedčí aj nedávna výmena koľajových pásov pred a za mostom cez diaľnicu D1. Pridal tiež mapku, kadiaľ by mohol viesť alternatívny cyklochodník. O trasovaní bude o dva týždne rokovať piešťanské mestské zastupiteľstvo. Mestská rada na svojom utorňajšom rokovaní väčšinou hlasov odporučila realizáciu cyklochodníka v telese trate.
V nasledujúcich riadkoch Vám so súhlasom vydavateľa prinášame nezmenené znenie článku Ťažký život trate Piešťany – Vrbové zo stránky www.railtrains.sk:
Téma – zrušenie železničnej trate Piešťany – Vrbové kvôli výstavbe cyklotrasy na jej telese je často omieľaná téma v miestnych médiách. K tejto alternatíve sa prikláňa aj veľká časť miestneho obyvateľstva, starostovia obcí Trebatice, Krakovany a mesta Vrbové. Málokto sa však bol pozrieť priamo v teréne…
Na úvod len veľmi stručne – na ukážku, ako sa dá prejsť na bicykli z Vrbového do Piešťan teraz: z Vrbového do obce Krakovany popri železničnej trati po prírodnom chodníku, ďalej v Krakovanoch po Veternej ulici, odbočíme vpravo na miestnu cyklotrasu okolo firiem do Trebatíc. V Trebaticiach pokračujeme po Hornej a Hlavnej ulici až ku hlavnej ceste č. 499. Teraz nasleduje úsek dlhý cca 1 km, kde by bolo vhodné vybudovať samostatnú cyklotrasu po rázcestie obce Kocurice, aby cyklisti nešli po nebezpečnej frekventovanej ceste č. 499. Ďalej pokračujeme cez obec Kocurice, za obcou po poľnohospodárskej ceste, ktorá samostatným nadjazdom luxusne premosťuje diaľnicu D1 a cez areál bývalého poľnohospodárskeho družstva (s potrebným súhlasom miestnych firiem) až do Piešťan k obchodnému domu Tesco.
Mapa s vyznačením alternatívnej cyklotrasy
Starostovia obcí Trebatice, Krakovany a mesta Vrbové považujú vybudovanie cyklotrasy na mieste terajšej železnice za jediné možné riešenie. Paradoxne však vlastník trate Ministerstvo dopravy (MDVRR SR) v súčasnosti neeviduje žiadne snahy spomínaných obcí o odkúpenie trate. ŽSR plní funkciu prevádzkovateľa dráhy a napriek silnejúcemu tlaku trať zrušiť, udržuje trať v prevádzkyschopnom stave, o čom svedčí aj nedávna výmena koľajových pásov pred a za mostom cez diaľnicu D1.
Trať zohrala v minulosti dôležitú úlohu aj v rámci civilnej ochrany, kedy pri povodniach v roku 1997 boli pri evakuácii starej časti mesta Piešťany obyvatelia odvážaní do Vrbového aj mimoriadnym vlakom v zložení: HDV radu 742 + 3 vozne 2. triedy + HDV radu 742. Do roku 2003 sa na pravidelných manipulačných vlakoch do Vrbového objavoval výlučne stroj 742.227 – dlhoročná piešťanská záloha z depa Leopoldov.
Po roku 2003 sa už len sporadicky zachádzalo do Vrbového rušňami radu 742 od Mn vlakov, obsluhujúcich rameno Trenčianska Teplá – Leopoldov. Oživenie trate prišlo v roku 2005 vďaka modernizácii koridoru, kedy dochádzalo prvý krát k odvozu starých koľajových polí do Vrbového taktovo rušňami 710.680 Železničné stavebníctvo Bratislava a 742.388 ZSSKC. Rok 2006 bol zrejme posledným rokom pre tradičné Cargo manipuláky, obsluha žst. Vrbové spočívala v návoze a odvoze vozňov: Eas – pre podvaly, Ws – pre koľajové pásy.
Na jeseň však vo veľkom pokračujú návozy starých koľajových polí z koridoru, tentokrát v réžii rušňov 742.246 a 742.005 ZSSKC. Október prináša skromné oslavy stého výročia tejto trate.
742.246 a na postrku 742.005 vyrážajú do Vrbového dňa 15.9.2006
742.246 pri už neexistujúcom sklade v Trebaticiach dňa 15.9.2006
Dôležitým rokom pre túto trať je rok 2007, kedy je zrealizovaný projekt na prepravu verejnosti „Spanilá jazda drezín“. Vzniká občianske združenie ČANGO, ktoré dodnes drží nad Vrbovskou štrekou ochrannú ruku. Postupne organizuje akcie, ako Medzinárodné majstrovstvá SR v jazde na pákových drezinách, alebo v spolupráci so SPDŽ Žilina jazdy motorovým vozňom M131.1 „Hurvínek“.
Návozy koľajových polí pokračujú vo februári 2007 s rušňami 742.005 a 742.125 ZSSKC, potom až v roku 2010, kedy sa na Vrbovskej štreke dokonca objavuje český rušeň 740.608 „Jožin“ firmy Traťová strojní společnost, a.s.
Rušeň 742.125 sa vracia z Vrbového, Trebatice, 18.2.2007
„Jožin“ 740.608 pri vykládke v žst. Vrbové, 31.5.2010
Ten istý vlak sa blíži k predzvesti, Piešťany-predmestie
Prichádza rok 2015, začína sa celkom obyčajná výluka na trati Trnava – Kúty, konkrétne komplexná rekonštrukcia úseku Jablonica – Senica. V Rozkaze o výluke je uvedené, že na rekonštrukciu koľajového zvršku sa použijú koľajové polia typu UIC 60, uskladnené v dopravniach Trebatice a Vrbové. Na vrbovskej štreke začína malý sviatok, kedy vlaky spoločnosti TSS Grade a.s. postupne odvážajú koľajové polia na výluku. Dňa 23.9.2015 je možné na trati vidieť až dvojicu rušňov radu 742 v čele vlaku s poriadnym nákladom – 21 vozňov radu Smmp ložených koľajovými poliami. Oživená „nákladná“ doprava pokračuje v réžii rušňov 742.644, 742.605, 740.604 a 740.821 aj v ďalších dňoch: 25.9., 28.9., 5.10., 6.10., 8.10., 12.10., 17.10. Preto označovanie tejto trate médiami ako „nevyužívaná“ len poukazuje na neznalosť situácie a miestnych pomerov…
Rušne 742.644 + 742.605 prekonávajú jediné stúpanie na vrbovskej štreke
Rušne 742.644 + 742.605 na moste ponad diaľnicu D1
Vlak s poliami v žst. Piešťany, pripravený na odchod smer Trnava
Dňa 28.9. sa rušeň 742.644 po obehnutí prázdnych vozňov v žst. Vrbové vydáva do žst. Trebatice na nakládku koľajových polí
Ten istý vlak vchádza na priecestie v KrakovanochTen istý vlak pri nakládke koľajových polí v žst. Trebatice
Dňa 6.10. odchádza zo stanice Piešťany vlak s poliami s rušňom 740.604
Príjemná zmena dňa 8.10. Kedysi modrá lokomotíva 740.821 čaká v žst. Vrbové na dokončenie nakládky
740.821 vezie 12 ložených vozňov Smmp cez obec Krakovany
Ten istý vlak sa blíži k priecestiu neďaleko obce Kocurice
Ten istý vlak pred vchodovým návestidlom do žst. Piešťany
Text a foto: Jano Čúzy (ceece)/red, Zdroj: www.railtrains.sk
Čítajte tiež:
Na bicykli do Vrbového? Najbezpečnejšie je podliezť diaľnicu