Aktuality
Na letiská chýbajú milióny, hrozí aj zatvorenie
Prevádzku regionálnych letísk chce štát v budúcom roku dotovať sumou 1 milión eur. Je to až o 5 miliónov menej ako v tomto roku. Niektorým preto hrozí prerušenie prevádzky. Piešťanom sa však začína dariť. Charterové lety z Berlína budú pokračovať.
[singlepic id=48757 w=580 h=340 float=center]
Príspevok na prežitie malých letísk štát pravidelne znižuje. Na rok 2014 je však naplánovaný rapídny pokles štátnej pomoci, ktorý by mohol ohroziť existenciu niektorých z nich. Najčastejšie sa v tejto súvislosti spomína Sliač a Žilina. Ako sú na tom Piešťany, sme sa opýtali rezortného hovorcu.
„Každé letisko má svoju špecifickú situáciu. V prípade piešťanského letiska nie sme majoritným akcionárom, štát v zastúpení ministerstva vlastní len 22,14 percent akcií. Majoritu má Trnavský samosprávny kraj (56,37 %) a zvyšok vlastní mesto Piešťany (21,49 %), preto bude pri plánovaní budúcnosti tohto letiska treba hľadať dohodu aj so samosprávou,“ odpovedal Martin Kóňa.
Dodal, že ministerstvo dopravy chcelo zachovať dotáciu pre letiská aspoň na tohtoročnej úrovni, teda 6 mil. eur. „Stále hľadáme riešenia tohto problému a určite by bolo predčasné hovoriť o definitívnych riešeniach.“
„Zníženie plánovaných dotácií v oblasti civilného letectva na sumu 1 mil. eur bude znamenať pre letiská prevádzkové problémy, ktoré budú musieť riešiť zásadným spôsobom akcionári týchto letísk,“ uviedol riaditeľ Letiska Piešťany a. s. František Varga. Aktuálne nevie, akú čiastku z tejto sumy získa naše letisko, upozornil však, že v prípade neriešenia tejto situácie môže prísť aj k uzavretiu: „Jeho opätovné otvorenie by bolo veľmi problematické a spojené s veľkými nákladmi.
Dlho odkladaný prevod štátneho podielu v akciovej spoločnosti na samosprávy, skončil nezáujmom zo strany mesta aj kraja. Na dotovanie prevádzky, by sa totiž v ich rozpočtoch našli peniaze len ťažko. Župa sa stále snaží nájsť strategického partnera, prevádzka letiska ju len tento rok stála 200-tisíc.
Ministerstvo dopravy vlani poskytlo 100-tisíc eur, teraz až 400-tisíc. „Každá z týchto dotácií bola presne účelovo určená a týkala sa zabezpečenia prevádzkyschopnosti letiska v oblasti údržby a opráv infraštruktúrneho letiskového majetku, náklady spojené s bezpečnou prevádzkou letiska (záchranná hasičská služba atď.) a náklady na bezpečnostnú ochranu letiska, ktorá súvisí so zamedzením tzv. protiprávnych činov v civilnom letectve,“ informoval riaditeľ. Celkové náklady v roku 2012 prevýšili 1,3 milióna a výnosy boli 513-tisíc eur.
Môže sa však zdať, že letisko má to najhoršie už za sebou. Charterové lety z Berlína budú pokračovať. „Zatiaľ je naplánovaných pre rok 2014 jedenásť letov s predpokladom zvýšenia ich počtu,“ uviedol František Varga a dodal, že je prebiehajú aj rokovania s potenciálnymi dopravcami z Izraela a Ruska.
Text: Martin Palkovič