Connect with us

Aktuality

Lávka je hotová: Stála 721-tisíc eur, je ľahšia o 30 ton, spotrebovali na ňu 5 ton náterových hmôt

Published

on

Reklama

Lávka, ktorá bola pre verejnosť uzatvorená 484 dní a jej rekonštrukcia trvala 246 dní, je od 26. marca opäť sprístupnená verejnosti.
Chodci už nebudú porušovať dopravné predpisy a skracovať si cestu po Krajinskom moste, bezpečnejší presun na druhú stranu Váhu môžu využívať aj cyklisti. Lávka, ktorej rekonštrukcia trvala osem mesiacov, je opäť otvorená.
Piešťanská radnica stavbu prebrala od dodávateľa prác vo štvrtok (25. 3.), v piatok predpoludním lávku pri Krajinskom moste oficiálne otvorili. Ľudia ju môžu po 16-mesačnej prestávke opäť využívať bez obmedzení.
Ako prvé si všimnú jej nový povrch – namiesto liateho asfaltu budú prechádzať po kompozitných doskách zo živice a sklených vlákien. Je to o približne tretinu ľahší materiál, ale stál o 54-tisíc eur viac ako liaty asfalt. Ďalšou novinkou je nasvietenie lávky v jej bočných stenách.
Dôležitejšia je však oprava nosných prvkov, tie boli podľa radnice narušené vo väčšom rozsahu ako sa predpokladalo. Práve bezpečnosť bola dôvodom, prečo nechalo mesto lávku koncom novembra 2019 uzatvoriť. Nikto vtedy nevedel povedať, kedy ju opäť otvoria.
Nasledovala príprava verejného obstarávania, ale aj hľadanie finančných prostriedkov. Predpokladané náklady boli 750-tisíc eur, súťaž cenu znížila na 608-tisíc, ale vo finále stála rekonštrukcia 721-tisíc eur. Mestu na ňu prispeli Trnavský samosprávny kraj (200-tisíc eur), Trnavská vodárenská spoločnosť (200-tisíc eur), Slovenský plynárenský priemysel (50-tisíc eur) a Slovak Telekom (50-tisíc eur).
Spolu so zástupcami župy a firiem, ktoré majú pod lávkou svoje siete, primátor Piešťan Peter Jančovič lávku pri Krajinskom moste v piatok 26. marca slávnostne otvoril.


Mesto Piešťany pri príležitosti sprístupnenia lávky zverejnilo niekoľko zaujímavých údajov, ktoré mu poskytla spoločnosť Lumiza:
– lávka bola pre verejnosť uzatvorená 484 dní a jej rekonštrukcia trvala 246 dní,
– na lávke bolo odpracovaných takmer 16 000 pracovných hodín,
– postavených bolo 14 000 m3 priestorového a závesného lešenia,
– celková očistená a natretá plocha konštrukcie bola vyše 7.000 m2 čo je väčšia plocha ako 15 ks basketbalových ihrísk,
– na očistenie bolo spotrebovaných 30 ton abrazívneho materiálu,
– na strojných opravách sa spotrebovalo cca 2 000 kusov rezných a brúsnych kotúčov, vyše 10 000 ks elektród a 300 metrov zváracieho drôtu,
– spotrebovalo sa takmer 5 000 kg náterových hmôt,
– elektrocentrály pre napájanie stavby spotrebovali vyše 1 400 litrov pohonných hmôt,
– ručne sa zmanipulovalo (prenieslo z pôvodného miesta na konečné miesto)  takmer 900 ton materiálov (lešenia, demontované diely, nové diely, abrazívny materiál, oceľové podlahy, odpad zo stavby),
– pri pokládke oceľových panelov mal jeden z pracovníkov podľa hodiniek za jeden pracovný deň nachodených vyše 26 000 krokov,
– o cca 30 000 kg sa odľahčila konštrukcia lávky inštaláciou nového kompozitového povrchu oproti asfaltovej výplni,
– počas realizácie bolo zaznamenaných sedem „strát materiálov a náradia“, jeden neoprávnený vstup na stavenisko a jedna oficiálne nahlásená krádež.
Zdroj: piestany.sk

Reklama

Text a foto: Martin Palkovič

Reklama

Reklama