Connect with us

Aktuality

IdeaSiTy chce vtiahnuť ľudí do života mesta

Published

on

Reklama

Projekt Nápady pre mesto, na ktorý žiadala dotáciu nezisková organizácia ProPolis, nakoniec v prvom kole poslanci nepodporili. I tak však uzrel svetlo sveta – od soboty 2. mája jeho tvorcovia spustili doménu s názvom IdeaSiTy. Čo bolo zámerom projektu, a ako vlastne funguje, nám porozprával otec myšlienky a jeden zo zakladateľov neziskovky Viliam Vavro.

IMG_4955

Reklama

Portál IdeaSiTy alebo Nápady pre mesto je teda otvorený, čo by mal priniesť užívateľom?

Ako ste už spomenuli, projekt má vlastne dva názvy: technický a logický názov. Technický to je doména, ktorá sa volá IdeaSiTy  s parafrázovaním, kde sity môže foneticky znamenať mesto, ale zároveň skutočnosť, že nositeľom nápadu je občan.  Primárnym zámerom je vtiahnuť občanov do spoločenského života mesta, aby sa prejavovali aj inak, ako len rečami.  Slováci majú tendenciu všetko kritizovať a málo urobiť pre zlepšenie veci. To boli vlastne základné kritériá pre technické riešenie pre riešiteľa, aby použitie bolo maximálne jednoduché. Aby na pár klikov mohol ktokoľvek z pohodlia svoje obývačky alebo povedzme z  krčmy, napísať nápad, čo by chceli ľudia v meste, kde žijú, zlepšiť. Takže sme vytvorili priestor, ktorý je dostupný všetkým užívateľom internetu. Má responzívny dizajn a funguje aj na smartfónoch a tabletoch.  A netreba k tomu žiadne administratívne kroky, tak ako doteraz, keď občan, ak mal nejaký nápad alebo námet, bol donútený napísať list alebo žiadosť. Napríklad aj naša nezisková organizácia to roky takto robievala, keď sme chceli presadiť nejaký projekt. Ale doba ide dopredu, tak sme zužitkovali skúsenosti, ktoré máme a pripravili takýto priestor pre každého bez obmedzenia veku.

Reklama

REKLAMA

bio dia web baner 300x300 apr15

Podobné komunikačné kanály ale už fungujú, občan môže napísať e-mail či využiť Odkaz pre starostu…

Hoci na Slovensku a aj v Piešťanoch beží Odkaz pre starostu, čo je trošku podobné, charakterom sa chceme líšiť. Odkaz alebo e-mail, ktorý pošle nejakému úradníkovi, slúžia skôr ako priestor na poukazovanie vecí, ktoré nefungujú tak, ako by mali fungovať. V našom projekte ide o návrhy, nápady ako zlepšiť život v meste či obci.

Kde ste sa teda inšpirovali?

Aj na Slovensku, no najmä v zahraničí, na Islande, v Nemecku… Len základnú myšlienku sme čerpali zo Slovenska – vytvoriť priestor. Ale úplne unikátne je naše riešenie v tom, že používa automatizované hodnotenie každého pridaného nápadu. S tým sme sa nestretli nikde. Obec má v aplikácii naprogramovanú kapitálovú možnosť alebo náročnosť svojho rozpočtu. Podľa toho, či ten nápad presahuje jedno percento alebo napríklad desať percent ročných kapitálových možností daného mesta, tak získava body.

Znamená to, že pri zadávaní treba určiť aj finančnú hodnotu projektu, teda koľko by stála jeho realizácia?

Keď zadávateľ vyplňuje formulár na stránke, jednou z kolóniek je aj očakávaná náročnosť na verejné zdroje. Ak by ho niekto napríklad sponzorsky zafinancoval, tak tam dá nulu. Systém ho potom oboduje a najlacnejší projekt získa najviac bodov.

Nemôže sa stať, že niekto dá nulu, len aby získal viac bodov?

 Môže sa stať, že dajú nulu, ale potom narazia. Lebo keď nápad predložíme poslancom ako projekt, ktorý získal najviac bodov, a potom sa ukáže, že to predsalen má stáť mestské peniaze, bude to kontraproduktívne a ten človek dobehne sám seba, čiže najlepšie je uvádzať pravdivé údaje.

O financie na realizáciu vášho námetu žiadala aj neziskovka, v ktorej pôsobíte. Čo vlastne suma 2,5 tisíc eur zahŕňala? Nie je to trochu priveľa za vytvorenie internetovej stránky?

My sme žiadali tak, ako pravidlá umožňujú, 70 percent oprávnených nákladov. Nešlo len o vytvorenie stránky, ale aj o tvorbu softvérovej aplikácie a všetkej práce okolo. Okrem grafickej sme nepoužili žiadnu existujúcu šablónu,  samotné jadro je vlastný program, ktorý vznikol na základe zadania našej neziskovej organizácie.

IMG_4956

Tak poďme ešte raz od začiatku – ako by mal záujemca o pridanie nápadu postupovať?

V prípade pridávania nápadov sa treba zaregistrovať, pri hlasovaní o námetoch ostatných to nie potrebné, ale hodnotiť,  či sa mu páči alebo nepáči, má právo pri jednom nápade každý užívateľ len raz. Pri registrácii je potom treba uviesť aj meno alebo nick (prezývku), ale tiež skutočnú e-mailovú adresu, a ak chce i telefónne číslo. Kontakt budeme vidieť iba my ako správcovia,  ale je podmienkou aj kvôli tomu, aby sme autorovi vedeli oznámiť, ak jeho námet získa viac bodov. Adresu systém overuje, a až potom môže byť nápad zaregistrovaný.  Pri vypĺňaní formuláru uvedie autora, názov nápadu, popis, miesto, ktorého sa nápad týka. Keď zadá ulicu, systém mu potom pridelí ikonku, ktorá sa zobrazí na mape. Ďalej treba vyčísliť aj spomenuté predpokladané náklady. Nápad by mal zaradiť i do kategórie, ktorú mu systém ponúkne. Pri vytváraní kategórií sme vychádzali zo stratégie rozvoja mesta, a rovnako ako pri nákladoch, systém boduje aj zaradenie do „top“ kategórie, ktorou je napríklad turizmus a podobne. Okrem toho môžu zadávatelia vkladať aj rôzne prílohy. Tí, čo si nápady prezerajú, majú potom možnosť si ich vyfiltrovať podľa rôznych kritérií – napríklad miesto s najväčším počtom nápadov, najviac hodnotený nápad, či s najvyšším bodovaním, lebo to nemusí byť to isté.

Trochu ma mätie to bodovanie, je teda viac možností ako získať body za pridaný nápad?

Áno, okrem systému hlasujú aj návštevníci stránky, ktorí môžu dať „palec hore“ alebo aj dolu, kde sa potom body odpočítavajú. Ďalšie body získavate za nápady, ktoré sú v súlade so stratégiou a kladú minimálnu náročnosť na verejné zdroje. Všetky údaje nájdu aj návštevníci stránky v sekcii Pravidlá. Priebežné hodnotenie sa zobrazí graficky pod textom, po kliknutí na nápad a jeho rozbalení.

Slováci však majú vo zvyku často podobné veci všelijako nepekne komentovať, čo môže znížiť úroveň komunikácie, ba dokonca aj niektorých „idea makerov“ odradiť…Počítate s tým?

Áno, takúto otázku som už dostal aj na mestskej rade. Rozhodli sme sa, že budeme komentáre alebo nápady, ktoré by obsahovali vulgárne či neadekvátne výrazy „cenzurovať“ . Uviedli sme túto informáciu aj v našich Pravidlách používania a stojíme si za týmto postupom. Ak sa niekomu nepáči, nech na našu stránku nechodí…

Spomenuli ste, že najlepšie nápady potom predložíte poslancom. Čo sa teda naozaj s nápadmi bude diať a spočíva váš vklad okrem myšlienky aj v niečom inom? Viete ich nejako podporiť či zaručiť realizáciu?

Zaručiť ich realizáciu nevieme, pretože ide o verejné zdroje, ktorými disponuje mesto. Ale s ohľadom na to, že sme žiadali o dotáciu v Piešťanoch, sľúbili sme, že sa o stránku budeme starať a minimálne raz ročne predložíme zastupiteľstvu zoznam najlepších nápadov. Poslanci si však, samozrejme, aj sami môžu sledovať, ktoré nápady sú medzi prvými v bodovaní.

Okrem toho vieme pomôcť aj našimi skúsenosti, pretože máme za sebou roky práce na rôznych projektoch. Ak sa bude nápad páčiť aj nám, pokúsime sa pomôcť pri jeho realizácii. Aj obyvatelia sa budú môcť zapojiť, ak by niekto mal záujem projekt podporiť, vieme vytvoriť platformu pre možných podporovateľov, alebo si ju užívatelia môžu vytvoriť aj sami. A prínosom pre mesto i možných investorov bude i to, že vlastne dostanú okrem námetov k dispozícii aj nepretržitý on -line prieskum verejnej mienky…

Ďakujeme za rozhovor.

Nezisková organizácia ProPolis bola v minulosti nositeľom viacerých zaujímavých projektov, najznámejším z nich je Kolookruh Sĺňava. Poslanci predložený projekt Nápady pre mesto síce v prvom kole nepodporili, ale jeho tvorcovia sa môžu uchádzať o dotáciu v prípade vyhlásenia druhého kola a pridelenia finančných prostriedkov pre Komisiu pre stratégiu a rozvoj, ktorá v tomto roku nebola zatiaľ zahrnutá v dotačnom programe.

Prečítajte si aj:

Dotácie rozdelili podľa odporúčania komisií – okrem jednej

Poslanci budú schvaľovať aj dotácie, pozrite si návrhy komisí

Kolookruh Sĺňava je nominovaný na Cenu SR za krajinu

A. Drahovská

Reklama