Connect with us

Aktuality

Festival letectva – uvidíte historické stíhačky i modernú akrobaciu

Published

on

Reklama

Letisko v Piešťanoch ožije v dňoch 4. a 5. mája novým leteckým podujatím, ktoré sľubuje na nebi i zemi zaujímavý program. Organizátori Festivalu letectva postupne predstavujú program. Prvým predstaveným účastníkom bola skupina P-3 Flyers lietajúca na historických lietadlách Pilatus P-3. Dnes organizátori oznámili aj účasť stíhačky P-51D Mustang – Excalibur.

Reklama
Švajčiarska formácia P-3 Flyers – žiadaný účastník významných leteckých podujatí

Skupina lieta na lietadlách, ktoré v povojnovom období slúžili hlavne na výcvikové účely švajčiarskych vzdušných síl. Prvé lietadlo pre túto civilnú leteckú akrobaticku skupinu bolo zakúpené v roku 1992. P-3 Flyers debutovali v roku 1996 skupinovým preletom 2 lietadiel. O päť rokov neskôr sa uskutočnila prvá oficiálna ukážka trojice. Na začiatku sa švajčiarski letci prezentovali hlavne jednoduchými preletmi 2 až 3-člennej formácie lietadiel. To im však nestačilo a tak prišlo k rozhodnutiu pripraviť a nacvičiť skutočnú leteckú skupinovú akrobaciu v zostave 4 strojov.Medzi prvých potvrdených účastníkov patrí akrobatická skupina lietajúca na dnes už historických lietadlách Pilatus P-3. Jedinečné spojenie leteckej histórie a skupinového akrobatického lietania – to je švajčiarska formácia P-3 Flyers.

V roku 2003 získala skupina oficiálnu autorizáciu švajčiarskeho úradu pre civilné letectvo – oprávnenie pre tento druh leteckých vystúpení. Piate lietadlo pribudlo do skupiny v roku 2006, čo umožnilo lietanie v náročnejších zostavách s komplexnou choreografiou. Od roku 2007 sú všetky lietadlá vybavené generátormi dymov.

Reklama
Zoltán Veres – jedno zo zvučných mien európskeho letectva

Doposiaľ nalietal viac ako 19 000 letových hodín na 120 typoch lietadiel – od malých akrobatických špeciálov až po najmodernejšie dopravné lietadlá typu Boeing. Je držiteľom oprávnenia pre vykonávanie leteckej akrobacie v nulovej výške a uznávaný právny expert v oblasti letectva… 

Pravidelní návštevníci Medzinárodných leteckých dní SIAF na Sliači dôverne poznajú Veresove akrobatické „dych-vyrážajúce“ manévre na oblohe i tesne nad povrchom vzletovej a pristávacej dráhy. Medzi jeho divácky najatraktívnejšie kúsky patrí vystúpenie, v rámci ktorého je v rýchlosti 400 km/h letiac dolu hlavou vo výške troch metrov schopný otočkou vo vzduchu preťať napnutú stuhu.

Jeho obľúbeným akrobatickým lietadlom je stroj MXS vyrobený spoločnosťou MXR Technologies. Tento vysokovýkonný akrobatický špeciál váži 560 kg. Motor Lycoming (8000 cc) poskytuje výkon 350 HP, max. rýchlosť 420 km/hod. a max. povolené prevádzkové preťaženie je +/- 12G. Tento malý stroj „Zolo“ naplno využíva a pretavuje do leteckej akrobacie, ktorá vo svete len ťažko nájde konkurenciu.

Bačovia na festivale?

Očovskí bačovia lietajú skupinovú akrobaciu na bezmotorových lietadlách L-23 Super Blaník. V Európe a ani vo svete nie je veľa takýchto skupín. Tá naša z Očovej už má za sebou nejaký ten rôčik úspešných letových vystúpení. Presnejšie, rok 2019 je už ich 38. sezónou. Podľa najnovšieho „sčítania“ počet ich vystúpení dosiahol číslo 262 (z toho 75 vystúpení absolvovali v zahraničí).

Róbert Makovíny sa so svojím strojom Z137T stará o to, aby sa všetci v štvorvleku dostali úspešne na oblohu. Vedúcim skupiny je Martin Tišliar, ktorý si pripravuje Petra Jarotu ako svojho nástupcu. Na ľavom krídle lieta veterán skupiny Ľuboslav Tomašovič a v minulom roku to už bol i jeho nástupca Dušan Bysterský. Na pravej strane lieta ďalšia legenda – Jozef Lalík a jeho žiak Filip Tarana. Skupinu uzatvára Jozef Prokay a lietajúci doktor Branislav Oltus ako pilot v zálohe.

Bačovia na oblohe nad Piešťanmi „vymaľujú“ dobre známu parenicu. Skupinové lietanie zladené s krásnou hudbou predvedú s rozostupmi iba niekoľko metrov a pri pristávaní si ešte „strihnú“ premet. Ten kto vie aké náročné je lietanie v skupine na vetroňoch, kde nie je možné vzniknuté chyby opraviť motorom, ich vystúpenie určite ocení.

MIG – 15 premiérovo v Piešťanoch

Medzi špičku účastníkov festivalu v Piešťanoch bude bezpochyby patriť aj lietadlo, ktoré patrí spolu s jeho pilotom k pravidelným účastníkom SIAF-u na Sliači. Na piešťanskom letisku pristane MiG-15, OK-UTI 2514 českej spoločnosti Czech Flying Legends.

V plnej kráse ho návštevníkom predstaví pilot Roman Svoboda, ktorý pôsobil vo vojenskom letectve v rokoch 1982 -2010. Nalietal viac ako 2700 letových hodín na rôznych typoch lietadiel, najviac však na lietadle MiG 21, a to i ako testovací pilot a inštruktor. Lietal tiež na lietadlách L29, L39 a má odlietaných viac ako 500 letových hodín na lietadle Jas 39 Gripen. MiG 15 má pre Romana špecifický význam. Na tomto type lietal v armáde jeho otec, a dá sa povedať, že práve obdiv k tomuto stroju priviedol Romana k lietaniu. Je držiteľ licencie CPL(A), je inštruktor a display pilot pre typ MiG 15, na ktorom má nalietaných viac ako 130 letových hodín.

Mig 15UTI s výrobným číslom 242266 bolo vyrobené v Aero Vodochody pod licenčným typovým označením CS-102, s motorom RD-45. Zálet lietadla sa uskutočnil vo Vodochodoch 22. apríla 1955 s posádkou v zložení Vlastimil David a Antonín Bartoš. Dňa 17.6.1955 bolo lietadlo exportované do Poľska.

V poľskom letectve pôsobilo toto lietadlo až do 22. novembra 1990 ako cvičné-prúdové lietadlo a to prevažne pri 61. LPSzB (Lotniczny Pluk Szkolno-Bojowy) na leteckej základni Biała Podlaska. Počas jeho služby sa v kokpite tohoto lietadla vystriedal celý rad vynikajúcich poľských pilotov, medzi ktorými bol i prvý poľský kozmonaut Mirosław Hermaszewski. Po skončení vojenskej leteckej služby bolo lietadlo uskladnené a zakonzervované.

Od susedov prídu Flying Bulls Aerobatic Team
Neopakovateľné výkony vo vzduchu, maximálna disciplína, dôvera a schopnosť tímovej práce. To sú základné predpoklady úspechu českej akrobatickej skupiny The Flying Bulls Aerobatic Team. Skupina lieta od roku 2015 v novom zložení a zároveň aj na nových strojoch XtremeAir XA42.

Flying Bulls Aerobatic Team je pokračovateľom „Chrudimské čtyřky“, založenej v 60. rokoch Jiřím Tlustým, Božejom Stružom, Antonínom Klimendom a Ladislavom Bezákom.V skupine sa od 60. rokov minulého storočia vystriedali okrem Jiřího Tlustého a Božeja Struža tiež Laco Trebatický, Daňo Polonec, Jiří Saller, Jiří Vepřek a Radka Máchová. Spočiatku lietali na Zlínoch rady 26 a nakoniec na type ZLIN 50, s ktorým sa rozlúčili začiatkom roku 2015 vystúpením v Indii.

Počas svojho pôsobenia získali niekoľko titulov majstra sveta. Vystupovali viackrát v Japonsku, Číne, Saudskej Arábii, Spojených Arabských Emirátoch, Katare, Bahrajne, Kuvajte, Jordánsku, Cypre, Egypte a prakticky v celej Európe. Nováčikom nie sú už ani na Sliači. Návštevníci SIAF-u mali ešte v roku 2014 možnosť vidieť v skupine i neuveriteľnú Radku Máchovú.

P-51D Mustang – Excalibur vo vzduchu, na zemi Supermarine Spitfire TE184

Prvý je historickým skvostom a jedným z najlepších strojov II. svetovej vojny. Druhý jedinečný kúsok sa tiež spája s druhou svetovou vojnou a kráľovským letectvom Veľkej Británie. V kategórii letu-schopných historických lietadiel ̶ veteránov budú obe lietadlá určite patriť k top účastníkom Festivalu Letectva v Piešťanoch.

 

Akrobatické vystúpenie s pilotom Mirkom Sázavským za kniplom trvá približne 15 minút. A je sa na čo pozerať! Mustang P-51D totiž vzbudzuje pozornosť fotografov i návštevníkov každý rok. Nie nadarmo si odniesol zo SIAF-u 2015 Cenu letového riaditeľa. V minulosti patril Mustang medzi významné stíhacie lietadlá, ktoré boli schopné sprevádzať americké bombardéry na veľké vzdialenosti, a konečne zabezpečiť Američanom stíhaciu ochranu v hlbokom tyle nepriateľa. Aj z tohto dôvodu je zaujímavým kúskom leteckých dní pre všetkých fanúšikov leteckej histórie.

Lietadlo je originálnym P51D vyrobeným v roku 1945 v továrni firmy North American v Dallase (USA). Po skončení svojej éry v armáde v roku 1963 zakúpil lietadlo pán Steverson a nechal ho zaregistrovať pod poznávacou značkou N51162V. Stroj bol pravidelným účastníkom amerických airshow a prešiel rukami viacerých súkromných vlastníkov. V roku 1997 ho zakúpil James M. Read z Chestertonu v štáte Indiana (USA). Krátko nato lietadlo zmenilo farebnú úpravu – modrý náter prednej časti trupu, invázne pruhy na spodnej časti krídla a trupu, šachovnicovú smerovku a kódové označenie PE-R (príslušnosť 328. stíhacej perute, 352. stíhacej skupiny, 8. leteckej armády USA). Na prednú časť trupu bolo namaľované meno EXCALIBUR, predĺžené siluetou meča. V roku 2011 získala v tejto podobe lietadlo česká spoločnosť Český letecký rajso sídlom na letisku Mníchovo Hradiště. Prvý samostatný let na Mustangu uskutočnil pilot Miroslav Sázavský dňa 14. septembra 2011.

Supermarine Spitfire TE184 a Otto Smik

Na lietadle Spitfire lietal aj jeden z najvýznamnejších československých pilotov, generálmajor Otto Smik. Meno niekdajšieho veliteľa 127. britskej stíhacej perute nesie aj Letecká základňa Sliač, kde sa nachádza jeho busta dotvorená leteckým krídlom najslávnejšieho stíhacieho lietadla druhej svetovej vojny. Spitfire spolu s lietadlom Hawker Hurricane tvorili základ britského stíhacieho letectva počas bitky o Britániu (the Battle of Britain).

Jeho tvorcom bol vynikajúci známy letecký konštruktér Reginald J. Mitchell. Prototyp Supermarine (Type 300) bol dokončený 18. februára 1936 a vzlietol 6. marca 1936. Po menších úpravách prototypu bola v júni 1936 objednaná prvá séria – 310 kusov pod názvom Spitfire. Celkovo bolo vyrobených 2500 strojov rôznych variantov s mnohými modifikáciami, ktoré sa od seba líšili motormi, výzbrojou či výstrojom. Dokonca existovala aj námorná verzia Supermarine Seafire určená pre operácie z lietadlových lodí. Spitfire slúžil aj vo väčšine spojeneckých letectiev.

Maketa Supermarine Spitfire, ktorú uvidíme len na zemi, bude zásluhou plzenskej skupiny Classic Trainers pod označením 9N-B práve vo farbách, v akých na ňom lietal v roku 1944 pilot Otto Smik. Majiteľ lietadla Stephen Stead spolupracuje so združením od roku 2013. V Piešťanoch sa budeme tešiť spoločne s vami zaujímavú ukážku na zemi, kde uvidíme aj tábor RAF.

Zdroj: Festival letectva

Reklama