Aktuality
Bananská zákruta má stále nové obete. Kto má situáciu vyriešiť?
Povestná bananská zákruta, či Bananská Curva Grande, si už aj tento rok vybrala svoju daň. Podľa oficiálnych záznamov polície sa tu stali za prvých päť týždňov dve škodové udalosti, v realite však bolo nebezpečných situácií viac. Starostka obce tvrdí, že kraj ako majiteľ komunikácie, nie je ochotný spolupracovať na zlepšení situácie.
Začiatkom februára sa stala dopravná nehoda, pri ktorej vyletela z cesty dodávka a skončila na chodníku a v plote, tesne vedľa plynovej prípojky. Pár dní predtým v zákrute zrazilo auto, ktoré dostalo šmyk, cyklistku. Podľa videí zaznamenaných kamerou na jednom z domov v zákrute, sa od začiatku roka šmýkalo v bananskej zákrute viac áut. Našťastie to skončilo iba vjazdom do poľa, alebo prejazdom do protismeru bez následkov. Obyvatelia, ktorí majú domy popri ceste však neustále tŕpnu, kedy im zase skončí nejaké vozidlo v plote, bráne, či vo dvore. Na to, že by mohlo zraziť i chodca, radšej ani nechcú pomyslieť.
Starostka hovorí o nespolupráci kraja, ktorému cesta patrí
Podľa starostky obce Banka Tatiany Julinyovej sa v zákrute v roku 2017 stalo 28 škodových udalostí. „Informovali sme o nich Okresný dopravný inšpektorát Trnava, Správu a údržbu ciest TTSK, Trnavský samosprávny kraj i cestný odbor Okresného úradu Piešťany. Tento problematický úsek dlhý asi 100 metrov sa snažíme ako obec riešiť od roku 2015, žiaľ bezúspešne, za neochoty spolupráce TTSK ako majiteľa tejto komunikácie. Obec bola donútenia zakúpiť na tomto kritickom úseku na vlastné náklady v rozpore zo zákonom č. 138/1991 svetelnú signalizáciu, pretože správca a majiteľ komunikácie nie sú ochotní čokoľvek urobiť pre bezpečnosť ľudí pohybujúcich sa v tomto úseku,“ vyjadrila sa na margo situácie starostka.
Podľa štatistík polície bolo škodových udalostí v minulom roku menej. „Polícia bola v roku 2018 privolaná v obci Banka na ceste II/507 k jedenástim škodovým udalostiam a k dvom dopravným nehodám, pričom nehodovosť nie je možné špecifikovať iba na úsek zákruty. Pri dopravných nehodách nedošlo k zraneniu osôb. V roku 2019 sme v tomto úseku cesty zaevidovali doposiaľ dve škodové udalosti,“ informovala Mária Linkešová, hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trnave. Podľa jej vyjadrenia polícia v minulosti navrhla správcovi komunikácie viaceré dopravno – inžinierske opatrenia. „Vzhľadom na úsek cesty polícia dôrazne upozorňuje vodičov, aby jazdu prispôsobili najmä svojim schopnostiam a dôsledne dodržiavali osadené dopravné značenie,“ dodáva M. Linkešová.
Kraj cestu vyfrézoval, ďalšie opatrenia nechystá, vodiči majú dodržiavať rýchlosť
„V rámci bezpečnostných opatrení vykonal Trnavský samosprávny kraj v tejto zákrute zdrsnenie asfaltu frézovaním, čo zároveň slúži aj na odvádzanie prípadných dažďových vôd,“ hovorí Jaroslav Vacek z odboru komunikácie Trnavského samosprávneho kraja. To bolo koncom roka 2016, v ktorom sa v zákrute odohralo 25 udalostí. „Tento úkon sme vykonali aj po dohode s dopravnou políciou. Je dôležité pripomenúť, že tento úsek cesty sa nachádza v obci a maximálna povolená rýchlosť je 50 km/hod. Dohľad na dodržiavaním pravidiel cestnej premávky vykonáva Policajný zbor SR,“ odpovedal J. Vacek z TTSK aj otázku, či sa neplánujú ešte nejaké opatrenia, ako napríklad ďalšie zníženie rýchlosti, či pravidelnejšie kontroly, alebo stacionárny radar v spolupráci s políciou.
Podľa odpovedí je tak zrejmé, že nateraz nie sú v pláne žiadne ďalšie kroky pre väčšiu bezpečnosť v bananskej zákrute. Ostáva to zatiaľ hlavne na vodičoch, aby nepreceňovali svoje schopnosti a nepribudli do tohto zoznamu facebookovej stránky Bananská Curva Grande
4. február 2019
1. február 2019
26. január 2019
8. január 2019
-th- Foto: FB Bananská Curva Grande