Aktuality
Autobusy v meste – prázdnejšie a drahšie? Radnicu čaká optimalizácia dopravy
Mestská autobusová doprava (MAD) začína byť pre Piešťany čoraz náročnejšia. Počet prepravených osôb klesá, ale podľa dlhodobej zmluvy s prepravnou spoločnosťou musí mesto vykrývať jej stratu. Do vrecka siaha radnica stále hlbšie aj kvôli zľavám z cestovného pre vybrané skupiny obyvateľstva. V tomto roku by mala dopravcovi na základe jeho prepočtov zaplatiť až 390 tisíc eur, v rozpočte však toľko peňazí nemá. Riešenie budú hľadať poslanci zrejme na najbližšom rokovaní, pričom variantom je aj možné vylúčenie jedného autobusu alebo obmedzenie niektorých spojov. Okrem toho mesto čaká aj príprava na ďalšie obdobie a zrejme aj nová optimalizácia liniek, pretože budúci rok končí zmluva zo spoločnosťou ARRIVA, ktorá mestskú dopravu zabezpečuje.
Podľa údajov z rozpočtu, zmluvnej firme ARRIVA Trnava a.s. mesto zaplatilo v roku 2013 na vykrytie straty sumu 365 133 €, o rok neskôr dokonca viac ako 388 tisíc, v roku 2015 to bolo 365 133 €, pričom dopravca žiada doplatiť ešte 12 759 € a na 2016 je požadovaná suma opäť o čosi vyššia. V materiáloch, ktorými sa v pondelok 25. apríla zaoberala aj Komisia pre výstavbu a dopravu, predkladatelia uvádzajú, že potreba náhrady straty na tento rok bude až 378 173 €. „Navýšenie kalkulácie zo strany dopravcu je z dôvodu zvýšenia miezd zamestnancov, vyplývajúce z vyššej kolektívnej zmluvy,“ znie zdôvodnenie v správe. V rámci rozpočtu mesta na rok 2016 sú finančné prostriedky na úhradu príspevku mesta na MAD schválené vo výške 330 000 €. Celková suma, ktorú by Piešťany mali zaplatiť aj s nedoplatkom z minulého roka, však vychádza na 390 tisíc eur.
Poslancom preto úrad predložil na výber niekoľko možností – navýšiť rozpočtovú položku o 60 tisíc eur, ktoré treba vziať z niečoho iného alebo zrušenie niektorých liniek, čo by ale znamenalo novú optimalizáciu dopravného systému. Ten súčasný bol zavedený v roku 2003 podľa návrhu Výskumného ústavu dopravného v Žiline, pričom naposledy sa rušili spoje pred tromi rokmi. Ďalším variantom je obmedzenie prevádzky autobusov skoro ráno či neskoro večer a počas sobôt i nedieľ. Pri výbere spojov na prípadné vypustenie pritom spracovatelia návrhu zohľadnili nielen obsadenosť autobusu cestujúcimi, ale aj obslužnosť inými linkami či intervaly medzi odchodmi jednotlivých liniek. (Všetky vybrané spoje sa nachádzajú tu). Podľa predbežného vyčíslenia by však tým ušetrilo mesto len asi 22 tisíc eur. Ďalej by mohli klesnúť príjmy z cestovného, ktoré sú už tak dosť nízke aj kvôli zľavám pre vybrané skupiny – v súčasnosti v Piešťanoch zaplatia cestujúci za lístok 0,50 €, žiaci a študenti do 26 rokov, dôchodcovia do 70 rokov 0,30 € a nad 70 rokov iba dvadsať centov.
Členovia Komisie pre výstavbu a dopravu na svojom pondelkovom zasadaní zrušenie spojov v súčasnosti neodporúčali, ale žiadali doplniť materiál na zasadnutie zastupiteľstva o schválenú kalkuláciu od prepravcu (obsahuje iba jej návrh) a tiež konkretizovať náklady, ale aj iné príjmy dopravnej spoločnosti, napríklad z reklamy. Zúčastnených tiež zaujímalo, prečo sa strata zvýšila, keď ceny pohonných hmôt klesali, či v akom rozsahu by malo byť podľa zmluvy hradené zvýšenie miezd zamestnancov.
Zmluva so súčasným dopravcom, končí 31. júla 2017. Dovtedy sa vedenie mesta musí rozhodnúť, akým smerom sa mestská auobusová doprava vydá…
K problematike pripravujeme aj vyjadrenie poslanca Mestského zastupiteľstva Petra Tremboša (nezávislý – Spoločne pre Piešťany), ktorý podľa vlastných slov v úvodných fázach spolupracoval na návrhoch riešení, k súčasnému zneniu materiálu na zasadnutie Mestskej rady však má zopár výhrad a nie je jeho predkladateľom, ako je uvedené na prvej strane.
-ad-, ilustr. foto: archív PNKy, A. Drahovská