Connect with us

Aktuality

Asfalt do výtlkov liali aj v daždi

Published

on

Reklama

Katastrofálny stav slovenských ciest má na svedomí okrem iného aj ich rýchle látanie. Alarmujúcu situáciu riešia správcovia komunikácií provizórnymi záplatami i po tejto zime.

[singlepic id=40802 w=520 h=340 float=center]

Reklama

 

Na neobvyklú opravu obrovskej diery, ktorá sa na Winterovej ulici objavila po roztopení snehu, nás upozornil čitateľ. Cestári liali asfalt do niekoľko dní vyfrézovanej vozovky v pondelok 18. marca večer, počas výdatného dažďa.

Reklama

Rekonštrukciu vozovky robí pre Služby mesta Piešťany (SMP) dodávateľská firma. Podľa referentky marketingu a subdodávky SMP Moniky Kováčovej si veľa komunikácií vyžaduje súvislú údržbu, ktorá „spočíva v aplikácii nových krytov vozoviek,“ a na to nie sú peniaze. „Preto pravidelne realizujeme opravy výtlkov spôsobom zarezania, vybratia poškodeného krytu, vyčistenia, penetrácie podkladu a vyplnenia výtlkov asfaltovou zmesou Canader mix. Je to zmes, ktorú je možné používať pri daždi, snehu a mraze.“

Niektoré opravy vykonávajú dodávatelia pomocou liateho asfaltu. Aj ten má podľa Moniky Kováčovej svoje výhody: „vysokú životnosť, pôsobí homogénne, možnosť pokladania v mraze, veľmi dobre tlmí hluk.“

Práve tento materiál použili cestári 18. marca na Winterovej ulici. Podľa odhadu odborníka vydrží takáto záplata možno do najbližšej jari. „Bol tam použitý liaty asfalt, ktorý nie je vhodné aplikovať do mokrého prostredia,“ hovorí Branislav Macejka konateľ firmy Ekomac dodávajúcej výrobky pre cestné stavby a pokračuje: „Zabudovaná vlhkosť bude pôsobiť ako separačná vrstva vo vozovke a zapríčiní deštrukciu vrchnej vrstvy.“

Na vysvetlenie doplnil, že ak v najbližšom čase voda zamrzne, poruší štruktúru krycieho materiálu. V prípade, že sa počas teplejších dní začne vyparovať, bude mať na asfalt podobný efekt. Ten sa nakoniec pod náporom vozidiel rozdrobí – vznikne sieťový rozpad.

Na poruchy vo vozovkách, keď nie je možné použiť teplú obaľovanú zmes, odporúča Branislav Macejka tzv. reparačný asfalt (studená technológia) zodpovedajúcej kvality, ktorý je možné aplikovať aj na vlhký podklad a pri teplotách bod bodom mrazu.

Podľa Moniky Kováčovej je v zmluve s dodávateľom týchto prác uvedená záručná doba a zodpovednosť za vady, ktoré „v prípade vád výkonu prác uplatníme odo dňa odovzdania diela v lehote 24 mesiacov.“

Text: Martin Palkovič Foto: rp

REKLAMA

fitness sity cvicenia

Reklama