Kultúra
Dojčiace matky z celého Slovenska budú mať výstavu v knižnici
Team celoslovenskej kampane “Dojčiť je IN” v období 1.7. – 1.8. 2014 predstaví návštevníkom Mestskej knižnice v Piešťanoch unikátnu výstavu s názvom 4,2. Témou výstavy je jedinečné puto medzi matkou a dieťaťom od narodenia až po prirodzené odstavenie. V Piešťanoch sa materiál sprístupní verejnosti v rámci 8. zastávky výstavy, po Šali, Liptovskom Mikuláši, Liptovskom Hrádku, Zvolene, Nitre a Galante.
Fotky od prvej zastávky precestovali 560 kilometrov. Názov výstavy má poukázať na fakt, že priemerná doba dojčenia vo svete je 4,2 roka. Fotografie poskytli mamičky z celého Slovenska, návštevníci výstavy ich môžu obdivovať na plátne a na fotopapieri.
Na prvej zastávke výstavy, ktorá sa konala pred rokom v Šali bolo vystavených 15 plátien veľkých formátov, ktoré poskytol hlavný partner výstavy CEWE FOTOLAB. Za jeden rok mamičky poslali zo svojich rodinných albumov vyše 150 nádherných záberov, materiál momentálne tvorí 18 plátien a viac než 100 klasických fotografií.
Sprievodný odborný text pochádza zo zdrojov ako Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), OZ Mamila, ktorá združuje profesionálne poradkyne pri dojčení a od Dr. Jacka Newmana – kanadského pediatra, svetoznámeho experta na dojčenie.
V deň otvorenia výstavy, 1. júna o 16.00 h prinesie do knižnice pútavú prednášku na tému “Dokedy dojčiť?” predsedníčka OZ Mamila RNDr. Viera Červená. Mamičky budú mať možnosť diskutovať o dojčení a vyskúšať nosenie detí.
Dojčenie je oveľa viac, ako forma kŕmenia a je prirodzené kdekoľvek a kedykoľvek – podľa potrieb dieťaťa. Okrem poskytovania živín a dôležitých látok potrebných na správny rast dieťaťa má aj funciu termoregulácie, dodáva pocit bezpečia, tíši bolesť a pomáha pri uspávaní.
Pre matky znamená prevenciu nádorových ochorení a osteoporózy a v neposlednom rade šetrí čas a peniaze. WHO odporúča výlučné dojčenie do 6. mesiacov, potom pri postupnom zavádzaní príkrmov do 2 rokov a ďalej tak, ako to matke a dieťaťu vyhovuje.
Hlavnou myšlienkou výstavy ako aj celej kampane je, aby spoločnosť vnímala dojčenie ako normu. Cieľom organizátorov je materiál sprístupniť návštevníkom po celom Slovensku.
Text a foto: Tlačová správa