Connect with us

História

Starenka majú už 90 rokov

Published

on

Reklama

Najromantickejšia trať okolia Piešťan a Nového Mesta oslavuje v tomto roku už 90 rokov od začiatku výstavby. V roku 1923 sa inžinieri, stavitelia, projektanti a samotní železničiari pustili v jednom z najchudobnejších krajov Slovenska do stavby, ktorá sa dá finančnou náročnosťou porovnávať s výstavbou diaľnic.

zeleznica01

Reklama

Na mimoriadne technicky náročnom projekte, kde až 42 % trate je v oblúku a maximálny sklon 13,8% má skoro pätina trate, pracovalo počas šiestich rokov výstavby 5-tisíc robotníkov. Dnes  bohužiaľ jedna z najstratovejších železníc neustále trasúca sa o existenciu z dôvodu nerentability, má tri tunely. Čachtický tunel je z trojice najkratší, 250 metrov výkopových prác by sa však dalo prirovnať ku galejám, pretože práca vo vápenci vyžadovala mimoriadne fyzické danosti robotníkov.

zeleznica03

Reklama

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2xegnVMIsjs[/youtube]

Najdlhší tunel trate je vedený pod masívom Poľany. Myjavský, svojho času najdlhší tunel v Československu meria úctyhodných 2 422 metrov. V geologicky veľmi nestálom teréne pracovalo v jeden deň niekedy až 1 400 robotníkov pod neustálym strachom z možného náhodného zaplavenia, alebo z často hroziacich explózií pri výronoch metánu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8hwc_IfHtM[/youtube]

Stavba tunela začala razením smerovej štôlne. Do nej sa následne zaviedli koľaje na odvoz vyťaženej horniny a zeme. Nad smerovou štôlňou sa razila štôlňa klebová, ktorá sa vystužila drevenou výplňou a nakoniec rozšírila a obe sa spojili v tunel.

V nepriehľadnom teréne bolo mimoriadne náročné tunel zamerať. Nakoniec sa to však inžinierom a geodetom podarilo s obdivuhodnou presnosťou. Iba 7 mm výšková a 25 mm smerová odchýlka je dôkazom umu a zručnosti.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-k12e6OqqBQ[/youtube]

Autor: rg Reprofoto: www.youtube.com/Zdeněk Řemenář

 

Reklama