Connect with us

Kultúra

Piešťanec sa uchytil v Hollywoode, ale produkuje aj domáce filmy. Aktuálne premiérovaného Invalida

Piešťanec Peter Veverka začal svoje pôsobenie vo filmovom priemysle ako pomocný režisér v roku 1991, počas magisterského štúdia na VŠMU. Pri prácach na reklamách, TV projektoch a celovečerných filmoch prešiel najrôznejšími produkčnými profesiami. Vyprodukoval tiež množstvo krátkych filmov, z ktorých dva boli nominované na tzv. „študentského Oscara“. V roku 1998 sa presťahoval do Los Angeles (USA), kde vyštudoval postgraduálne štúdium na AFI – Americkom filmovom inštitúte – odbor Creative Producing pod vedením Debry Hill a Franka Piersona. Aktuálne sa podieľal spolu s kolegom Marošom Hečkom na produkcii slovenskej čiernej komédie Invalid, ktorú dnes môžete vidieť v kine Fontána.

Published

on

Reklama

 

Peter Veverka sa po ukončení štúdia venoval dramaturgii a vývoju scenárov. Pracoval ako asistent režiséra Johna Moora na filme Flight of the Phoenix. Následne spolupracoval so spoločnostou Point Road vo funkcii Development Executive / Producent – pod exkluzívnou zmluvou so štúdiom 20th Century Fox – kde vyprodukoval filmy The Omen, Max Payne a A good day to die hard. Nezávisle vyprodukoval celovečerný film I.T. a nedávno dokončenú nemecko-americkú koprodukciu One of these days.

Reklama

Okrem vývoja a produkcie nových amerických projektov sa venuje tiež spolupráci so slovenskými a českými autormi. Výsledkom jeho práce s produkciou AZYL je film Jonáša Karáska Amnestie, film Davida Onříčka Zátopek, film Beáty Parkanovej Slovo, dokumentárny celovečerný film Soni Lutherovej Šťastný človek, ktorý je v postprodukcii, a už spomínaná čerstvo dokončená komédia Jonáša Karáska Invalid.

Pri príležitosti premiéry filmu Invalid poskytli producenti komédie rozhovor o financovaní, motivácii i očakávaniach, ktoré v spojitosti so snímkou majú.

Reklama

Prečo komédia?

Peter: My komédiu milujeme. Je to číry žáner.  A pri koreni každej dobrej komédie je hnev. Hnev idealistického protagonistu, ktorý chce, aby bol svet okolo neho perfektný, alebo aspoň oveľa lepší ako je. Keď je protagonista konfrontovaný s realitou (viete, o čom hovoríme), reaguje s hnevom a následne útočí, pričom apeluje na náš intelekt, žiada, aby sme sa zamysleli, zavrhli falošnosť, hlúposť, lakomosť, nenásytnosť a slepú hlúposť ľudstva.

Ako sa zháňajú financie na čiernu komédiu akou je Invalid na Slovensku?

Maroš: Peniaze na film sa zháňajú na Slovensku vo všeobecnosti ťažko. Obmedzený je počet možností, kam môžete priniesť scenár, aj finančné balíky. Napríklad, film s rozpočtom nad 1 mil eur ťažko zrealizujete bez koprodukčných partnerov.

Peter: Okrem dôvery AVF sme našli koproducenta v RTVS, kde v tom čase šéf Jaroslav Rezník aktívne hľadal film v komediálnom žánri. Tieto dva zdroje sa stali piliermi nášho financovania. Musím ale povedať, že rovnako dôležité boli aj filmárske schopnosti tímu, ktorý Maroš postavil. Od Jonáša, ktorý zázračne dokázal film zrealizovať v rámci obmedzeného rozpočtu, s podporou svojho spoľahlivého kameramana Tomáša Juríčka, detailného plánovania a realizácie pomocného režiséra Richarda Raimana a výkonných producentov Filipa Čermáka a Nataši Ďuričovej. V postprodukcii bola naším partnerom spoločnosť HOMEMEDIA a koproducent Mayo Hurajt. V skutočnosti sú však celé záverečné titulky filmu naším dlhým zoznamom vďaky za to, že sme tento film dokázali zrealizovať – napriek nedostatku financií.

Čo bolo hlavnou motiváciou že ste sa rozhodli produkovať film Invalid?

Maroš: Cestovali sme s Tomášom Dušičkom z Košíc z jednej výroby a vyrozprával mi námet Invalida. Páčil sa mi. Scenár som poslal do Los Angeles Petrovi Veverkovi a keďže ho nadchol, pustili sme sa naplno do toho.

Peter: 90. roky boli v mojom hľadáčiku odjakživa. Mal som známych, ktorých vtedajšie všadeprítomné násilie pripravilo o život. Zo Slovenska som odišiel v roku 1998, keď na cestách vybuchovali autá a po uliciach sa potulovali bandy bezkrkých mafiánov. Jeden z mojich projektov sa rozpadol, lebo bol inštitúciami považovaný za príliš vulgárny. Keď mi Maroš poslal prvú verziu INVALIDa Tomáša Dušičku, nemal som dilemu, že to bude fungovať ako zábavná reflexia toho bláznivého obdobia našich dejín bez pocitu ťažoby a depresie. Je to pre mňa novodobý slovenský Western! Turbulentné roky divokého východu konca 90. rokov, počas ktorých sa náš príbeh odohráva, ponúkajú podhubie bohaté na konflikt, iróniu a absurditu. Jedná sa pritom o dobu nedávnu a zároveň dostatočne vzdialenú. Táto dobovka ponúka istý oddych od dnešného sveta, pričom jej spoločenské témy ako korupcia, rasizmus a domáce násilie sú, bohužiaľ, evergreeny. Je to doba ideálna ako podklad pre komédiu.

Kde všade sa nakrúcalo, bol to produkčne náročný film?

Maroš: Po produkčnej stránke je to náročný film, ale s lokáciami nám pomohlo Staré mesto aj mesto Trnava. Veľká vďaka patrí Slovenskému národnému múzeu. Invalid nebol náročný ako Amnestie, ale mali sme výrazne menej peňazí, ako sme potrebovali, asi o tretinu. Ale naše kreatívne schopnosti s Petrom nám umožnili film dokončiť aj s menším rozpočtom, pritom vo filme neuvidíte, že by bolo peňazí málo.

Aké sú vaše očakávania od filmu?

Maroš: Myslím si, že film zaujme a ľudia si ho užijú. Niektoré hlášky z filmu podľa mňa zľudovejú.

Peter: Našou ambíciou je priniesť divákom vzrušujúcu slovenskú čiernu komédiu, ktorá zároveň ponúka priestor na zamyslenie. Veríme, že film osloví diváka, ktorý sa pri dominantnej artovej domácej produkcii cíti byť už asi unavený z tém a pritiahne ho opäť do kín.

Prečo by mali diváci prísť do kina na film Invalid?

Maroš: Lebo sa dobre zabavia, film má ťah a parádnu hudbu, skvelý humor, s dialógmi pomáhal Rytmus, diváci uvidia výborné výkony hercov. A je to film z 90. rokov, takže si divák pripomenie niektoré veci z našej histórie, ako sme si tu krásne nažívali.

Peter: Je to treba vidieť na veľkom plátne a s veľkým zvukom! Filmy Jonáša Karáska so sebou prinášajú silný kinematografický zážitok. Jeho rozprávanie príbehu je expresívne, pútavé a správny balans medzi diváckym a artovým filmom je pre neho inštinktívny. Sme presvedčení, že INVALID v Jonášovej réžii osloví, zabaví a dá predmet na zamyslenie domácemu i zahraničnému divákovi.

Zdroj: PK

Reklama