Kultúra
Cinematik ponúkne množstvo premiér
Pätnásty ročník medzinárodného filmového festivalu Cinematik bude doslova nabitý titulmi, ktoré ešte slovenskí diváci v kinách nemohli vidieť. Bez výnimky to bude platiť pre snímky v sekcii Cesty slávy reflektujúcej filmy, ktoré svoju „cestu slávy” započali na niektorom z najväčších filmových festivalov sveta. V duchu premiér sa ponesie aj sekcia Nádej. Zameriava sa na filmy nabité optimizmom a pozitívnymi odkazmi, ktoré sa teraz hodia azda viac, než kedykoľvek predtým.
I keď filmový svet počas uplynulého roka musel oželieť nejedno dôležité podujatie či premiéru, skvelých filmov sa stihlo i tak urodiť viac než dosť. Presvedčiť sa o tom už o necelé dva týždne môžete v Piešťanoch na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik. Pod hlavičkou programovej sekcie Cesty slávy prinesie atraktívny výber nových titulov, ktoré zarezonovali už aj na niektorom z najprestížnejších svetových festivalov. Pred slovenským publikom sa z nich ešte nepremietal ani jediný.
Francúzsko-belgický film Slalom (Slalom, 2020) debutujúceho režisérky a scenáristky Charlène Favier bude mať na Cinematiku dokonca jedno z celkom prvých uvedení na svete. Film sa dostal do oficiálneho výberu tohtoročného nerealizovaného festivalu v Cannes. Snímka ponúka príbeh pätnásťročnej Lyz (mimoriadne talentovaná Noée Abita), ktorá sa pod vedením nekompromisného trénera Freda (v podaní Jérémieho Reniera) má stať profesionálnou lyžiarkou. Tvrdý tréning však nie je len fyzickou záťažovou skúškou, ale aj spúšťačom znepokojivého vzťahu medzi starším mužom a citovo nezrelým dievčaťom.
Španielsko-francúzska psychologická dráma Matka (Madre, 2019) Rodriga Sorogoyena mala premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach, odkiaľ si jeho hlavná herecká predstaviteľka Marta Nieto odniesla cenu Orizzonti. V snímke stvárnila matku, ktorá sa po rokoch vracia na miesto, kde zmizol jej šesťročný syn. Stretnutie s mladíkom, ktorý sa mu nápadne podobá, spustí lavínu nečakaných udalostí.
Z Benátok na Cinematik prichádza aj snímka Kým sa skončí leto (Babyteeth, 2019) – austrálska režisérka Shannon Murphy to so svojím debutom dotiahla až do hlavnej súťaže o Zlatého leva a získala viacero vedľajších ocenení. Rodinná dramédia je originálnym príbehom lásky medzi umierajúcou Millou (Eliza Scanlen) a feťákom Mosesom (Toby Wallace). Vo filme sa stretáva bezstarostnosť mladosti s mrazivou, ale v istom zmysle aj oslobodzujúcou blízkosťou smrti.
A do tretice z benátskeho programu do Piešťan mieri aj hviezdne obsadená dráma Pravda (La vérité, 2019), v ktorej známy japonský režisér Hirokazu Kore’eda s hereckou výpomocou Catherine Deneuve, Juliette Binoche a Ethana Hawkea rozpráva príbeh starnúcej herečky a jej dospelej dcéry, ktoré sú pod tlakom náhody donútené rekapitulovať svoj komplikovaný vzťah a hľadať si k sebe nanovo cestu.
Dánska rodinná dráma Perfektne normálna rodina (En helt almindelig familie, 2019) mala premiéru na tohtoročnom festivale v Rotterdame. Je príjemne odľahčeným, avšak rozhodne nie povrchným rozprávaním o rodine, v ktorej sa otec cíti byť ženou. Jeho premena dáva zabrať najmä jednej z jeho dcér. Ako sa zmieriť s tým, že prichádza o otca a zároveň získava „druhú mamu”? Mimoriadne citlivý a precízny ponor do duší nakrútila a napísala holandská režisérka Malou Reymann.
Bacurau (Bacurau, 2019) je multižánrový unikát, ktorý diváka zavedie do najzapadnutejšieho kúta Brazílie, kde berú obyvatelia vykorisťovanej osady spravodlivosť do vlastných rúk. Originálna snímka režisérskej dvojky Kleber Mendonça Filho a Juliano Dornelles na pozadí bizarných, chvíľami priam magicko-realistických udalostí vracia silu do rúk marginalizovaným a zaznávaným. Na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes si za to vyslúžili Cenu poroty.
A práve v Cannes mal svetovú premiéru aj Malý Joe (Little Joe, 2019) sci-fi dráma rakúskej režisérky Jessicy Hausner, v ktorej sa objav magickej rastliny prinášajúcej šťastie postupne mení z požehnania na prekliatie. Thajsko-írsky film Jaskyňa (Nang Non, 2019), ktorý prvýkrát uviedli na festivale v Pusane, zase pripomína skutočnú udalosť z roku 2018, pri ktorej trinásťčlenný futbalový tím na dlhé dva týždne uviazol v útrobách zatopenej jaskyne. Drámu využívajúcu štylizované dokumentárne postupy nakrútil Tom Waller.
Pestrý výber snímok, ktoré sa stretli v programovej sekcii Nádej, pochádza z najrôznejších kútov sveta, zahŕňa rôzne žánre a rozmanité, neraz ťažké a bolestivé témy. Ako však naznačuje už názov sekcie, spája ich optimizmus a “feel-good” emócia, ktorú si v ideálnom prípade divák odnesie z kinosály so sebou. Aj pre filmy v sekcii Nádej platí, že ich práve na Cinematiku budú môcť diváci vidieť v slovenskej premiére.
Nádej nie je len názvom celej sekcie, ale aj jedného z jej filmov (Håp, 2019). Hlavnými hrdinami drámy nórskej režisérky Marie Sødahl sú Anja a Tomas, pár v strednom veku s početnou rodinou vlastných aj osvojených detí, ktorí tvárou v tvár Anjinmu smrteľnému ochoreniu prehodnocujú vlastné manželstvo. Film mal svetovú premiéru na festivale v Toronte a ústrednú dvojicu si v ňom zahrali Andrea Bræin Hovig a Stellan Skarsgård.
Na palubu! (À l’abordage, 2020) je úsmevné road-movie z Francúzska, v ktorom sa spolujazda trojice rozdielnych mladíkov zmení na nečakané dobrodružstvo v kulisách prázdninového kempu. Každý z hrdinov si so sebou „na palubu“ prinesie svoje problémy, v bezstarostnej letnej atmosfére sa ale aj ten najťažší z nich dá účinne nariediť slnkom, náhodnými stretnutiami a nezištným priateľstvom. Titul francúzskeho režiséra a scenáristu Guillaume Braca si z tohtoročného Berlinale odniesol Čestné uznanie poroty FIPRESCI.
Sprievodca prežitím v New Yorku (The Kindness of Strangers, 2019) dánskej režisérky Lone Scherfig je príbehom Clary (Zoe Kazan), ktorá sa na úteku pred násilným manželom ocitne s dvoma synmi na ulici. I keď sa situácia zdá byť bezvýchodisková, náhodné stretnutia ukážu, že aj tie najťažšie problémy dokáže vyriešiť šťastná náhoda a elementárna ľudskosť. Podobnej situácii musí čeliť aj Rose, hrdinka hudobnej drámy Žltá ruža (Yellow Rose, 2019). Mladá Filipínka žijúca v Texase má jediný sen – stať sa country hviezdou. Keď však jej matku zadrží imigračná polícia, ostáva na svoje plány, ale aj nie vždy práve priateľský svet navôkol sama. Hudobnú drámu nakrútila ako svoj prvý hraný titul filipínsko-americká dokumentaristka Diane Paragas.
Vo filme Posledný Vermeer (The Last Vermeer, 2019) debutujúceho producenta Dana Friedkina, ožíva príbeh údajne najúspešnejšieho podvodníka s umením všetkých čias – Hana van Meergrena (stvárnil ho Guy Pearce), ktorý počas druhej svetovej vojny vytiahol milióny z vačkov nacistických pohlavárov túžiacich obohatiť sa o slávne umelecké diela. Keď sa po vojne ocitne pred súdnym tribunálom, má posednú príležitosť dokázať, kým vlastne je: kolaborantom, oportunistom, alebo snáď hrdinom?
Trpko-sladkú príchuť má snímka Family Romance, LCC (Family Romance, LLC, 2019) Wernera Herzoga. Slávny nemecký filmár v nej približuje japonský biznis s ilúziou opätovných stretnutí v rodinách, ktoré prišli o svojho blízkeho. Vo filme sa prelína realita s fikciou, a to nie len formálne ale aj dejovo. Film mal svoju premiéru na minuloročnom festivale v Cannes.
Dráma Zabudnutí (Zabuti, 2019) nás zase zavedie na východnú Ukrajinu, kde sa učiteľka Nina (Maryna Koshkina) musí v okupovanom Luhansku prispôsobovať novým pomerom. Keď však má príležitosť pomôcť osirelému tínedžerovi, ktorého zatkli za vyvesenie ukrajinskej vlajky, neváha preň riskovať vlastný život. Naliehavý, druhý celovečerný film ukrajinskej režisérky a scenáristky Darii Onyshchenko.
Sekciu Nádej uzavrie litovsko-írska dráma Zámok (Pilis, 2020), v ktorej sa trinásťročná speváčka Monika v ceste za svojím vysnívaným vystúpením nezastaví pred zákazmi pragmatickej matky ani únosom vlastnej babičky. Druhý celovečerný film ambicióznej litvianskej režisérky a scenáristky Liny Lužytė. Festival Cinematik uvedie túto novinku medzi prvými na svetovej festivalovej mape.
Len v týchto dvoch sekciách predstaví tohtoročný Cinematik filmy až deviatich režisérok z deviatich krajín.
Zdroj: Tlačová správa MFF Cinematik