Kultúra
Slovensko-americký výtvarník prezentuje vlastnú propagandu
Stanislav Grežďo je Piešťanec žijúci v USA. Domov chodieva len zriedkavo a preto mu jeho rodina a priatelia pripravili v priestoroch reštaurácie Blue*s výstavu. Sám autor sa na jej otvorení nemohol zúčastniť, ale poslal svoje najnovšie diela.
[singlepic id=5589 w=320 h=240 float=left]Po vystriedaní niekoľkých povolaní i miest svojho pôsobenie sa Stanislav Grežďo usadil v Chicagu, kde pracuje ako kurátor v Ukrajinskom inštitúte moderného umenia. Zároveň je členom medzinárodnej skupiny výtvarníkov, ktorí vystupujú pod „značkou“ neosymbolizmus. Spoločné črty v ich dielach sa dajú nájsť len ťažko, skupina je založená skôr na priateľských kontaktoch.
Najväčšou inšpiráciou Grežďovej tvorby je propaganda. „Zo začiatku používal komunistickú i kresťanskú symboliku. Ale potom ho začalo štvať, že sa ho každý pýtal: ´Čo si komunista alebo satanista, …?´ a keďže nie je v tomto smere nijako vyhranený, vymyslel si vlastné symboly, vlastný štát aj politickú stranu, ktorú propaguje.“ povedal po vernisáži autorov brat Ondrej.
[singlepic id=5582 w=320 h=240 float=right]Pokračoval rozprávaním o hudbe, ktorá mala dôležité miesto pri procese tvorby väčšiny vystavených diel. „Má veľmi rád slovenskú a českú muziku a hlavne punk. Bol jedným z prvých piešťanských punkáčov a tiež členom Podjavorinskej anarchistickej spoločnosti. Asi tri mesiace dokonca robil DJ v texaskom ilegálnom rádiu. Púšťal tam česko-slovenskú punkovú hudbu, až pokým rádio nenašli a nezavreli.“
V Amerike sa ako výtvarník a kurátor presadil, napriek tomu, že nemá vysokoškolské umelecké vzdelanie. O svojom talente musel presvedčiť vlastnou prácou, ale doma prejavil nadanie ešte v detstve – kreslením a vymýšľaním originálnych komiksov. Vystupovali v nich známi hrdinovia z filmov a televízie. Ich akčné príbehy sa podľa jeho brata až šokujúco líšili od kreslených seriálov o zbieraní papiera a gaštanov, ktoré ako chlapci poznali z časopisu Včielka.
Kam sa odvtedy tvorba Stanislava Grežďa posunula môžete zistiť v Blue*se do 14. novembra.
Autor: Martin Palkovič Foto: hug(o)photo agency
[nggallery id=211]