Kultúra
Cinematik premietne festivalové hity aj filmy s príchuťou optimizmu
Medzinárodný filmový festival Cinematik tento rok po prvýkrát uvedie novú filmovú sekciu Cesty slávy. Predstaví desiatku oceňovaných festivalových filmov, ktorých cesty slávy sa už začali a na Cinematiku budú mať svoje pokračovanie. Ďalšiu množinu jedinečných filmových zážitkov prinesie sekcia Nádej – dramaturgický výber snímok nabitých optimizmom, ktoré sa divákov pokúsia presvedčiť o tom, že to s tým našim svetom ešte predsa len nie je úplne márne.
Výnimočný výber titulov v sekcii Cesty slávy kladie dôraz na obsahovú zaujímavosť, ale aj filmové spracovanie. Otvára ho snímka Portrait de la jeune fille en feu (Portrait of a Lady on Fire / Portrét ženy v plameňoch, 2019) francúzskej filmárky Céline Sciamma, ktorá získala na festivale v Cannes cenu za najlepší scenár aj ocenenie Queer Palm. Historická dráma nás zavedie do druhej polovice 18. storočia, na malebný bretónsky ostrov, kam je hlavná hrdinka snímky Marianne vyslaná, aby namaľovala svadobný portrét budúcej nevesty Héloise. Tá sa však do dohodnutého manželstva vôbec nehrnie a miesto toho sa stále viac zbližuje práve s Marianne.
Víťazom Zlatej palmy v Cannes sa tento rok stala juhokórejská čierna komédia Gisaengchung (Parasite / Parazit, 2019) a ani ona nemôže v programe Cinematiku chýbať. Režisér Pon Džun-ho vo svojej formálne aj obsahovo vyšperkovanej novinke zachytil tragikomickú snahu chudobnej rodiny parazitovať na zlatom živote úspešného biznismena. Film má vtip, napätie aj hlbší sociálny rozmer, ale predovšetkým je to strhujúca zábava s potenciálom osloviť aj širšie divácke masy.
Cenou za najlepšiu réžiu v Cannes tento rok ovenčili bratov Jeana-Pierra a Luca Dardennovcov, majstrov filmového realizmu, za drámu Le Jeune Ahmed (Young Ahmed / Mladý Ahmed, 2019). Je o dospievajúcom moslimovi, ktorý sa ocitá na križovatke svetských radostí a náboženských ideálov. Film je štúdiou mladej duše na pokraji extrémistického činu, ktorý je ľahké odsúdiť a takmer nemožné pochopiť.
Aj ďalšie z filmov v tejto sekcii nastúpili na svoju cestu za slávou práve v Cannes. Rumunský režisér Corneliu Porumboiu priniesol krimi komédiu La Gomera (The Wistlers, 2019), ktorá diváka zavedie na hornatý kanársky ostrov, po ktorom je pomenovaná. Hlavným hrdinom je skorumpovaný rumunský policajt, ktorý sa usiluje oslobodiť z väzenia istého mafiánskeho obchodníka. Ak však chce svoju misiu dokončiť, musí sa najskôr naučiť gomerský dialekt plný charakteristického syčania a popiskovania.
Islandská dráma Hvítur, hvítur dagur (A White, White Day / Biely, biely deň, 2019) režiséra Hlynura Pálmasona je o mužovi zákona, ktorý sa po smrti manželky pustí do pátrania po jej tajomstvách. A pravá sicílska gangsterka Il Traditore (The Traitor / Prvý zradca, 2019) Marca Bellochia, zase oživuje skutočný príbeh Tommasa Buscettu, prvého člena Cosa Nostry, ktorý porušil posvätnú Omertu a poslal tak do väzenia stovky svojich zločineckých kumpánov.
Neštítia sa vám ani naturalistickejšie filmové zážitky? V tom prípade si nenechajte ujsť trilerovú drámu Fatiha Akina Der goldene Handschuh (The Golden Glove / U zlatej rukavičky, 2019), ktorý mal svetovú premiéru v hlavnej súťaži na festivale Berlinale. Je to surový portrét zvráteného násilníka, ktorý si svoj hnev a frustráciu vybíja na prostoduchých návštevníčkach svojej obľúbenej krčmy. Dráma prešpikovaná obraznými, ale aj metaforickými ohavnosťami okrem iného poodhaľuje odvrátenú stránku takzvaného Nemeckého hospodárskeho zázraku v 50. rokoch minulého storočia.
Psychologický triler The Lodge (Chata, 2019) rakúskej režisérskej dvojky Severin Fiala a Veronika Franz divákov Cinematiku zavedie do odľahlej horskej chaty, kde začne mladú ženu dobiehať jej minulosť členky samovražednej sekty. Vo filme, ktorý mal premiéru na americkom festivale nezávislých filmov Sundance, si zahrali Richard Armitage, Alicia Silverstone a Riley Kenough.
Christina Hendricks, Sienna Miller a Aaron Paul zase stvárňujú hlavné postavy v dráme American Woman (Americká žena, 2019) Jaka Scotta. Je príbehom ženy, ktorá vychováva svojho vnuka po tom, ako jej dcéra bez stopy zmizla. Film mal svetovú premiéru na IFF Toronto.
Desiatku filmov v sekcii Cesty slávy uzavrie najnovší film Woodyho Allena A Rainy Day in New York (Daždivý deň v New Yorku, 2019). V mozaike klasických allenovských konverzácií na pozadí Veľkého jablka si tentokrát zahrali Timothée Chalamet, Rebecca Hall aj Elle Fanning.
Nenechajte si ujsť sekciu Nádej
Ak vás pri sledovaní aktuálneho spoločensko-politického diania prepadajú čierne myšlienky, určite si nenechajte ujsť filmy v sekcii Nádej. Hoci pokrývajú pestrú paletu žánrov a tém, spája ich schopnosť objavovať svetlo aj na konci tých najtmavších tunelov, a tak z nich divák môže načerpať pozitívnu energiu a optimizmus aj pre seba.
Pod hlavičkou tejto sekcie sa predstaví napríklad aj otvárací film Cinematiku Where’d You Go Bernadette (Kam si zmizla, Bernadette, 2019) Richarda Linklatera. Cate Blanchett v ňom stvárňuje ženu, ktorá po rokoch stagnácie opäť nachádza vlastnú kreativitu, odvahu a ambície. Alebo tiež najnovší film Agnieszky Holland Mr. Jones (2019), životopisná dráma o waleskom novinárovi, ktorý pomohol demaskovať utópiu stalinského Ruska, keď ako prvý západný svet informoval o jeho hladomore. Film o zabudnutom hrdinovi, ktorý inšpiroval aj literárnu tvorbu Georga Orwella, mal svetovú premiéru v hlavnej súťaži na Berlinale a zahrali si v ňom James Norton a Peter Sarsgaard.
Do sekcie Nádej sa dostala aj americká komédia Late Night (2019). Emma Thompson v nej ako slávna moderátorka bojuje s fenoménom genderovej korektnosti, ktorý sa znenazdajky obrátil proti nej. Humor sa nesie aj nemecko-azerbajdžanským filmom The Bra (Podprsenka, 2018). Je štylizovanou parafrázou na klasickú Popolušku, v ktorej kráľovský palác vystriedal vlak a črievičku nahradila stratená modrá podprsenka.
Hraný debut rakúskeho dokumentaristu Andreasa Horvatha Lillian (2019) je originálnym road-movie o mladej Ruske, ktorá prešvihla platnosť svojich amerických víz, a tak sa rozhodne prejsť naspäť domov naprieč celým americkým kontinentom pešo. A téma putovania je kľúčová aj pre komédiu I Love My Mum (Milujem svoju mamu, 2018), v ktorej sa matka a syn akýmsi nedopatrením dostanú z Londýna až do Maroka, a to dokonca len v pyžamách. Ich púť domov sa stane príležitosťou napraviť krivdy, ktoré voči sebe pociťujú. A Cinematik je zase príležitosťou stretnúť naživo režiséra tejto snímky – katalánsky filmár Alberto Sciamma bude totiž jedným z festivalových hostí.
Sekciu Nádej dopĺňajú ruská existenciálna dráma Kislota (Acid / Kyselina, 2018), ktorá vykresľuje pátranie dvadsiatnikov z rozvrátených rodín po zmysle vlastných životov; ekvádorský triler La Mala Noche (The Longest Night / Zlá noc, 2019) s hlavnou hrdinkou, ktorá sa snaží vymaniť zo siete obchodu s unesenými ženami; a nórsky dokument The Men’s Room (2018) o členoch speváckeho zboru, ktorý sa musí popasovať s prípravami na najväčšie vystúpenie svojej kariéry a zároveň s blížiacou sa smrťou svojho dirigenta.
14. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa uskutoční v dňoch 10. až 15. septembra 2019 v Piešťanoch.
TS FF Cinematik