Blogy
Blog Lucie Drábikovej: Prečo sú čerti škaredí? Môj názor na „spestrenie“ Vianočných trhov
Tak máli sa nám adventná atmoška. Netúžime po kľude, rozjímaní. Zachcelo sa nám vzrúša, tak ho máme. Neviem komu poďakovať za sprostredkovanie a zorganizovanie pochodu čertov v rámci Vianočných trhov. Čo je bonusom tejto podľa mňa v Advente nevhodnej akcie, je to, že už teraz priviedla viacerých k úvahám, ako to má počas Adventu byť.
Téma vzbudila záujem diskutérov na FB. Mnohým podujatie prekáža a sú znechutení alebo pohoršení. Sú však aj takí, ktorým sa ponuka tejto show páči a budú ju obhajovať s tým, že veď tí druhí môžu akciu ignorovať a ostať doma. Celkom nesúhlasím, lebo podujatie sa nebude konať vnútri, ale bude sa konať v uliciach a tak mu budú vystavení aj tí, čo nemajú záujem o podobné podujatie.
Tu je časť vyjadrenia organizátorov: „Ako organizátor Vianočných trhov v meste Piešťany sa každý rok snažíme vymyslieť atraktívny program pre návštevníkov a priniesť nejaké novinky, aby Vianočné trhy napredovali a rozvíjali sa. Tohtoročnými novinkami sú Mikulášsky beh, ktorého výťažok poputuje na dobročinné účely. Uskutoční sa 9.decembra a pochod čertov 17. decembra. Pochod čertov je tisícročná tradícia, ktorá patrí k adventu.„
Beriem si z tohto vyjadrenia tieto pointy: Takže treba nám novinky, aby sa nám Vianočné trhy rozvíjali. Ešte že sa nám nenúka tradičný rituálny domorodý tanec z iných končín alebo strip show na spestrenie. Ale kto vie čo príde o rok?
A je to tisícročná tradícia. Bodka. Len nie u nás. U nás je to nový prvok narúšajúci atmosféru Adventu a prichádzajúcich Vianoc, ktoré aj neveriaci vnímajú ako sviatky mieru, pokoja a rodiny. Neškodná, milá pohanská tradícia, zlí čerti trestajú zlo? A vlastne ani nie sú zlí, lebo sú to bytosti pol na pol – a 22.decembra sa menia na ľudí. Nuž, fajn ako dramatické predstavenie do divadla, ale na Vianočné trhy mi to nesedí.
Na záver len malá teologická úvaha, lebo či chceme či nie, postava čerta s teológiou súvisí. Prečo sú čerti škaredí? Ja si myslím a som v tomto v súlade so spisovateľom C.S. Lewisom, že skutočný diabol škaredý určite nie je. A teda nie je ani viditeľný. Škaredosť reprezentuje skazenosť, zlo. A zúfalstvo, lebo diabli alebo čerti sú veľmi zúfalé stvorenia, oddelené od skutočnej lásky. Peklo určite nie je miestom radosti. Škaredosť čertov v Advente by sme mohli poňať aj ako zobrazenie úzkosti a desu čertov, ktorí už vedia, že narodením Božieho Syna končí ich absolútna moc nad človekom. Istá moc im vždy ostáva, tá je daná slobodnou vôľou človeka vybrať si dobro alebo zlo. Toľko teologická úvaha.
Vynorili sa obavy niektorých, že čo ak sa deti budú čertov na pochode báť. Nuž, ja sa tam nechystám. A malej dcérke by som to neukazovala. Lebo to nie je ako zamazaný čertík krčiaci sa pri Mikulášovi, ktorého sa beztak mnoho detí bojí. Tento pochod na mňa pôsobí – videla som video – ako manifestácia sily, niečo, čo si pýta obdiv a úctu. Môj obdiv a úcta však určite nepatrí oslave zla, ktoré postavy symbolizujú, nech si to už nazveme akokoľvek. Nech už si to zakryjeme kultúrnymi tradíciami z Rakúska či odinokadiaľ.
Podujatie tak trochu kladie otázku každému, kto sa nad ním zamyslí. Komu a čomu patrí môj obdiv, úcta, komu chcem tlieskať? Za seba viem povedať, že moja úcta a poklona patrí skutočným „celebritám“ Adventu, Ježiškovi, Panne Márii, Jozefovi.
Lucia Drábiková, Ilustr. foto: -mp-