Connect with us

Aktuality

Počet nehôd na železničných priecestiach klesol o tretinu, znížil sa i počet obetí

Published

on

Reklama

Významný obrat v bilancii nehôd na železničných priecestiach priniesol rok 2016. Železnice Slovenskej republiky zaznamenali historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí, ktoré si nehody vyžiadali. V roku 2016 sa stalo 38 nehôd na priecestiach, pri ktorých zahynulo 6 ľudí a ťažko sa zranilo 10. Pre porovnanie, oproti roku 2015 bolo zaznamenaných o 17 nehôd menej, počet usmrtených klesol zo 14 na 6 osôb a počet ťažko zranených z 12 na 10 osôb.

nehoda Zemianska Olca_resize

Reklama

Je to najnižší počet nehôd za posledných 16 rokov. V porovnaní s uplynulými rokmi klesol počet nehôd zhruba o 30%, počet obetí klesol až o 57%. Medzi obeťami boli 2 vodiči, 2 chodci, 1 cyklista, 1 rušňovodič.

„Uvedené čísla nás nesmierne tešia. Sú výsledkom systematickej práce ŽSR v oblasti prevencie bezpečnosti, a to nielen z pohľadu samotných železničných priecestí, ale najmä výchovy a vzdelávania už od najmenších detí, a predovšetkým neustáleho prízvukovania verejnosti, ako správne prechádzať cez železničné priecestia. Čísla sú veľmi potešujúce, Dôležité je ich však udržať na tejto, alebo aj nižšej úrovni aj do budúcnosti. Aj napriek zníženému počtu nehôd neustále apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách, pretože zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky.“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.nehoda V. Meder_resize

Reklama

Obrovským paradoxom stále ostáva fakt, že na zabezpečených železničných priecestiach, teda tých, ktoré sú vybavené výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, prípadne aj závorami, stále dochádza k väčšiemu počtu nehôd ako na nezabezpečených priecestiach označených len značkami. Konkrétne na zabezpečených priecestiach došlo k 28 nehodám, čo je takmer 74% zo všetkých nehôd.

V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.

nehoda Lipany_resizeJIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov: telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná kilometrická poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, a iné poznámky. Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.

Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fóliou z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.

Vzor označenia nálepky:
SP2727

SP (slovenské priecestie) a 4 – miestne číslo.

Nálepka sa obyčajne nachádza na zadnej strane týchto dopravných značiek:

1 žsr2 žsr

 

 

 

 

 

Označenie JIČ v praxi:

3 žsr

Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:
Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak…
• sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
• sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
• sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
• je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
• zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
• situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel

 

prehľad

-Tlačová správa Železnice Slovenskej republiky-

Reklama