Koktail
MiG-21 išiel z Piešťan po diaľnici
Nadzvukovú stíhačku, ktorú Vojenský historický ústav prenajal Aeroklubu Dubnica nad Váhom so sídlom v Slávnici, prevážali 22. októbra „po vlastných“. V skorých ranných hodinách sa vydala nezvyčajná kolóna, ktorej jadrom bolo lietadlo ťahané hasičskou Škodou 706, na trasu dlhú 60 kilometrov.
[singlepic id=21698 w=320 h=240 float=left]Na presune sa podieľali dvaja zamestnanci Vojenského historického múzea (VHM) v Piešťanoch, odkiaľ stíhačku sťahovali, hliadky diaľničnej aj vojenskej polície, pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti a členovia aeroklubu.
„Počas dvoch víkendov pred plánovaným presunom sme s klubákmi z našej leteckej sekcie vykonávali na lietadle drobnú údržbu. Najmä kontrolu podvozkov, pneumatík, nastavenie tlmičov, očistenie a premazanie nábojov kolies a iné drobnosti,“ informoval Drahomír Hornáček predseda Klubu priateľov VHM. Najväčším problémom bolo podľa jeho slov palivo unikajúce zo spoja v ľavom krídle: „Únik nešiel zastaviť, a tak sme s klubákmi museli poprivážať rôzne nádoby, sud a vaničky, aby malo palivo kam vytekať. Našťastie ho nebolo veľa.“
[singlepic id=21715 w=320 h=240 float=left]Presun po diaľnici prebehol bez problémov. Lietadlo zabralo iba jeden pruh vozovky, ale občas bolo potrebné manévrovanie, pri vyhýbaní sa dopravnému značeniu. Oveľa horší bol kruhový objazd pred Nemšovou. „Tam prišlo aj na ručné manévrovanie s lietadlom, čo prinieslo prvé dlhšie spomalenie a obmedzenie dopravy. Policajti nám povedal, že počas prvej hodiny mali asi 50 sťažností od vodičov,“ povedal Drahomír Hornáček a pokračoval: „V Kameničanoch sme zablokovali cestu v strede dediny, na námestí nám zavadzalo zopár nevhodne zaparkovaných áut. Obyvatelia nám pri manévrovaní výdatne radili a po prekonaní prekážok dokonca tlieskali.“
Napokon bol presun stíhačky úspešný. „Ďakujem všetkým, ktorí sa na ňom podieľali,“ uzavrel Drahomír Hornáček.
MiG 21 zostane na letisku Slávnica, kde budujú členovia aeroklubu zbierku historických lietadiel, do roku 2014. Jej cesta tam viedla cez múzeá v Piešťanoch a Košiciach. Predtým slúžila ako učebná pomôcka vo Vojenskej strednej škole leteckej a ešte skôr bola vo výzbroji armády bývalého Československa. Vyrobili ju na základe licencie v Aero Vodochody.
[nggallery id=1195]
(mp) Foto: Archív Klubu priateľov VHM