Kultúra
Za hranicou kultu fantázie a filmová noc v paralelných svetoch
11. Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany vždy vyberá filmy do jednotlivých sekcii precízne a originálne. Finálny výber je spojený konkrétnou témy či charakteristikou. Vždy ide o pozoruhodnú skupinu filmov z nedávnych rokov ako aj o klasické, až kultové snímky. Jedenásty ročník v tejto tradícii samozrejme pokračuje. V divácky obľúbenej polnočnej sekcii Za hranicou kultu Cinematik tento rok predstaví osem originálnych a jedinečných filmov. Polnočná sekcia Za hranicou kultu: Fantázie vezme divákov za dobrodružstvami do svetov za hranicou imaginácie. Festival sa uskutoční tradične v Piešťanoch v dňoch od 13. do 18. septembra.
Prvým z filmov je hororová fantasy komédia Armáda temnôt, druhé voľné pokračovanie kultového diela Lesný duch (1982) hororového vizionára Sama Raimiho. Režisér Sam Raimi v záverečnej časti trilógie sleduje príbeh mladého muža Asha, ktorý sa cestovaním v čase prenesie do rytierskych čias. Tu počas hľadania Knihy mŕtvych, ktorá ho môže preniesť späť do prítomnosti, zažíva neuveriteľné, až groteskné, dobrodružstvá.
Dobrodružstvá a neuveriteľné peripetie prežíva aj hrdina filmu Dobrodružstvá baróna Prášila v réžii Terryho Gilliama. Barón Prášil je prapodivnou postavičkou. Tvrdí o sebe, že je nemecký šľachtic a medzi jeho najobľúbenejšie činnosti patri vystatovanie sa svojimi neuveriteľnými príhodami, ktoré (vraj) zažil.
Ďalším filmom je atypický pohlaď na trolov. Nórska snímka v réžii André Øvredala sa na tieto mýtické tvory pozerá z dokumentárneho uhla. Nórsko radí trolov do svojho národného folklóru. Trolovia sú protagonistami mnohých tradovaných príbehov. Hlavnou postavou filmu Lovec trolov je Hans, lovec trolov a člen Troliej bezpečnostnej služby. Žánrovo je snímka charakterizovaná ako mystifikačný pseudodokument, akési found footage fantasy, keďže samotár Hans dovolí mladým dokumentaristom, aby ho pri jeho životu nebezpečnej práci filmovali.
Za zmienku jednoznačne stojí animovaný film geniálneho japonského režiséra Hayao Miyazakiho, ktorého tvorba sa ku kultovým snímkam bezpochyby radí. V sekcii uvádzame jedno z jeho vrcholných diel, Princeznú Mononoke. Epický príbeh o strete človeka s mocnou prírodou má vo svojom centre príbeh lásky princa Ašitaku, bojovníka veriaceho v mier medzi ľuďmi a prírodou a princeznej Mononoke, ľudského mláďaťa vlčej bohyne Moro.
Mytologický nádych má aj ďalší z filmov v rámci sekcie Za hranicou kultu: Fantázie – Excalibur. Film Johna Boormana je jedným z filmov, ktoré si kladú za úlohu odprezentovať legendárny príbeh kráľa Artuša, rytierov okrúhleho stola a v neposlednom rade samotného magického meča Excalibur. Boorman si pri prípravách na natáčanie zobral ako predlohu stredoveký román Thomasa Maloryho Artušova smrť. Dôraz kládol na pohlaď na legendu z perspektívy človeka 20. storočia. Doménami filmu sú kamera Alexa Thomsona a hudba Trevora Jonesa obsahujúca silné motívy klasickej hudby. Excalibur bol v roku 1981 uvedený v súťažnej sekcii 34. ročníka medzinárodného filmového festivalu v Cannes, kde získal Cenu za umelecký prínos.
Pravidelnou sekciou na Cinematiku je Filmová noc. Tento rok sa zameria na paralelné svety. Všetky snímky vybrané do tohtoročnej filmovej noci sú animované a vyvracajú teóriu ši skôr konvenciu, že animované filmy sú určené len pre deti a chodí sa na ne do kina len ako celá rodina. Prvým z nich je americká snímka Koralína a svet za tajnými dverami Henryho Selicka. Hlavnou postavou je jedenásťročná Koralína, ktorá sa s rodičmi presťahovala do nového mesta a chýbajú jej starí kamaráti. Raz však v novom dome objaví tajné dvere. Za nimi nachádza alternatívny svet, taký v akom by (možnože) chcela žiť.
Na základe námetu a postáv vytvorených Timom Burtonom vznikol originálny muzikál Predvianočná nočná mora. Kultová snímka plná skvelých piesní z dielne Dannyho Elfmana je príbehom kostlivca Jacka Skellingtona, ktorý je svojou pracou znudený a stráca zmysel svojej existencie. Nebaví ho už ani strašenie detí. Z letargie ho vytrhne až návšteva susedného Vianočného mestečka a fascinácia vianočnými sviatkami. Nebol by to však on, ak by ich nezorganizoval v tom pravom desivom, halloweenovskom šate.
Posledným filmom je koprodukčný projekt Zrkadlová maska Davea McKeana podľa scenára Neila Gaimana. V centre diania je krajina, ktorá upadá do čierneho tieňa potom, ako Biela kráľovná vážne ochorela. Nastoliť rovnováhu môže len zrkadlová maska. Odvážna Helena sa vydáva na dlhu cestu, aby našla stratený artefakt skôr než temnota zahalí krajinu. Film je charakteristický svojimi pôsobivými obrazovými prostriedkami, kombináciou viacerých druhov animácie a hraného filmu, ako aj nekonečnou predstavivosťou režiséra a výtvarníka Davida McKeana.
Akreditácie na festival Cinematik si môžete zakúpiť už dnes na stránke www.cinematik.sk.
-TS Cinematik/Foto: cinematik.sk, google.com-