Connect with us

Aktuality

Gigantická Mrija, alebo mohli sme vidieť, no nevideli sme…

Published

on

Reklama

Dnes – vo štvrtok 12. mája 2016 sme mohli na rannej oblohe zhliadnuť absolútne najväčšie lietadlo sveta – obrí šesťmotorový Antonov An-225 Mrija, ktoré je ešte väčšie než dopravný AirbusA-380. No žiaľ, nestalo sa tak… Ráno o šiestej hodine za temer jasnej oblohy štartoval tento obor z letiska Václava Havla v Prahe a popri stúpaní naberal juhovýchodný kurz smerom na Slovensko. Lietadlo pristávalo v Prahe ešte v utorok 10. mája, kde doň včera, teda v stredu nakladali nadrozmerný náklad.

Konečným cieľom jeho cesty je medzinárodné letisko v západoaustrálskom meste Perth, kde má po troch medzipristátiach – v turkménskom Turkenbaši, indickej Hajdarábáde a v Jakarte pristáť podľa letového plánu v nedeľu 15. mája 2016 okolo desiatej hodiny. Na mape Austrálie je vidieť polohu Perthu a mapu medzinárodného letiska – Perth internationalairport, ktoré leží východne od mesta.

Reklama

obr. 3

obr. 4

Reklama

Na dvojici ďalších obrázkov je vidieť, že Mriju v Austrálii už netrpezlivo očakávajú nielen priaznivci letectva, ale aj široká verejnosť, o čom svedčí aj oficiálna stránka letiska, kde je upútavka na toto veľkolepé divadlo spolu s vyznačením parkovacích miest a stanovísk pre pozorovateľov. Pretože aj v Austrálii je Mrija len veľmi zriedkavým návštevníkom.

obr. 5obr. 6A čo sa vlastne skrýva za špeciálnym letom tohto vzdušného obra? Ten vezie z Prahy 120 tonový turbogenerátor, ktorý bol vyrobený v plzeňskej firme Brush Sem s. r. o. (člen skupiny Brush Generators), do západoaustrálskej hlinikárne. Mimochodom od spoločnosti Brush Sem s. r. o. sa nachádzajú aj štyri turbogenerátory v našej atómovej elektrárni v Mochovciach. Prečo sa však prepravuje takýto nadrozmerný náklad cez polovicu planéty vzduchom, keď sa to bežne realizuje loďou? Nuž dôvod je prostý – časová tieseň, pre ktorú si koncový zákazník–západoaustrálska  spoločnosť Worstely Alumina zvolil práve tento spôsob prepravy.

Čiže, mohli sme vidieť a nevideli sme…, skrátka mali sme smolu. Po odlete z Prahy v priestore nad južnou Moravou lietadlo začalo prelietať nad pásmom oblačnosti, ktoré sa tiahlo ponad celé južné Slovensko, ktoré temer presne kopírovalo aj dráhu letu tohto lietajúceho giganta, čo je vidieť aj z dvojice nasledujúcich obrázkov.

obr. 7obr. 8Je naozaj obrovskou smolou, že sme práve kvôli oblačnosti nemohli na oblohe pozorovať let tohto gigantického obra voľným okom. Pretože pohľad na letiacu Mriju by bol dozaista impozantný. Nehovoriac o tom, že tento typ sa v našom vzdušnom priestore pohybujenaozaj len výnimočne. Lietadlo prelietalo našu západnú hranicu v čase 06:50 hod. juhozápadne od Holíča, čo je vidieť z ďalšieho obrázka.

obr. 9Samotný let má pridelenú značku ADB 3610, pod ktorou si ho ľahko dohľadáte na stránke www.flightradar24.com. V čase 06:54 sa lietadlo nachádzalo severne od Trnavy a mierilo nad Piešťany, nad ktorými bolo o minútu neskôr, kde prelietalo ponad priehradu Sĺňava v čase 06:55 hod., vo výške 9 tisíc metrov, pri rýchlosti 700 km za hodinu.

 

obr. 10

obr. 11Potom lietadlo pokračovalo ďalej vo svojom lete juhovýchodným kurzom, aby opustilo náš vzdušný priestor v čase 07:05 hod.

obr. 12

A na záver prikladáme trojpohľadový výkres Mrije spolu s vybranými technickými dátami.

obr. 13

  • Rozpätie krídel: 88,40 m
  • Dĺžka: 84,0 m
  • Výška: 18,1 m
  • Posádka: 6 osôb (kapitán, druhý pilot, 2 letoví inžinieri, navigátor a radista)
  • Motory: šesť prúdových motorov ZMKB Progres D-18, každý s ťahom 229 kN
  • Maximálna vzletová hmotnosť 600 ton
  • Cestovná rýchlosť 800 km/h vo výške 9000 metrov
  • Dolet s nákladom do 150 ton, čo je prípad aj popisovaného letu je 7000 km
  • Dolet bez nákladu: 15 400 km

Autor článku: Ing. Hauser Ladislav,  obrázky: www.flightradar24.comwww.wikiwand.comwww.google.com.au/mapswww.perthairport.com, www.shmu.sk, www.k2x2.info a spracovanie autora
Video: Pavol Jurák

Reklama