História
Pamätihodnosti mesta: VILLA ASTORIA
Jednou z dominánt piešťanskej vilovej architektúry je aj Vila Astória v Sade Andreja Kmeťa. Medzivojnový, vo výraze zvrchovane moderný penzión s miestnosťami pre ubytovanie klientov, s lekárskym pracoviskom i pre ambulantných pacientov, s bytom majiteľa – lekára – a s niekoľkými obchodnými miestnosťami postavili v roku 1927 podľa projektu architekta A. Slatinského. Budova, ktorej exteriér upútava kvalitným režným murivom, patrí k najzrelším prácam autora.
Vily Astória, Lívia, Pavla a Alexander sa dostali aj do publikácie Slávne vily Slovenska. „V Piešťanoch je určite množstvo ďalších víl, o ktorých sa dalo rozmýšľať, ale príbeh každej z nich je príbehom pozoruhodným. Za všetky spomeniem architekta Vily Astória, ktorý za svoj život vystriedal štyri priezviská. A ten život si zachránil koncom vojny tým, že sa niekoľko mesiacov skrýval vo výťahovej šachte. Ďalších päť architektov týchto piešťanských víl takéto šťastie nemalo. Je to skutočnosť, ktorá dotvára celé to kultúrno-historické pozadie, ktoré patrí k obrazu týchto víl,“ uviedol architekt Ľubomír Mrňa, autor piešťanskej časti knihy na rovnomennej výstave v roku 2011 vo Vile Dr. Lisku.
Keď sa v pohnutých vojnových časoch doktor Armand Szegő ocitol v situácii, že musel bojovať o svoj život, pomohla mu náhoda. „Len včasný zásah vplyvného priaznivca z radov poslancov Slovenského snemu, ktorý dokázal úspešne argumentovať katastrofálnym nedostatkom zubných lekárov, ho zachránil pred holokaustom,“ píše Ľubomír Mrňa, architekt a autor piešťanskej časti knihy o majiteľovi Vily Astoria.
Pre Piešťany má publikácia aj ďalší významný prínos. „Vďaka práci na nej boli objavení architekti Halzl a Krátky. „Títo ľudia tu ešte pred vznikom republiky spravili neúrekom víl, ktoré sú dnes pamiatkami alebo pamätihodnosťami mesta. Keď už nič iné, toto je dôvod, prečo sa na knihe oplatilo pracovať,“ hovorí Ľubomír Mrňa.
Práve on a jeho spolupracovník Kornel Duffek našli v trnavskej pobočke Štátneho archívu dokumenty označené firemnou pečiatkou Halzl&Krátky. Až potom prestali byť anonymní autori dnešnej Základnej umeleckej školy, Starej lekárne, Domu sestier Blauových (na Winterovej ulici, dnes predajňa Delikateso) a desiatky ďalších projektov. Osudy oboch architektov však napriek tomu zostávajú záhadou.