Blogy
Blog Tomáša Hudcoviča: Ako sa využívajú nevyužívané železnice
V posledných dňoch sa opäť v Piešťanoch naberá na intenzite téma železnice respektíve cyklotrasy medzi Piešťanmi a Vrbovým. Starostovia Trebatíc a Krakovian s primátorkou Vrbového chcú od mesta Piešťany jasné stanovisko ako ďalej. Možnosti sú podľa nich len dve – cyklotrasa namiesto koľají, alebo cyklotrasa povedľa trate po pozemkoch súkromných vlastníkov. Keďže je ich však v lepšom prípade cez dve stovky druhá možnosť je vlastne nereálna. Nejako sa stále zabúda, že pri diskusiách o tejto problematike sa objavila aj možnosť vybudovať cyklotrasu tesne vedľa koľají v telese železnice za predpokladu, že tá bude preklasifikovaná na špeciálnu dráhu. Aj na túto možnosť sa názor rôznia, práve preto som dával v júli na MsZ návrh, aby táto bola prostredníctvom štúdie posúdená odborníkmi. Žiaľ, zatiaľ sa tak nestalo.
Zámerne vyvolávam diskusiu na túto tému. Viac zatiaľ počuť ľudí, ktorí chcú cyklochodník namiesto koľají a čokoľvek, čo sa týka, železnice považujú za nereálne. Osobne sa na vec pozerám cez prizmu toho, aký potenciál má železnica. Je pravda, že momentálne je nevyužitý, ale existuje… Piešťany a ich okolie majú jedinú možnosť posunúť sa dopredu prostredníctvom cestovného ruchu. Cestovný ruch potrebuje atrakcie. V diskusii na mojom FB profile padol názor, že netreba vymýšľať a treba využiť prirodzené veci, ktoré tu sú a teda posilňovať cyklotrasy a cyklistiku. Ale aj železnica tu je…
Beriem názor, že lepší vrabec v hrsti ako holub na streche. Mrzelo by ma však, ak by sme sa nesnažili urobiť pre Piešťany maximum a to vidím momentálne v pokuse aby bola aj železnica aj cyklotrasa. Ak sa situácia vyvŕbi tak, že sa ukáže, že je to nerealizovateľné z akéhokoľvek dôvodu, je to už iná pesnička. Teraz si považujem za povinnosť poukázať na pár príkladoch aké sú možnosti (vytrhol som ich naozaj len zopár).
Cyklostezka Varhany
Cyklostezka Varhany – bola zrealizovaná na zrušenej trati z Kamenického Šenova do Českej Lípy Střelnice. Osobná doprava na trati bola zrušená v roku 1979, nákladná pre katastrofálny stav trate v roku 1992. České dráhy odstránili väčšinu koľají v roku 1994. Myšlienka spojenia obcí cyklokoridorom vznikla v roku 2001. Realizovala sa v troch etapách v celkovej dĺžke 17 km. Viac http://cyklostezkavarhany.cz/.
Rail Mountain Bike
Rail Mountain Bike v japonskom meste Hida. Táto atrakcia vznikla spojením horských bicyklov a železnice. Viac info http://rail-mtb.com/en/.Ratíškovická železnica – šlapacie drezíny
Stará Baťova železničná trať slúžila v minulosti k preprave uhlia z bane Tomáš a I. Máje 1 do výklopníku v Sudoměřicích, odkiaľ uhlie putovalo po Baťovom kanále do Otrokovíc. Trasa určená pre drezíny je dlhá 3km a prepája dva obľúbené „vinné stezky“ Podluží a Moravskou vinnou. Na železničnej stanici sa nachádza Múzeum vo vagóne. Viac na http://www.ratiskovka.cz/.
Samcheok, Korea
Atrakcia v Kórei sa nachádza na brehu oceánu. Veľkou atrakciou na trati je nasvietený tunel. Ak by mal niekto chuť čítať viac môže to skúsiť v kórejčine http://www.oceanrailbike.com/main.do.No a ešte jeden motorizovaný nápad z Ruska :-)
Tomáš Hudcovič