Connect with us

Aktuality

Vrbové aj Trebatice dali cyklotrase zelenú, Piešťanci zatiaľ nerozhodli

Published

on

Reklama

Návrh vybudovať cyklistickú trať na mieste železničnej trate Piešťany – Vrbové, dostáva nové kontúry. Vrbovčania povedali jasné „áno“, za sú aj Trebatice, Krakovany cyklotrasu na telese železničky zapracovali do územného plánu. V zásade proti nie je ani  Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, ktoré poslalo primátorovi Piešťan Milošovi Tamajkovi po rokovaní návrh kúpnej ceny a náklady na odstránenie trate. O tom, či historická železnica padne za obeť cyklistickému boomu, však ešte nepadlo posledné slovo. Podľa zúčastnených je ďalším krokom oslovenie Trnavského samosprávneho kraja a v septembri by sa mali dohodnúť na postupe aj piešťanskí poslanci.

mg_46931O možnostiach vybudovania cyklistického chodníka namiesto trate Piešťany – Vrbové sa hovorí už niekoľko rokov, avšak priaznivci železničky bijú na poplach. Tvrdia napríklad, že ak sa koľajnice zrušia, už ich nikdy nikto neobnoví a prídeme nielen o kus histórie, ale aj možnosti cestovného ruchu ako sú napríklad jazdy historickým vláčikom, drezinami, či využitie pre nákladnú dopravu.

Reklama

Podľa starostu Trebatíc Juraja Valu však je trať, ktorá prestala byť používaná v roku 1978 už na viacerých miestach poškodená a jej znovuoživenie by nebolo lacné: „Drevené podvaly práchnivejú, sú tam rozkradnuté plechy. Ja mám rád históriu, rozumiem aj týmto argumentom, má to niečo do seba, ale železnica by v prípade oživenia už potrebovala rekonštrukciu.“ Aj jazdy vláčikom, či drezinami by si vyžadovali ďalšie financie či dotácie na prevádzku.  O trať ako nákladnú podľa neho zo strany priemyselných parkov tiež nie je záujem: „Dnes už vlečky používa len málokto.“

Obec Trebatice pre svojich obyvateľov pripravila anketu, podľa ktorej sa zo 106 účastníkov 95 percent  vyjadrilo za cyklotrasu na železnici. Podobne dopadla anketa vo Vrbovom, kde z 204 účastníkov bolo za variant č. 1 (trasa na železnici) – 168 občanov a za variant č. 2 hlasovalo 35 občanov. Vrbovskí poslanci na svojom marcovom zasadaní k cyklotrase prijali aj  uznesenie a väčšinou hlasov súhlasili s realizáciou budúcej cyklotrasy v telese železničnej trate.

Reklama

cesta-do-vrboveho-07a

Zatiaľ však ešte nič nie je isté – ministerstvo dopravy totiž zostatkovú cenu trate vyčíslilo na 2,5 milióna eur a ďalších skoro 500 tisíc za jej odstránenie. Informoval o tom aj piešťanský primátor Miloš Tamaja na zasadnutí mestského zastupiteľstva. Podľa neho v prípade, že sa zúčastnené samosprávy zhodnú na konečnej verzii a pridá sa aj Trnavský samosprávny kraj, bude potrebné lobovať v rezorte za jej predaj za symbolickú sumu. Ďalšou otázkou zostáva i financovanie vybudovania cyklotrasy, na ktoré by združenie miest a obcí zrejme žiadalo o dotáciu.

„Pri každej stavbe sú prekážky a obmedzenia, tu je určite prekážkou i ľudský faktor. Budeme akceptovať hlasy regiónu, ale ak budú samosprávy jednotné, nie je to nereálne,“ myslí si Juraj Valo.

Piešťanskí poslanci sa zatiaľ nerozhodli, na poslednom zastupiteľstve minulý štvrtok padol návrh, aby mesto pripravilo komplexné podklady, na základe ktorých budú poslanci môcť hlasovať o konečnej verzii. Najväčší poslanecký klub Spoločne pre Piešťany tiež uskutočnil s pomocou študentov a pedagógov Gymnázia Pierra de Coubertina v meste cyklistickú anketu, kde boli aj otázky týkajúce sa možného využívania cyklostrás v regióne. Jednou z nich bola i trasa Piešťany Vrbové. Výsledky ankety budú zverejnené po spracovaní koncom júna.

Cyklistická anketa Piešťany 2015_2 (1)-page-001 (1)

-ad-, foto: -mp-, -th-

Prečítajte si aj:

Vo Vrbovom sa pýtajú obyvateľov, ktorý variant budúcej cyklotrasy by zvolili

Na konferencii o trase Piešťany – Vrbové konečné riešenie nepadlo

Reklama