Connect with us

Kultúra

Veronika Obertová: Každá cena je pre mňa príjemné pohladenie

Published

on

Reklama

Piešťanka Veronika Obertová je momentálne študentkou doktorandského štúdia na katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Na nedávnom Bienále animácií Bratislava 2010 získala špeciálnu cenu literárneho fondu za originálne výtvarné a režijné spracovanie témy hľadania základných hodnôt ľudského života. Spracovala ich vo svojom animovanom filme Viliam, ktorý získal už 7 ocenení.

Vo svojom filme ste sa rozhodli spracovať pomerne náročnú tému, čo Vás k tomu inšpirovalo?

Reklama

[singlepic id=8961 w=320 h=240 float=left]Môj film je o hľadaní samého seba. Je to tak trochu aj o nás študentoch umenia, umelcoch, o našom vnútornom svete, vnútornej slobode a vymanení sa so svojho vlastného sveta, čo je niekedy potrebné. Scenár vznikal veľmi pomaly. Téma, ktorú som spracovávala v mojej teoretickej diplomovej práci bola humor a animácia, a preto aj prvý námet bol smiech. Vznikol však veľmi depresívny scenár, ktorý som nevedela vnútorne spracovať. Popri tom ako sa tvoril scenár, som pracovala na vývoji vizuálu.

Ide o Váš prvý autorský snímok?

Reklama

V podstate áno, Viliam je môj prvý film. Predtým som pracovala skôr na videoklipoch.

Ako prebiehala práca na filme?

Práca na filme bola pre mňa zábava, a tak trochu som nevedela či to naozaj nakoniec bude film. Veľa vecí som sa učila za „pochodu“. Prvý pol rok som pracovala na vizuále, písala som teoretickú prácu. Popri tom scenárista Peter Minár písal prvú verziu scenára, s ktorou som však nebola spokojná. Ako však vznikla prvá papierová ceruzka, bolo mi jasné, akým smerom sa bude môj film uberať po vizuálnej aj tematickej stránke. Pôvodný scenár sme teda hodili do koša a začal sa písať nový.

S kým ste na filme spolupracovali?

[singlepic id=8962 w=320 h=240 float=right]S animáciou mi pomáhala Michaela Čopíková. Scenár napísal Peter Minár. Hudbu zložil Martin Hasák, zvuk Miloš Hanzély. Komentár k filmu nahovoril Boris Farkaš, za čo som mu veľmi vďačná. Nesmiem zabudnúť na Miša Strussa, ktorý mi pomohol úplne na záver. Zoznámil ma s Marekom Šulíkom, ktorý film postrihal. Viliam Csino zase stál na začiatku projektu. Keď som mu ukázala prvé testy animácie, zapáčili sa mu, a tak mi pomáhal so všetkým. S výrobou bábok mi pomáhalo päť kamarátok, sama by som to určite nestihla. Pomohlo mi veľa ľudí a som im veľmi vďačná.

Ako dlho Vám celý projekt trval?

Scenár a vývoj techniky trval asi pol roka. Výroba papierových bábok a objektov minimálne mesiac a samotná animácia dva a pol týždňa. Post produkcia potom ďalší pol rok.

Čo pre Vás znamenajú všetky ocenenia, ktoré film získal?

Keď som film dokončila, vnútorne som si povedala, že by bolo super, keby ho vybrali aspoň na pár festivalov, aby sa dostal medzi ľudí. To, že získal ocenenia ma veľmi potešilo. Zatiaľ som v štádiu, kedy je pre mňa každá cena príjemné pohladenie. Dodáva mi to energiu na ďalšie projekty. Najviac ma teší, keď sa film páči divákom. Vtedy si poviem, že to malo vlastne celé zmysel, otravovať toľko ľudí kvôli siedmym minútam pohybujúcich sa papierov. (úsmev)

Pripravujete aj nejaký ďalší film?

[singlepic id=8963 w=320 h=240 float=left]Áno, spolu s Miškou Čopíkovou sme sa spojili a založili svoju vlastnú značku Ové Pictures. No a pod touto značkou budú vznikať naše ďalšie filmy. V súčasnosti pracujeme na filme s pracovným názvom Trevor a Magda, ktorý práve začíname animovať v Lisabone, kde teraz Miša žije. Post produkcia filmu sa bude robiť na Slovensku. Námet a scenár pre tento film napísala Miška počas študijného pobytu v San Franciscu, preto je tento film inšpirovaný aj týmto mestom. Ďalší snímok, ktorý máme v pláne bude na tému strach.

A o čom bude Magda a Trevor?

V americkom meste San Francisco sa stretnú slovenská “pipka” a starý miestny bezdomovec. Dvaja ľudskí hrdinovia z rôznych podmienok žijú doslova jeden vedľa druhého, ale priamo spolu nekomunikujú. Ich životy sa prelínajú, v niečom replikujú a vzájomne na seba pôsobia. Obaja sú vystavení stretnutiu so svojim symbolickým dvojníkom, dievčina s čivavou, bezdomovec s hyenou. Príbeh je prerozprávaný formou bájky. Na začiatku sa stretávajú zvierací dvojníci, aby si posvietili na svoje ľudské charaktery, a z príbehu vyplýva aj poučenie, ktoré však záleží na tom, či sa divák stotožní s jeho naratívnou, alebo filozofickou podobou.

Ocenenia animovaného filmu VILIAM

Animafest Zagreb 2010 – best graduation film-student jury

Early Melons 2010 – best animation

FestAnca 2010 2.prize

IAFF Krok 2010 Diploma ‘For integral combination of animated technique and storyline’

BAB Bratislava 2010 Literary Fund Award

InterFilm Berlin2010 Best Animation

Animateka 2010 Special Mention from jury member Malcolm Sutherland

Zhovárala sa: Petra Adamcová Foto: archív Veroniky Obertovej

Reklama