Connect with us

Koktail

Móda bez toxických látok v roku 2016? Nike, Esprit či Victoria´s Secret neuspeli

Published

on

Reklama

Devätnásť módnych značiek, tri kategórie – „Avantgarda“, „Vo vývoji“ a „Faux-pas“. Tak vyzerá pokračovanie projektu odstraňovania toxických látok z módneho priemyslu „Detox Catwalk“ pod taktovkou Greenpeace. Ten už piaty rok diskutuje s módnym priemyslom a vyvíja nátlak aj na jeho dodávateľské reťazce. Hovorí sa, že to, aká farba bude v móde na budúci rok, sa dozviete podľa zafarbenia ázijských riek. Problém znečistenia vody je čoraz väčší najmä v krajinách s textilnou výrobou. Napríklad v Číne je viac ako 80 % podzemných vôd nevhodných na pitné účely. Aj tohtoročný rebríček Greenpeace ukázal, ktoré spoločnosti chcú proti fenoménu znečisťovania životného prostredia módnym priemyslom bojovať.

Organizácia rozdelila rebríček do troch kategórií. V kategórii „Avantgarda“, ktorá je synonymom pre najpokrokovejšie spoločnosti, skončili Inditex (vlastní spoločnosť Zara), H&M a Benetton. Tie sú na najlepšej ceste k očisteniu svojich dodávateľských reťazcov tak, ako v minulosti sľúbili. Najhoršie, a teda ako módne „Faux-pas“, skončili značky Victoria´s Secret, Esprit, Nike alebo LiNing. Tým sa do stanoveného termínu nepodarilo záväzky splniť – či už išlo o transparentnosť ich dodávateľských reťazcov, odstraňovanie nebezpečných chemických látok z výroby i plnenie plánu, ako do roku 2020 prestať znečisťovať životné prostredie svojou výrobou.

Reklama

„Máme radosť, že spoločnosti H&M, Zara a Benetton, ktoré majú svoje prevádzky aj na Slovensku, sú lídrami v nastavovaní nových štandardov v oblasti módy,“ uviedla koordinátorka toxickej kampane Greenpeace Slovensko Ivana Kohutková. „Významný tohtoročný posun vnímame v tom, že spoločnosti skutočne odhaľujú svoje dodávateľské reťazce. To je veľmi dôležité, keď chceme vedieť hodnotiť riziká a zdroje znečisťovania,“ dodala.

Greenpeace však zistil, že niektoré prevádzky textilného priemyslu nevyvíjajú dostatok námahy na to, aby sa prezentovali ako netoxické.

Reklama

„Šestnásť z devätnástich hodnotených spoločností stále naráža na limity pri hodnotení transparentnosti alebo celkovo zlyháva pri znižovaní množstva toxických látok vo svojich výrobných procesoch. Na to, aby dosiahli všetky ciele, ktoré si do roku 2020 vytýčili, by si mali pohnúť,“ myslí si Kohutková.

V rámci aktivity Detox Catwalk organizácia hodnotí spoločnosti, ktoré prijali takzvaný Detox záväzok, v ktorom okrem iného ide o znižovanie množstva známych nebezpečných chemických látok vo výrobných procesoch, zverejňovania informácií o znečisťovaní a publikovania zoznamu dodávateľov.

V strednej kategórii, s názvom „Vo vývoji“, skončilo ďalších dvanásť značiek: napríklad adidas, Burberry, Levi´s, Primark či Puma. V tej istej kategórii však o čosi lepšie skórovali spoločnosti C&A, Fast Retailing, G-Star, Mango či Miroglio – a to buď pre lepší manažment chemických látok alebo z dôvodu väčšej transparentnosti v dodávateľských reťazcoch.

Kampaň Detox žiada od jednotlivých spoločností, aby prijali záväzok k nulovému vypúšťaniu všetkých nebezpečných chemických látok do roku 2020 a zverejňovali údaje o vypúšťaní toxických látok, ktoré sa dostávajú z ich prevádzok k obyvateľom prostredníctvom znečistenej vody.

Kompletné hodnotenie spoločností nájdete na webovej stránke.

-Greenpeace Slovensko-

Reklama