História
Po vojne opravili Krajinský most za týždeň
Išlo samozrejme o provizórnu rekonštrukciu. Napriek tomu je informácia z kroniky, že na moste pracovalo 400 mužov cez deň a 200 v noci, z dnešného pohľadu šokujúca.
[singlepic id=55091 w= h= float=center]
Most T. G. Masaryka
História Krajinského mosta je pestrá. Za jeho výstavbou stál Ľudovít Winter, podobne ako za budovaním väčšiny dôležitých stavieb v našom meste. Podnikateľ sa sa koncom 20. rokov minulého storočia obrátil so žiadosťou o výstavbu nového mosta cez Váh na Krajinský úrad. Napriek svetovej hospodárskej kríze sa s jeho budovaním začalo už v januári 1930 a presne o dva roky prešli po ňom prvé autá. Stavbu pomenovali po vtedajšom prezidentovi.
Zničili ho Nemci
Niekoľko dní pred ústupom pripravilo nemecké vojsko oba piešťanské mosty cez Váh na zničenie. Správa o takýchto prípravách vyšla v novinách 1. apríla 1945. Zástupcovia obce žiadali veliteľstvo o záchranu, ich žiadosť však bola rezolútne zamietnutá. V ten istý deň o 17.00 h slabá nálož nedokázala zničiť Kolonádový most, ale na ďalšie ráno sa to už podarilo. „V noci zo dňa 3. na 4. apríla 1945 opustí nemecké vojsko Piešťany. Pred odchodom zničí Krajinský most. Ohromná detonácia z výbuchu mostu dáva obyvateľstvu na vedomie, že nemecké vojsko odchádza,“ uvádza kronikár.
Oprava pod dozorom Červenej armády
S opravou sa začalo 6. apríla ráno. Viedli ju odborné vojenské oddiely s „povinnou spoluúčasťou miestneho obyvateľstva a to vo dne 400, v noci 200 mužov.“ Rekonštrukcia, zahŕňajúca zriadenie provizórnej drevenej konštrukcie na zničených častiach, bola dokončená už 11. apríla. Po moste mohli prechádzať ťažké motorové vozidlá aj celé vojenské jednotky. Definitívne most opravili v roku 1947.
Plán postaviť náhradu je starý 25 rokov
Kronika prvýkrát spomína potrebu realizácie ďalšieho premostenia vo februári 1989: „ Z 2-och variant polohy nového mosta sa nedoporučuje varianta, aby nový most šiel v blízkosti Krajinského mosta, pretože by to narazilo na komplikácie z dôvodu strmých svahov Radiového vrchu (Červená veža). Druhá varianta tento problém odstraňuje; most by sa vybudoval na južnom okraji mesta prechodom v lokalite Rekreačná ulica, Lodenica a končil by na ľavej strane Váhu v rekreačnej oblasti Sĺňava II. v rovinatom voľnom teréne a v súlade so štatútom kúpeľného miesta,“ píše sa v kronike.
Posledná rekonštrukciu Krajinského mosta realizovali v roku 1991. Trvala päť týždňov, počas ktorých ľudom slúžilo náhradné provizórne premostenie.
„Krajinský most vyhovel kontrolným skúškam. Jeho nevýhodou však naďalej ostala úzka vozovka (cez most nemôžu súčasne prejsť oproti sebe idúce 2 autobusy alebo nákladné autá), pretože v rekonštrukcii sa nepočítalo s tak potrebným rozšírením vozovky aspoň o 30 cm,“ uvádza kronika.
Spomínané rozšírenie vozovky bude realizované po 23 rokoch. Stavebné práce a dvojmesačná uzávierka začínajú 1. júla.
Zdroj: Kronika mesta Piešťany Foto: Jozef Rohoň, Piešťany – History
REKLAMA