Connect with us

Aktuality

OĽANO-NOVA: Kto a prečo chce privatizovať piešťanské letisko?

Published

on

Reklama

Poslanec za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA) Jozef Viskupič dnes upozornil na špekulácie, ktoré by mali viesť ku skrytej privatizácii piešťanského letiska. Prípad podľa neho pripomína brutálne časy mečiarovskej privatizácie.

„Vedenie Trnavského samosprávneho kraja zjavne nemalo záujem spravovať letisko tak, aby prosperovalo. Naopak, zdá sa, že vedenie župy chce letisko dostať do situácie, keď zanikne,“ tvrdí Jozef Viskupič.

Reklama

„V tomto prípade sú reálne zdokumentované porušenia zákona. Niekto si vzal letisko na svoje plecia a manažérsky zlyhal… Motívy sú podľa mňa úplne jasné: Niekto už v súčasnom stave vlastní nejakú časť pozemkov, má byť likvidátorom a preto chce udržať proces vo svojich rukách. Presne takto sa ovládali majetky a podniky za Mečiarovej éry.“

Akcionármi spoločnosti Letiska Piešťany, a.s. sú Trnavský samosprávny kraj (59,3%) a Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (20,7%) a Mesto Piešťany (20,0%). Ako poznamenal viceprimátor Mesta Piešťany Tomáš Hudcovič: „…Kraj ovládol Letisko Piešťany a.s. vďaka majetku, ktorý dostal od štátu zadarmo, avšak do spoločnosti ho vložil v účtovnej hodnote. Od tohto momentu vidno kroky, ktoré nesvedčia o dobrom hospodárení.“

Reklama

Letisko Piešťany pod vedením TTSK financovalo svoje fungovanie prostredníctvom požičiek, ale aj prostredníctvom úveru od Prima banky (2010) vo výške 600 000 eur s úrokom 7%, ktorý nebol nikdy refinancovaný. Ďalšími dlhmi letiska je nezaplatená daň z nehnuteľnosti vo výške takmer 519 000 eur, odmeny členom orgánov vo výške 600 000 eur.


Záznam tlačovej konferencie v NRSR.

Letisko mohlo tento rok získať dotáciu z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na security a safety v sume 160 000 eur. Podmienkou bolo vrátenie neoprávneného čerpania financií z minuloročnej dotácie vo výške 21 000 eur. Kraj tak neurobil, a preto nemá hotovosť. Namiesto toho si letisko požičalo financie od súkromnej osoby JUDr. Petra Sopku, ktorý je od roku 2009 členom dozornej rady. Aktuálna výška niekoľkých zverejnených pôžičiek je 300 000 eur. Advokátska kancelária JUDr. Sopka, v ktorej vystupujú aj JUDr. Floriš a JUDr. Spál, poskytuje letisku tiež právnické služby. JUDr. Floriš je podľa programu valného zhromaždenia, ktoré má byť 29.11.2016, navrhnutý za likvidátora spoločnosti Letiska Piešťany, a.s.

Podľa poslankyne za hnutie OĽANO-NOVA Veroniky Remišovej štát do letiska investoval množstvo peňazí. „V rokoch 2004 až 2008 dostalo letisko na modernizáciu príspevky z eurofondov vo výške viac ako 1,7 milióna eur. V roku 2009 dokonca vtedajší minister za Slovenskú národnú stranu Marian Janušek uviedol rozvoj letiska Piešťany ako príklad úspešne realizovaného eurofondového projektu. Ak sa letisko zruší, štát tieto peniaze vyhodil von oknom. Slovensko nemá dostatok financií na údržbu a rozvoj dopravnej infraštruktúry a bolo by trestuhodné, ak by sa aj tie peniaze, ktoré máme, míňali takýmto nezmysleným spôsobom.”

Kúpeľné mesto nemá svojich zástupcov v orgánoch spoločnosti. Novým členom predstavenstva sa však lete stal Michal Merga, ktorý pôsobí v strojárenskej spoločnosti Way Industries v portfóliu Slavia Capital, teda v spoločnosti zaujímajúcej sa o letecký priemysel.

Za záchranu letiska bojuje aj Seniorský parlament Mesta Piešťany, ktorý organizuje petíciu. Za týždeň ju podpísalo v uliciach 2000 ľudí a na internete ďalších 1350.

Jozef Viskupič chce iniciovať hĺbkový audit, ktorý sa pozrie na hospodárenie letiska pod správou župy. Zároveň mieni vyzvať druhého menšinového akcionára – štát, aby konal a na prípadnom valnom zhromaždení 29. novembra nehlasoval za likvidáciu spoločnosti Letisko Piešťany, a.s. V tejto veci bude interpelovať aj ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja A. Érseka.

-TS OĽANO-NOVA/Foto: archív-

Reklama