Connect with us

Aktuality

Krajinský most – horúci zemiak? Patrí kraju, no ten ho ponúka štátu

Published

on

Reklama

Krajinský most v Piešťanoch, ktorý slúži ako jediná dopravná spojnica pre autá medzi mestom a kúpeľmi a okolitými obcami na ľavom brehu Váhu, má už viac ako 80 rokov a jeho stav je v súčasnosti naozaj kritický. Hoci Trnavský samosprávny kraj (TTSK), pod ktorý správa mosta spadá, s opravou počíta, peniaze na ňu zatiaľ kompetentní iba hľadajú.

Cestu nerozšíria, zakázali vjazd kamiónom

Reklama

„V roku 2011 bola vykonaná diagnostika mosta v rozsahu: celkové pôsobenie, spodná stavba, nosná konštrukcia a mostný zvršok. Na základe vypracovanej diagnostiky bol most zaradený do VI. stupňa – veľmi zlý, t.j. výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť mosta a nedajú sa odstrániť bez výmeny poruchových alebo doplnenia chýbajúcich súčastí, “ informuje o stave Krajinského mosta stanovisko Odboru dopravnej politiky TTSK, ktoré poskytol redakcii piešťany.in krajský hovorca Patrik Velšic.

SAMSUNGZatiaľ by mal odľahčeniu záťaže mosta mal pomôcť aspoň zákaz vjazdu pre kamióny, ktorý platí od konca mája. Odvoláva sa naň i citované stanovisko dopravného odboru kraja: „Doprava na Krajinskom moste je v súčasnosti vzhľadom na jeho stavebno-technický stav obmedzená trvalým zvislým dopravným značením – zákaz vjazdu pre vozidlá nad 12 ton.“ Či tento zákaz pomôže vyriešiť dlhotrvajúce zápchy, je otázne, pretože na moste sa neobídu ani autobusy s nákladiakmi, ktoré sú síce ľahšie, ale stále dosť široké na to, aby sa na úzkej vozovke zasekli.

Reklama

Kraj chce odovzdať most štátu

Hoci oprava Krajinského mosta je zaradená do plánu na roky 2013-2014, suma, ktorú potrebuje TTSK na opravy všetkých mostov v kraji sa šplhá až k dvom desiatkam miliónov eur, a tak nie je isté, či sa na piešťanský dostane. Náklady na opravu Krajinského mosta vyčíslil kraj na dva milióny eur, tie však nezahŕňajú pridružené výdavky, spojené s rekonštrukciou a už vôbec nepočítajú s rozšírením vozovky. Hovorca TTSK Patrik Velšic tvrdí, že táto suma zatiaľ v rozpočte TTSK nie je schválená a komplexná rekonštrukcia tejto kultúrnej pamiatky je pre kraj priveľké sústo. „Už niekoľko rokov žiadame o prekvalifikovanie Krajinskej na cestu I. triedy, zatiaľ však bezvýsledne.“ Zodpovednosť by sa tak ocitla v rukách štátu, ktorý síce disponuje väčším balíkom peňazí, ale aj tých, ktorí oň majú záujem.

Cestný zákon v § 4 a) hovorí:

(1) Cesty sa podľa dopravného významu rozdeľujú na

a) cesty I. triedy, ktoré majú význam pre medzinárodnú, celoštátnu alebo republikovú dopravu; označujú sa číslami od 1 do 99,

b) cesty II. triedy, ktoré majú význam pre dopravu medzi krajmi a okresmi; označujú sa číslami od 100 do 999,

c) cesty III. triedy, ktoré majú miestny význam pre účelné doplnenie cestnej siete; označujú sa štvormiestnymi až päťmiestnymi číslami podľa čísel najbližšej cesty II. triedy, výnimočne aj cesty I. triedy.

S týmto rozdelením súvisia i jednotlivé kompetencie – štátu, kraja a mesta. O tom, či má Krajinský most význam pre medzinárodnú, celoštátnu alebo republikovú dopravu, teda kompetentní zatiaľ nerozhodli. A čo sa týka výstavby možného obchvatu mesta, hovorca kraja len krúti hlavou: „Takáto rozsiahla investícia presahuje naše možnosti.“ Ak teda štát o zodpovednosť za ďalší osud jedinej dopravnej tepny, ktorá spája v Piešťanoch obe strany Váhu neprevezme a kraj na jej rekonštrukciu nemá financie, zostáva len jediné – spolupráca. „Vzhľadom na rozsah a finančnú náročnosť rekonštrukcie mosta Trnavský samosprávny kraj hľadá možnosti spolufinancovania za pomoci iných subjektov, samospráv, prípadne štátu,“ uvádza stanovisko Odboru dopravnej politiky TTSK. Dúfajme teda, že sa kompetentní naozaj dohodnú, a na ľavý breh Váhu nebudeme musieť v budúcnosti chodiť pešo alebo cez Hlohovec.

Text: A. Drahovská Foto: Martin Palkovič

Reklama